2026-09-06, 12:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Det behöver du inte göra heller. Du kan rösta på hamas och andra islamistiska terrorgrupper

Jag antar att det där låter väldigt illa för den som bara bryr sig om hamas fiender i Mellanöstern. Men för oss som bryr oss om Sverige är Ryssland ett betydligt värre hot.
Citera
2026-09-06, 12:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Jag antar att det där låter väldigt illa för den som bara bryr sig om hamas fiender i Mellanöstern. Men för oss som bryr oss om Sverige är Ryssland ett betydligt värre hot.

Det är i dagsläget lite sisådär. Vi har inga ryssar som kränker våra gränser, men vi har definitivt människor från mellanöstern som i stor omfattning tar sig in i vårt land.
Citera
2026-09-06, 12:29
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är i dagsläget lite sisådär. Vi har inga ryssar som kränker våra gränser, men vi har definitivt människor från mellanöstern som i stor omfattning tar sig in i vårt land.

Ja, men tittar vi på alla främmande invällare så är stödet ganska litet för hamas specifika sunnimuslimska närmade till shia. Detta gäller även bland muslimska invällare.

Nej, den som specifikt oroar sig för hamas gör det för att den specifikt bryr sig om hamas fiender i Mellanöstern.

Massinvandringen till Sverige innebär oerhört större problem som inte ens behöver vara kopplade till islam.

Jag säger inte att enstaka demonstrationer till stöd för terrorister inte kan vara jobbiga och kostsamma. Men i jämförelse med tsunamin av mord, våldtäkter gängvåld, bidragsfusk och bidragsparasiterande som Sverige har berikats av så är hamasstödet en fis i rymden.

Det är förstås tillåtet att skita i svenskarna eller till och med tycka att det är bra att svenskarna går under i det mångkulturella helvetet och bara oroa sig för just hamas. Men då ska man också vara tydlig med att det inte är svenskarna man bryr sig om.
Citera
2026-09-06, 12:49
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja, men tittar vi på alla främmande invällare så är stödet ganska litet för hamas specifika sunnimuslimska närmade till shia. Detta gäller även bland muslimska invällare.

Nej, den som specifikt oroar sig för hamas gör det för att den specifikt bryr sig om hamas fiender i Mellanöstern.

Massinvandringen till Sverige innebär oerhört större problem som inte ens behöver vara kopplade till islam.

Jag säger inte att enstaka demonstrationer till stöd för terrorister inte kan vara jobbiga och kostsamma. Men i jämförelse med tsunamin av mord, våldtäkter gängvåld, bidragsfusk och bidragsparasiterande som Sverige har berikats av så är hamasstödet en fis i rymden.

Det är förstås tillåtet att skita i svenskarna eller till och med tycka att det är bra att svenskarna går under i det mångkulturella helvetet och bara oroa sig för just hamas. Men då ska man också vara tydlig med att det inte är svenskarna man bryr sig om.
Personligen anser jag att det inte är värt det.

Vi bör inte ha människor på våra gator som demonstrerar, viftar med eller protesterar under andra länders flaggor. Jag ser det som en direkt kränkning, inte bara av nationen, utan även av dess nationella suveränitet.

Dessutom är det inte bara ett nationellt, utan även ett etniskt förräderi, inte bara i relation till det land där handlingen utförs, utan också gentemot det land man förespråkar eller säger sig företräda.

Det är hyckleri.

Om man anser att det råder orättvisa, beger man sig inte till ett annat land för att vifta med flaggor. Man beger sig till den plats där konflikten faktiskt pågår, den aktiva konfliktzonen.

Om jag hypotetiskt skulle ta ställning i konflikten mellan Palestina och Israel, inte fan skulle jag stå på plattan i Stockholm och vifta med den ena eller den andra flaggan. Jag skulle resa dit och engagera mig på plats.

Det finns ingen konkret påverkan i att vara på annan kontinenten och vifta med en flagga eller argumentera för ett annat lands rättigheter, eller mot dess rättigheter, i en konflikt som utspelar på en annan kontinent.

