2026-09-05, 21:57
Medlem
Några i regeringen varnade just om detta tidigare Romina Pourmokhtari:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pourmokhtari-darfor-kan-sd-inte-sitta-i-regering
Citera
2026-09-05, 22:01
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Återigen, ditt desperata elände. EXPO släpper den här "bomben" exakt när S glider under 30% i flera mätningar i rad och L börjar närma sig spärren.
"Bomben" är riktad mot SD som för att växa måste bli lovade platser i ev ny regering.
Citera
2026-09-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasNordholm1968
6 augusti 2026 skulle riksdagens säkerhetsavdelning skicka vidare uppgifter om en riksdagsledamot i Tidö till säkerhetspolisen. Det gäller en sverigedemokrat som sålt underrättelseinformation till främmande makts ambassad. 5 september 2026 har vittnet inte hörts. Har riksdagens säkerhetsavdelning struntat i att sända vittnets kontaktuppgifter till Säpo eller har Säpo struntat i att utreda säkerhetsrisken?
Det framgår inte möjligen av din källa?
Citera
2026-09-05, 23:06
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
För SD-väljare var det närmast förräderi av Kristersson att sälja landet till NATO (offt.).

Stämmer ju inte jag och många av mina vänner har röstat på dem i 15-20 år och vi alla insåg behovet att gå med i NATO
Dock har de varit för mkt skit runt dem och vapenfrågan, vapenförbudet kan jag bara inte glömma men SD eller M, blir det inte...o inte Vänsteridioterna heller för bensin ska inte kosta 30 sek litern eller mer, och det räcker med skatter för vanligt folk
Senast redigerad av HRT 2026-09-05 kl. 23:08.
Citera
2026-09-05, 23:16
Medlem
kan någon förklara för mig varför proryska är på något sätt den största synden man kan begå men att stödja isis, hamas eller israel är ok
Citera
2026-09-05, 23:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Vad exakt är det som är proryskt? Jag letar och letar och jag hittar ingenting. Läste på AB att det var något delat facebookinlägg från 2015, men det är ju 11 år sen. Trodde det var något uttalande eller spionage eller något riktigt som hade hänt typ nyss? Vi panikar väl inte för ett 11 år gammalt inlägg på fejsboken?
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag försöker hitta exakt vad det är denna person sagt, för att göra en egen bedömning av hur allvarligt jag tycker att det är. Tydligen ska hon ha publicerat en "hyllning till Putin". Är det någon som vet var man kan läsa den hyllningen?
Citat:
Ursprungligen postat av gart
(...) när jag försöker se exakt vad som publicerats så är mängden primärkällor NOLL. Det finns inte en enda skärmdump på det Polina har skrivit. Allt är beskrivningar, ofta poetiska, av vad hon sagt. Varje normalt fungerande människa borde fatta ganska kraftiga misstankar över detta faktum. Om det Polina sagt är så ytterligt graverande, varför har då inte ett enda exempel publicerats i sin helhet?
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jag det undrar jag med. Det enda jag fått fram är att hon skrev något positivt om Ryssland 2014 eller något sånt. Men det är från en tvivelaktig källa. Jag tycker det är märkligt att ingen publicerat vad hon sagt/skrivet. Det väcker misstänksamhet från mig. Varför redovisas inget?

Jag hittar inte heller vad exakt hon skrivit eller delat, men enligt EXPO så finns det färska fall från år 2024 och 2025. Jag citerar här en del ur EXPOs artikel:

Citat:
"I september 2025 delade Malaberg ett videoklipp på X med udden mot EU:s utrikeschef Kaja Kallas från den cypriotiska proryska propagandaspridaren Fidias Panayiotou.

Under 2024 delade hon proryskt innehåll från kontot LordBebo som uppmärksammats för spridning av desinformation riktad mot Ukraina och väst."

"Expos granskning av Polina Malabergs digitala närvaro under det senaste decenniet ger bilden av en person som konsekvent har spridit och skrivit inlägg med proryska narrativ – samtidigt som hon klättrat inom det svenska politiska systemet."

