Citat:
Ursprungligen postat av
FireSABOT
Verkar det? Det var väl tämligen stora rubriker i de största medierna, och många V-medlemmar tvingades väl lämna?
Vem avgick?
Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Det där vänsterpåhittet var olämpligt och dumt, men jag ser inte riktigt hur det kan leda till några negativa konsekvenser för mer än Vänsterpartiets anseende.
Detta medan det här ärendet handlar om en invandrare på en hög tjänstemannaposition i konstitutionsutskottet i Riksdagen, som sprider desinformation och propaganda som ligger i linje med hennes hemlands ledare Putins geopolitiska narrativ. Att hon är invandrad ryss, som bara har bott i Sverige i ett drygt decennium, och som har en säkerhetsklassad tjänst i Riksdagen, och dessutom postar sånt som antyder en geopolitisk lojalitet till Putin och Ryssland, vilket generellt anses vara vårt lands största säkerhetspolitiska hot, det gör att det inte går att vara säker på om individen är lojal till Sverige, eller om hon snarare fortfarande är lojal till sitt hemland Ryssland. Hon har dessutom en partner med för landets säkerhet ännu känsligare position, med tillträde till känsliga internationella förhandlingar osv.
Vänsterpartisternas grej var cringe, och det här är ett hot mot den nationella säkerheten. Det är två rejält olika grejer.
Hörru, jag ska ge dig poänger. Jag ska formulera mig bättre, och självklart kan det utgöra ett hot. Och rysslandspåverkan ska alltid utredas.
Nu vet jag dock inte vad det var för proryska budskap, eller vad som skrivits. Det är ju av extrem vikt, då vi har yttrandefrihet och politisk valfrihet här. Jag tycker ryssland är ett skithål ich Jag hoppas deras politiska system kollapsar så de som bor där får bygga upp något bättre. Men det betyder inte att man ska få skriva att man tycker ryssland är ett bättre land än Sverige, du kan till ich med få skriva att du hoppas de vinner kriget i Ukraina. Jag kommer tycka du är en idiot on du skriver det, men det är fortfarande fritt fram för dig att skriva det.
Så utan mera info om vad som skrivs är det ju svårt att ta ställning, men om det finns en hotbild och risk för påverkan ska det definitivt utredas, och om olagligheter pågått, straffas.
Gällande vänstern kan du anse att det är cringe men problemet som jag ser det är att vi har riksdagsledamöter som skriver under denna typ av brev utan tillräcklig kontroll. Vad annat tvingar partipiskan fram? Kan vi ha politiker som säger "hoppsan" när det visar sig att man stöttat en terrorist av misstag. "Det blev visst lite tokigt" kan jag acceptera om jag får en anlig hamburgare på donken, i stället för en cheeseburgare. Inte när de som bestämmer över vårt land missar att man inte har koll på vad man gör.
Jag har egentligen svårt att ta rysskramare I försvar, men detta är min kulle att dö på i guess, så länge vi inte gör det olagligt att vara en idiot, ska idioterna åtnjuta samma rättigheter som oss andra som inte hyllar Putin.