2026-09-06, 10:39
Medlem
Brolarens avatar
Klassiskt SD-beteende det här för övrigt. Åkessons lilla teater med att först spela totalt ”förvånad” för att sedan tvingas krypa till korset och erkänna att en säkerhetsprövning faktiskt gjorts i panik *innan* skandalen trycktes i tidningen är ju bara ett skämt.

Man slutar ju aldrig förvånas över hur de ständigt ”chokas” över att folk i deras egen krets sitter och slickar Putin i ringen. Det är ju knappast första gången precis. Att de agerar först när media flåsar dem i nacken och tvingar fram ett agerande visar ju bara att den interna kontrollen är ett djupt skämt – eller snarare att man skiter i det så länge det inte blir offentligt.

Hade de haft ett uns av verkligt säkerhetstänk i partiet hade de reagerat proaktivt i stället för att sitta och mörka tills de blir påkomna med fingrarna i burken.
Citera
2026-09-06, 10:40
Medlem
Det är intressant med de medlemmar här, oavsett om de tror på uppgifterna eller ej, som verkar förvänta sig att Säpo ska gå ut och kommentera. Säpo har av historiska skäl varit väldigt måna om att det inte ska framgå som om de lägger sig i valrörelser, och av det skälet kommer de högst troligen inte gå ut och dementera eller bekräfta uppgifternas allvar innan valet är över.
Citera
2026-09-06, 10:51
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Klassiskt SD-beteende det här för övrigt. Åkessons lilla teater med att först spela totalt ”förvånad” för att sedan tvingas krypa till korset och erkänna att en säkerhetsprövning faktiskt gjorts i panik *innan* skandalen trycktes i tidningen är ju bara ett skämt.

Man slutar ju aldrig förvånas över hur de ständigt ”chokas” över att folk i deras egen krets sitter och slickar Putin i ringen. Det är ju knappast första gången precis. Att de agerar först när media flåsar dem i nacken och tvingar fram ett agerande visar ju bara att den interna kontrollen är ett djupt skämt – eller snarare att man skiter i det så länge det inte blir offentligt.

Hade de haft ett uns av verkligt säkerhetstänk i partiet hade de reagerat proaktivt i stället för att sitta och mörka tills de blir påkomna med fingrarna i burken.
Det här jävla dravlet om att SD och dess väljare har någon hemlig önskan att flytta till Ryssland eller att Putin ska komma och ta över och allt blir fantastiskt.

Vet inte om det är sossar som sprider dessa villfarelser men det finns ingen, om de inte är helt sinnessjuka som vill flytta till Ryssland eller ha ett ryskt styrelseskick i Sverige. Tror man det borde man själv köpa en enkelbiljett till Sibirien och stanna där.

NEJ, ingen svensk vill ha något med Ryssland att göra gällande styre och levnadsförhållanden, det är självklart.

Ryssar som folk är det synd om men de har svårt att ändra sitt eget öde tack vara systemet och den totalitära regimen, så att vurma för ryssar som folk är inget fel och har väldigt lite med Putin och hans röv att göra.
Citera
2026-09-06, 10:56
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Bara en fråga, hir kan detta vara en större skandal än att vänsterpartiet uppmanar sina ledamöter att skriva stödbrev utan att kolla vilka som får breven, och därmed stödjer terrorister?

Missförstå mig rätt, detta är pinsamt, men det andra verkar ju mest ha landat i ett "hoppsan"?

Det där vänsterpåhittet var olämpligt och dumt, men jag ser inte riktigt hur det kan leda till några negativa konsekvenser för mer än Vänsterpartiets anseende.