LordBebo är ett känt proryskt desinformationskonto som postar mycket rysk propaganda. Fidias Panayiotou vet jag inte så mycket om, men DN har en artikel om honom här:

Citat:
Cypriotisk influerare blev EU-politiker – sprider ryskt narrativ

https://www.dn.se/varlden/cypriotisk-influerare-blev-eu-politiker-sprider-ryskt-narrativ/
Citera
2026-09-05, 23:46
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
kan någon förklara för mig varför proryska är på något sätt den största synden man kan begå men att stödja isis, hamas eller israel är ok
Vem menar du?
Citera
2026-09-06, 00:13
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Men hur fan orkar ni med er själva?

Det är fortfarande en media-cirkus EXPO dragit igång först nu bara för sossarna började sjunka i opinionen strax innan valet.

Jag upprepar för femtioelfte gången. SD lade sig platt för Kristersson och lät han dra in oss i NATO. Att kleta en ryss-skandal på SD 2026 är bara hjärnsläpp och desperation.

ABljuger beskriver helt korrekt hur de ryska spionnätverken arbetar. Han uttrycker sig en aning överdrivet på en punkt: "Även hennes SD-snubbe bör kollas. Han är 100 % inklistrad med i agentarbete för ryska statens räkning." Det skulle jag väl snarare påstå är högst osäkert och ingalunda några 100%, men helt klart behöver Säpo ha koll.

Vidare, vad är det som får dig att tro att SD-ledningen "lade sig platt för Kristersson" snarare än att de faktiskt tyckte att det var en bra idé att gå med i Nato? Ryssland hade anfallit Ukraina och riktade en massa hot mot andra länder, och att gå med i Nato blev ett kraftfullt sätt att markera och göra det tydligt att de förlorade väldigt mycket på sitt erövringskrig. Folkopinionen hade också svängt så pass mycket att en folkomröstning inte kändes helt nödvändig, resultatet var givet på förhand.

För protokollet skrevs däremot DCA-avtalet under i strid med folkviljan och var av flera orsaker helt obehövligt. Där rusade SD iväg alltför långt för att (som de hävdade) "inte gynna Moskva". Det är naturligtvis en sund grundinställning när Ryssland agerar som det gör, men det var en alltför simplistisk inställning som inte gynnar Sverige eller Europa i mina ögon, och skedde i strid med folkviljan - i motsats till Nato-medlemskapet som det fanns och fortfarande finns starkt folkligt stöd för.

Men jag tror inte heller i det fallet att det handlar om att "lägga sig platt för Kristersson" utan om att man hetsade fram ett beslut alltför snabbt bara för att ryssarna var emot det. Som sagt, sund grundinställning att vilja tvåla till ryssen, men inte till priset av att bete sig som en vasallstat istället för en samarbetspartner visavi USA.
Citera
2026-09-06, 08:08
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Åh nej
Citera
2026-09-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag hittar inte heller vad exakt hon skrivit eller delat, men enligt EXPO så finns det färska fall från år 2024 och 2025. Jag citerar här en del ur EXPOs artikel:

LordBebo är ett känt proryskt desinformationskonto som postar mycket rysk propaganda. Fidias Panayiotou vet jag inte så mycket om, men DN har en artikel om honom här:

Ja, du ser. De undviker noga att berätta exakt vad det är hon skrivit eller exakt vad det stått i de saker hon delat vidare.

Det är det som är suspekt. Här gives inga detaljer.
Citera
2026-09-06, 08:49
Medlem
Är Sverige inte ett land där man får ha vilka åsikter man vill?
Skall man bli dömd för detta och tappa jobbet?

Alla som inte tycker som den högste ledaren skall få sparken o sättas i fängelset.
Vad har hänt med Sverige?
Citera
2026-09-06, 09:01
Medlem
Om det är någon ryggrad i SD väljer de att pausa Gellerbrant tills detta är utrett. SD har börjat bete sig som sossesvinen och det är ingen bra signal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in