Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Funkar inte med insinuation om "ryssvänlighet" i mitt fall. Kolla min posthistorik, 100 % anti-Ryssland
Okej, jag tyckte det var värt ett försök, det gäller statlig kontroll av vad media får skriva...
Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
I ett fritt samhälle måste även media tåla att granskas. Vi vill väl inte tillbaka till den gamla onda tiden då Sverige hade två statliga TV-kanaler och tre statliga radiokanaler? Snacka om statligt/ MSM de facto-monopol på nyhetsagendan. Direkt farligt för ett demokratiskt samhälle.
Jag håller helt med. Men
INTE av regeringen, utöver en granskning med något slags direkt anknytning till lagstiftning.
Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Tycker du inte själv att det är rätt uppenbart att reportern i detta aktuella fall hade ett färdigt upplägg för den "nyhet" hon ville kunna publicera i public service? Varför ställde hon annars inte frågor om olika saker och ur olika vinklar? Hon körde i princip samma fråga i 45 minuter. Allt tyder på att hon ville få råmaterial att kunna klippa in i sin redan färdiga produkt. Bohlin var endast en statist i detta, reportern var inte på riktigt intresserad av att få hans synvinkel. Det är inte neutral journalism. Den oklippta intervjun kan med fördel användas som avskräckande exempel på all journalistutbildning framöver.
Det kan bra vara så att det var en reporter som var ute efter nånting, om det sen var politiskt eller ett scoop eller nåt annat.
Men det är en separat fråga som inte har nåt med Bohlins drift/drivkraft att som sittande minister i en svensk regering kritisera media. Det gör man bara inte. Vill han göra det ska han hoppa av sin ministerpall, då kan han ge sig på media som vanlig politiker, för fulla muggar.
Men som en sittande representant i en svensk regering ska han ABSOLUT hålla käft om såna grejer. Helt och till 100%. Han representerar regeringen, och inte bara den här Tidö-regeringen utan "Sveriges regering" som svensk demokratisk instans. Och "Sveriges regering" kan mycket väl föreslå lagstiftning som påverkar media, om den är sakligt uppbyggd. Men "Sveriges regering" kan tammefan inte sitta och kritisera vad medier skriver, i ett land som räknar Tryckfrihetsförordningen som en av sina grundlagar.
Så Bohlin är tydligt "out of line". Precis som vilken minister som helst i vilken regering som helst skulle vara om ifrågavarande började kritisera media.