Detta medan det här ärendet handlar om en invandrare på en hög tjänstemannaposition i konstitutionsutskottet i Riksdagen, som sprider desinformation och propaganda som ligger i linje med hennes hemlands ledare Putins geopolitiska narrativ. Att hon är invandrad ryss, som bara har bott i Sverige i ett drygt decennium, och som har en säkerhetsklassad tjänst i Riksdagen, och dessutom postar sånt som antyder en geopolitisk lojalitet till Putin och Ryssland, vilket generellt anses vara vårt lands största säkerhetspolitiska hot, det gör att det inte går att vara säker på om individen är lojal till Sverige, eller om hon snarare fortfarande är lojal till sitt hemland Ryssland. Hon har dessutom en partner med för landets säkerhet ännu känsligare position, med tillträde till känsliga internationella förhandlingar osv.

Vänsterpartisternas grej var cringe, och det här är ett hot mot den nationella säkerheten. Det är två rejält olika grejer.
Citera
2026-09-06, 10:58
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är Sverige inte ett land där man får ha vilka åsikter man vill?
Skall man bli dömd för detta och tappa jobbet?

Alla som inte tycker som den högste ledaren skall få sparken o sättas i fängelset.
Vad har hänt med Sverige?
När SD växte i opinionen och närmade sig riksdagen var det tydligt att etablissemanget reagerade med att förvandla Sverige till ett slags mini-DDR där folk med ”fel” åsikter skulle frysas ut och deras karriärer krossas.

Så mycket för ”alla människors lika värde”…
Citera
2026-09-06, 11:00
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det där vänsterpåhittet var olämpligt och dumt, men jag ser inte riktigt hur det kan leda till några negativa konsekvenser för mer än Vänsterpartiets anseende.

Detta medan det här ärendet handlar om en invandrare på en hög tjänstemannaposition i konstitutionsutskottet i Riksdagen, som sprider desinformation och propaganda som ligger i linje med hennes hemlands ledare Putins geopolitiska narrativ. Att hon är invandrad ryss, som bara har bott i Sverige i ett drygt decennium, och som har en säkerhetsklassad tjänst i Riksdagen, och dessutom postar sånt som antyder en geopolitisk lojalitet till Putin och Ryssland, vilket generellt anses vara vårt lands största säkerhetspolitiska hot, det gör att det inte går att vara säker på om individen är lojal till Sverige, eller om hon snarare fortfarande är lojal till sitt hemland Ryssland. Hon har dessutom en partner med för landets säkerhet ännu känsligare position, med tillträde till känsliga internationella förhandlingar osv.

Vänsterpartisternas grej var cringe, och det här är ett hot mot den nationella säkerheten. Det är två rejält olika grejer.

För att inte glömma att hennes pappa är rysk officer i den ryska armén.
Citera
2026-09-06, 11:04
Medlem
Citat:
För att inte glömma att hennes pappa är rysk officer i den ryska armén.
Naturligtvis.

Gellerfjant är landsförrädare. Alla i SD som förnekar att detta är allvarligt är landsförrädare.

Så enkelt är det. Hela partiledningen borde fänglsas, vi är i krig med Ryssland och de förnekar detta.
Citera
2026-09-06, 11:07
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Jaha. Expo ska skita i det! Nog för att Expo är åsiktspolis åt S. Nu är Sverige ett av de mest aggressiva NATO-länderna så man kan ju förvänta sig idiotiska anklagelser av denna typ. Se där ett "proryskt budskap" men det stämmer ju.

Vi har alltjämt yttrandefrihet och iallafall på papperet. Sverige är ej heller ännu en fulljättrad fasciststat. Det behövs förresten mycket mer av proryska budskap. Se där ett "proryskt budskap" ytterligare.
Jag hatar och avskyr Expo och deras sätt att bedriva politisk smutskastning.

Och för att vara väldigt tydlig: jag hatar Putin. Han är en massmördare som har låtit döda civila och barn. Det finns inget som helst försvar för det.

Men just frågan om yttrandefrihet tycker jag faktiskt att man kan diskutera.

Alla får tycka vad de vill. Även proryska saker. Det är inte samma sak som att alla automatiskt ska ha vilket politiskt uppdrag som helst.

När det dessutom gäller en politisk tjänsteman och uttalanden om Ryssland, som i dag är ett allvarligt säkerhetshot mot Sverige, är det väl inte konstigt att också prata om förtroende och säkerhet.

