2026-09-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det skulle va en snygg vändning om det visar sig att de "följare" som hejar på Bohlins "mediakritik" är mestadels ryska botkonton.
Varför skulle det vara en "snygg vändning"?
Citera
2026-09-11, 09:23
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför skulle det vara en "snygg vändning"?
Haha nu får ni sluta va så roliga.
För han är minister för civilt försvar?
Hans jobb är att förbereda oss för kris (inklusive desinformationskampanjer), inte driva ryska botfests mot yttrandefriheten online...
Citera
2026-09-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ingen politiker ska granska eller recensera journalisters arbete. Det finns det både myndigheter, ideella föreningar, företag osv som gör. Bohlin ska ägna sig åt sitt mycket viktiga jobb.
Så du vill tysta de som valts för att representera folket genom att lägga munkavel på alla politiker och skapa ett skrå som helt oemotsagda skall få sprida vilka dumheter som helst utan att någon folkvald politiker skall få använda sin yttrandefrihet för att kommentera dessa dumheter.
Citera
2026-09-11, 09:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Så du vill tysta de som valts för att representera folket genom att lägga munkavel på alla politiker och skapa ett skrå som helt oemotsagda skall få sprida vilka dumheter som helst utan att någon folkvald politiker skall få använda sin yttrandefrihet för att kommentera dessa dumheter.
Partier lägger munkavle på sina politiker hela tiden, efter denna fadäs lär Carl-Oscar Bohlin åka på partiets munkavle vare sig han vill eller inte. Snacka om självmål!
Citera
2026-09-11, 09:48
Medlem
Citat:
Journalisten: Tycker du alltså inte att en minister (för civilt försvar) har ett särskilt ansvar för att det inte uppstår någon typ av drev mot media?
Journalisten: Tycker du alltså inte att en minister (för civilt försvar) har ett särskilt ansvar föra att införa censur och tysta kritik mot skattebetald media?
Citera
2026-09-11, 09:54
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jamen det kanske vore en bra idé att drogtesta politiker efter intervjuer? När sossarnas Thomas Bodström tillfrågades om han var beredd att göra en sådan slank han ut med svansen mellan benen från studion.

Så här kan man annars sammanfatta COB-intervjun:

-R(reporter): "Har du ansvar för de kommentarer andra skriver när du gjort ett inlägg?

-COB: "Nej"

-R: "Jamen HAR du ansvar för de kommentarer andra skriver när du gjort ett inlägg?

-COB: "Som jag nyss sa, nej"

-R: "Då ställer jag frågan på ett annat sätt; TYCKER du inte att du har ansvar för de kommentarer andra skriver när du gjort ett inlägg?"

-COB: "Nej, jag tycker inte det är rimligt att man har ansvar för vad någon annan skriver".

-R: "Men det finns faktiskt en sosseforskare som tycker att du har ett sådant ansvar. Så kan det inte ändå vara så att du har ett ansvar för de kommentarer andra skriver när du gjort ett inlägg?"

-COB: "Som sagt, nej. Nu tycker jag du upprepat denna fråga i olika varianter väldigt många gånger. Har du något mer du vill fråga om?"

-R: "Ja, faktiskt. Du sitter här och ifrågasätter min tes men tycker du inte det är rimligt att du tar ansvar för de kommentarer andra skriver när du gjort ett inlägg?"

-COB (med tom blick och förmodligen höjt blodtryck): "Nu säger de visst att vi måste avbryta, du har fått 45 minuter istället för de avtalade 15".

-R: "Men jag är inte klar med mina frågor!".

RIDÅ!

Bra sammanfattning av intervjun i sin helhet.
Citera
2026-09-11, 09:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Bohlin har ett mycket viktigt jobb och vi skattebetalare pröjsar honom mycket bra för att han ska utföra detta jobb. Det ingår inte i hans arbetsbeskrivning att granska journalister. Det finns det andra som gör.
Citera
2026-09-11, 10:05
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bohlin har ett mycket viktigt jobb och vi skattebetalare pröjsar honom mycket bra för att han ska utföra detta jobb. Det ingår inte i hans arbetsbeskrivning att granska journalister. Det finns det andra som gör.

Nämligen vilka?

Jag trodde att alla fick kritisera journalister, men om inte politiker får göra det så vore det ju bra att veta vilka yrkesgrupper som har den rätten. Brevbärare? Brandmän? Kökspersonal? Akademiker? Eller kanske bara andra journalister?
Citera
2026-09-11, 10:06
Medlem
Graavargs avatar
Bohlin missar medvetet den centrala frågan.

Han har rätt i att politiker ska kunna kritisera media, självklart.

Men en politiker som sitter i regeringen som minister kan däremot INTE kritisera media.

Och det är väldigt enkelt varför, som minister i regeringen har man, genom hur statsrådet arbetar, möjlighet att påverka finansieringen av media. Det gör att kritik från en minister blir ett undertäckt hot och/eller ett försök till politisk styrning av media. Ingendera är tillåtet enligt svensk lag och båda är dessutom ett angrepp på demokratin.

Intervjun får stå för sig själv, men Bohlin har helt grundläggande fel i sitt resonemang och de tendenser han visat och visar till att vilja påverka media som minister gör honom direkt olämplig som minister i Sverige.
Citera
2026-09-11, 10:10
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Bra sammanfattning av intervjun i sin helhet.
"Jag förstår inte frågan" var inte med i "sammanfattningen"...
Jag menar detta svar sammanfattar Bohlins respons.
Han förstår inte frågan (eller ljuger om det) och går till debattläge istället för att svara på frågorna.
Han är väldigt drivande till att intervjun spårar ur och sen anklagar han journalisten för just det. Det är performance-konst på hög nivå från talibanskägget.

Oavsett politisk hemvist bör man kräva att ministrar svarar (och förstår) frågor.
Citera
2026-09-11, 10:16
Medlem
Citat:
För han är minister för civilt försvar?
Hans jobb är att förbereda oss för kris (inklusive desinformationskampanjer), inte driva ryska botfests mot yttrandefriheten online...
Media (särskilt SVT/SR) är en del av det civila försvaret vilket gör media till Bohlins område. Så att Bohlin tar SVT i örat när SVT inte levererar den kvalité som kan förväntas av en så viktig del av det civila försvaret visar att Bohlin gör det Bohlin skall göra.

Att en del vänsteraktivister känner sig trampad på tårna och börjar ropa efter censur är en bagatell jämfört med den skada som ett illa fungerande och aktivistdrivet public service kan ställa till med vid en verklig kris.
Citera
2026-09-11, 10:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Nämligen vilka?

Jag trodde att alla fick kritisera journalister, men om inte politiker får göra det så vore det ju bra att veta vilka yrkesgrupper som har den rätten. Brevbärare? Brandmän? Kökspersonal? Akademiker? Eller kanske bara andra journalister?

Det finns många som granskar journalister. Tex Mediaombudsmannen, Granskningsnämnden, Medierna, Institutet för mediestudier med flera.

Klart vem som helst får kritisera journalister. Det är ett fritt land. Men makthavare ska sköta sin roll och inte lägga sig i vad som helst. Politiker ska sköta sina uppdrag och inte bedriva privata korståg som inte har nåt med deras roll att göra.

Bohlin har många runt sig som han kan delegera detta till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in