Det här är galenskaper, och inte bara det, det är usurpation.
Senast redigerad av particulum1 2026-09-06 kl. 13:01.
Citera
2026-09-06, 12:54
Medlem
bunnyboys avatar
Otroligt jobb av Expo som fått SD:s chefsförhandlare att inte bara bli emot att ”någon blir misstänkliggjord på grund av sitt ursprung” utan också fått honom att ta ut ”omedelbar” föräldraledighet (vi vanliga dödliga ska väl dock komma med ansökan i god tid innan?)

10 antirasistpoäng och 10 feministpoäng till Expo.
Citera
2026-09-06, 13:03
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
För att få hantera hemlig information så får det inte ens finnas en risk. Har man släktingar i länder som har kända problem med så är man en risk. Hemlandet kan utpressa dessa personer så man tar inte risken att de skulle kunna bli spioner mot sin vilja.

Det lär ju ge V oerhörda problem.
Citera
2026-09-06, 13:08
Medlem
Crime-boy2s avatar
Varför avslöjade inte Expo detta: https://www.svd.se/a/vrVL5l/jakop-dalunde-om-motet-med-rysk-diplomat-jag-angrar-det-jattemycket?inHermesApp=true
Citera
2026-09-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det lär ju ge V oerhörda problem.
Det är det. Och det blir ett problem för alla som samarbetar med V i riksdagen/regeringskansliet.
Citera
2026-09-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Som väntat när det skiter sig.

Gellerbrant bryter tystnaden, tar sin sambo i försvar,
och går själv på föräldraledighet, med omedelbar verkan.
Vilket skämt dessa två "tjänstemän" är.

Varför går Gustav Gellerbrandt ut och försvarar, när det är hans sambo Polina Malaberg som pekas ut som säkerhetsrisk? Har hon inte kurage att försvara sig själv kanske hon inte skall arbeta i konstitutionsuskottet. Lite hederskultur över det hela.

Gustav Gellerbrandt skriver:
Följer man Polina i sociala medier kan man snabbt se att hon i sina inlägg uttryckt bitter kritik mot den ryska regimen, både innan och efter den fullskaliga invasionen av Ukraina. 2020 publicerar hon inlägg om korruptionen i Ryssland och om hur regimen plundrar och förskingrar egendom. Hon konstaterar kritiskt hur de ryska spelreglerna innebär att oppositionella blir förgiftade och mördade.
https://www.facebook.com/gustav.gellerbrant/posts/pfbid02UDb94Hr5cxLpNQeuEr3RaVtKquC6s8n7NiUws922f1h NwqrJkLowzy1Pjwm2Ar3dl

Det finns gott om ryssar som kritiserar landets korruption och förskingring. Polina är en av dom.
Polina verkar dock inte ha något negativt att säga om rysslands försöka att förinta Ukraina och deras hybridkrig mot Europa. Önskemålet om att utrota Ukraina är något som snarast förenar alla ryssar, Polina verkar inte vara något undantag.
Citera
2026-09-06, 13:19
Medlem
Klosss avatar
Det här visade sig vara en nothingburger. Riktigt uselt av SVT i synnerhet att springa på Expos boll.
Senast redigerad av Kloss 2026-09-06 kl. 13:24.
Citera
2026-09-06, 14:03
Medlem
Citat:

Den som bryr sig om Sverige tar både Rysslands agerade OCH islamiseringen av Sverige på största allvar. Varför skulle det finnas en motsättning?
Citera
2026-09-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad är det hon har skrivit? Har det presenterats några ordagranna citat?

Jag undrar också vad det är hon har skrivit. Finns det några medier som har återgett detta? Det är ju helt omöjligt att ta ställning om man inte vet vad hon har sagt och gjort. Svårt att inte bli lite misstänksam kring detta. Hade det funnits graverande citat borde väl de ha publicerats? Att expo är källan höjer ju inte direkt trovärdigheten heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in