Expo har bland annat lyft fram uttalanden om ryska soldater på Krim som säkerhetsgarantier och att människor i östra Ukraina ville tillhöra Ryssland.

Men det som kommit fram hittills är ärligt talat ganska tunt som grund för att någon skulle kastas ut ur ett parti.

Så nej, jag försvarar inte Expo. Jag avskyr dem.

Jag säger bara att yttrandefrihet och rätten till ett politiskt uppdrag är två olika saker.

Rätt ska vara rätt.
Citera
2026-09-06, 11:07
Medlem
"Expo" haha släpper det här precis innan valet, det är ren valpåverkan och har noll med nån slags omsorg om Sveriges säkerhet att göra. Expo driver en agenda, väldigt ljusskygg, och svt driver en sosseagenda.

Olämpliga tjänstemän ska bort naturligtvis, oavsett om det är i sd, m , V , eller kriminella sossar i Botkyrka. Det är upp till Säpo att göra en bedömning.

Massa främmande makter som försöker påverka läget och politiken I Sverige ( och andra länder naturligtvis).

Ryssland, Iran, Israel, USA, Kina, islamiska länder som Qatar, Turkiet osv. Hela tiden.
Citera
2026-09-06, 11:10
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har du bevis på dina påståenden? Det är rätt kraftiga hat-anklagelser som kräver bevis från din sida. Svara.

Kräver inte en skit! Bara tips för SÄPO att kolla upp sådana. Inte mitt jobb. Däremot kommunicerade jag med några andra med sådan bakgrund efter 2014. De är putinkritiska utåt (oftast pga jobben) men gråter efter "moder-ryZZland" och tycker att putler är "bra ledare som står mot dekadenta Väst" i privata sammanhang/samtal. Lita ALDRIG på en ryss! Varken i Riksdag eller på gatan! Lömskt folk som gärna agerar femtekolonnare överallt där de sätter sin fot!
Citera
2026-09-06, 11:13
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Vad är det hon har skrivit? Har det presenterats några ordagranna citat?
Citera
2026-09-06, 11:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireSABOT
Verkar det? Det var väl tämligen stora rubriker i de största medierna, och många V-medlemmar tvingades väl lämna?

Vem avgick?

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Hörru, jag ska ge dig poänger. Jag ska formulera mig bättre, och självklart kan det utgöra ett hot. Och rysslandspåverkan ska alltid utredas.

Nu vet jag dock inte vad det var för proryska budskap, eller vad som skrivits. Det är ju av extrem vikt, då vi har yttrandefrihet och politisk valfrihet här. Jag tycker ryssland är ett skithål ich Jag hoppas deras politiska system kollapsar så de som bor där får bygga upp något bättre. Men det betyder inte att man ska få skriva att man tycker ryssland är ett bättre land än Sverige, du kan till ich med få skriva att du hoppas de vinner kriget i Ukraina. Jag kommer tycka du är en idiot on du skriver det, men det är fortfarande fritt fram för dig att skriva det.

Så utan mera info om vad som skrivs är det ju svårt att ta ställning, men om det finns en hotbild och risk för påverkan ska det definitivt utredas, och om olagligheter pågått, straffas.

Gällande vänstern kan du anse att det är cringe men problemet som jag ser det är att vi har riksdagsledamöter som skriver under denna typ av brev utan tillräcklig kontroll. Vad annat tvingar partipiskan fram? Kan vi ha politiker som säger "hoppsan" när det visar sig att man stöttat en terrorist av misstag. "Det blev visst lite tokigt" kan jag acceptera om jag får en anlig hamburgare på donken, i stället för en cheeseburgare. Inte när de som bestämmer över vårt land missar att man inte har koll på vad man gör.

Jag har egentligen svårt att ta rysskramare I försvar, men detta är min kulle att dö på i guess, så länge vi inte gör det olagligt att vara en idiot, ska idioterna åtnjuta samma rättigheter som oss andra som inte hyllar Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in