2026-09-01, 17:17
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Gäller det omvända också?
Om tjejen ser för ung ut, men har åldern inne, blir det finkan då?

För övrigt så anser naturen att det inte finns någon bestämd ålder. Snittåldern för könsmogen ligger på ca 13 år, vilket naturen anser vara en lämplig ålder att börja ha sex i.

Att förneka könsmogna kvinnor sex känns väldigt 1800-tal.
Att kunna bli gravid ≠ könsmogen. Den kvinnliga (och manliga) utvecklingen fortsätter upp i tonåren. Kolla Tannerskalan. För övrigt är gränsen godtyckligt satt till 15 år oavsett, juridiskt, och den är alla tvungna att hålla sig till.
Citera
2026-09-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Det är väl om hon har ljugit om ålder och därtill ser ut att vara av lovlig ålder eller ifall han borde ha anat att så inte är fallet?

Ber du alla människor du interagerar med att visa upp giltig legitimation?

Kan ju exempelvis vara så att de mötts på krogen eller annan plats med artonårsgräns varför han förutsatt att hon är just arton?

Spekulerar bara här och det kan givetvis förhålla sig precis tvärtom, det vill säga att han känt till hennes ålder men struntat i det. Svårt att veta utan att läsa domen.

Läste du ens artikeln? Mannen i 25 årsåldern har sökt sig till ett ställe där ungdomar umgås. Jag citerar ur artikeln: "Mannen och flickan ska enligt åtalet ha träffats på en plats där ungdomar med A-traktorer samlas."

Han har ju sökt sig till en plats där ungdomar finns. Så han borde ha alla skäl att anta att många där kan vara minderåriga.

Så återigen, vad spelar flickans ålder för roll?
Citera
2026-09-01, 17:29
Avstängd
Mellanhandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Läste du ens artikeln? Mannen i 25 årsåldern har sökt sig till ett ställe där ungdomar umgås. Jag citerar ur artikeln: "Mannen och flickan ska enligt åtalet ha träffats på en plats där ungdomar med A-traktorer samlas."

Han har ju sökt sig till en plats där ungdomar finns. Så han borde ha alla skäl att anta att många där kan vara minderåriga.

Den spelar roll pga hur lagen är skriven, se detta inlägg:

(FB) 13-årig flicka ”såg äldre ut” – man i Dalarna frias från barnvåldtäkt (20260901)
Citera
2026-09-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Om hon nu faktiskt är äldre, och brottet var "våldtäkt mot barn", borde då inte brottet med alla uppgifter till hand räknas som våldtäkt? Eller beror det på vem som blir våldtagen? Är vissa mer värda än andra... Jag förstår inte hur sossarna tänker.
Jag förstår att du inte förstår särskilt mycket...
Är motparten under 15 blir det automatiskt våldtäkt eller sexuellt utnyttjande oavsett samtycke. 15 år plus samtycke är lagligt.
Sen vet jag inte vad för sossar du menar. Valet diskuteras väl i andra trådar?
Citera
2026-09-01, 17:43
Medlem
Citat:

Nej jag läste inte artikeln, jag känner inget större intresse att göra det heller men isåfall bör han såklart dömas. Jag tog enbart upp ett hypotetiskt exempel där jag tycker att en misstänkt skulle kunna frias.
Citera
2026-09-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanhanden
Den spelar roll pga hur lagen är skriven, se detta inlägg:

(FB) 13-årig flicka ”såg äldre ut” – man i Dalarna frias från barnvåldtäkt (20260901)

Jag vet hur lagen ser ut. Och 25 åringen har aktivt sökt sig till ett ställe där ungdomar umgås.

Så jo mannen har haft uppsåt att försöka ragga på unga flickor. Det är inte långsökt att någon som går i 8an och får köra epa har kompisar som kanske går i 7an.
Citera
2026-09-01, 18:07
Medlem
Wyrdkins avatar
Om hon var med på det och han inte hade uppsåt att ha sex med en minderårig så tycker jag det var bra dömt.
Citera
2026-09-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukterna
Tingsrätten har dömt efter hur lagen är skriven:

Brottsbalken 6 kap 13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder ska dömas även den som inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern.

Dvs, lagen säger att det krävs oaktsamhet angående barnets ålder för att det ska vara fråga om våldtäkt mot barn. Är det fråga om en 13-åring mognat tidigt och som ser ut som en genomsnittlig gymnasieelev, så finns det alltså chans att inte dömas för våldtäkt av barn.

Ska det upp i hovrätten gäller det för åklagaren att bevisa att tilltalad borde åtminstone misstänkt att hon kunde ha varit för ung. A-traktor får man köra när man är 16? Jag umgicks ytterst sällan med 13-åringar när jag var 16, så vet inte om det är så självklart.

Men utifrån vad rådmannen har skrivit i domen så anar jag att tilltalad döms för våldtäkt av barn i hovrätten.

Moraliskt så tycker jag en 25-åring är en äckelpelle även om han ligger med en 15-16-åring

Åldern för att köra A-traktor är 15 år. Det sänktes
när mopedbilar började omfattas i AM kortet.

Det är inte specielt långsökt att någon som går i 8:an har vänner som går i 7:an.

Karl verkar ju specifikt riktat in sig på unga tjejer.
Citera
2026-09-01, 18:19
Avstängd
Citat:
Åldern för att köra A-traktor är 15 år. Det sänktes
när mopedbilar började omfattas i AM kortet.

Det är inte specielt långsökt att någon som går i 8:an har vänner som går i 7:an.

Karl verkar ju specifikt riktat in sig på unga tjejer.

Ok, och visst, ute på landsbygden där a-traktor är populärast så umgås man väl i större åldersspann än där jag växte upp.
Citera
2026-09-01, 18:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/13-arig-flicka-sag-aldre-ut-man-i-dalarna-frias-fran-barnvaldtakt

Rätt att fria honom? Jag är tveksam.

Ytterligare en dom där domstolen skiter I lagstiftningen och hittar på egen.
Det måste resans upp rejält i svenska domstolar.
Citera
2026-09-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ytterligare en dom där domstolen skiter I lagstiftningen och hittar på egen.
Det måste resans upp rejält i svenska domstolar.

Ja snart blir det samma mentalitet på riktiga våldtäkter.
"Hon såg ut att vilja knulla?"
"Hon var alldeles för lättklädd."
Osv..
Citera
2026-09-01, 18:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Att kunna bli gravid ≠ könsmogen. Den kvinnliga (och manliga) utvecklingen fortsätter upp i tonåren. Kolla Tannerskalan. För övrigt är gränsen godtyckligt satt till 15 år oavsett, juridiskt, och den är alla tvungna att hålla sig till.

Det dom är centralt här är frågan om uppsåt och nämndemännen har dömt enligt en västerländsk traditionell och mångtusenårig viktig princip om att man måste ha uppsåt till brott för att dömas för det.

Juristdomare har vid sexualbrott övergått till en lögnaktig, rättsosäker och rättsvidrig ordning där mycket radikala och politiserade åsikter står över frågan om uppsåt och gör att de rundar den och dömer människor skyldiga ändå.

Om mannen inte har uppfattningen att flickan är under femton så har han inte det och skall frias. Skyldigheten att bevisa att han har uppsåt ligger på åklagaren och uppenbarligen har han kraftigt misslyckats med detta.

Ändå vill den obehagliga och ondskefulla juristdomaren döma mannen för att han inte kan bevisa att han är oskyldig. Detta i strid med sunda principer för rättvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in