Citat:
Ursprungligen postat av
DasspappretDN
Men hur fan orkar ni med er själva?
Det är fortfarande en media-cirkus EXPO dragit igång först nu bara för sossarna började sjunka i opinionen strax innan valet.
Jag upprepar för femtioelfte gången. SD lade sig platt för Kristersson och lät han dra in oss i NATO. Att kleta en ryss-skandal på SD 2026 är bara hjärnsläpp och desperation.
ABljuger beskriver helt korrekt hur de ryska spionnätverken arbetar. Han uttrycker sig en aning överdrivet på
en punkt:
"Även hennes SD-snubbe bör kollas. Han är 100 % inklistrad med i agentarbete för ryska statens räkning." Det skulle jag väl snarare påstå är högst osäkert och ingalunda några 100%, men helt klart behöver Säpo ha koll.
Vidare, vad är det som får dig att tro att SD-ledningen "lade sig platt för Kristersson" snarare än att de faktiskt tyckte att det var en bra idé att gå med i Nato? Ryssland hade anfallit Ukraina och riktade en massa hot mot andra länder, och att gå med i Nato blev ett kraftfullt sätt att markera och göra det tydligt att de förlorade väldigt mycket på sitt erövringskrig. Folkopinionen hade också svängt så pass mycket att en folkomröstning inte kändes helt nödvändig, resultatet var givet på förhand.
För protokollet skrevs däremot DCA-avtalet under i strid med folkviljan och var av flera orsaker helt obehövligt. Där rusade SD iväg alltför långt för att (som de
hävdade) "inte gynna Moskva". Det är naturligtvis en sund grundinställning när Ryssland agerar som det gör, men det var en alltför simplistisk inställning som inte gynnar Sverige eller Europa i mina ögon, och skedde i strid med folkviljan - i motsats till Nato-medlemskapet som det fanns och fortfarande finns starkt folkligt stöd för.
Men jag tror inte heller i det fallet att det handlar om att "lägga sig platt för Kristersson" utan om att man hetsade fram ett beslut alltför snabbt bara för att ryssarna var emot det. Som sagt, sund grundinställning att vilja tvåla till ryssen, men inte till priset av att bete sig som en vasallstat istället för en samarbetspartner visavi USA.