Citat:
Ursprungligen postat av
Dhfjs2930sj
Tingsrätten är rätt komisk ibland alltså.
Edit: Roligt att han inte kunde tro att hon var ung då dom möttes vid en träff med a-traktorer
Tingsrätten har dömt efter hur lagen är skriven:
Brottsbalken 6 kap 13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder ska dömas även den som inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern.
Dvs, lagen säger att det krävs oaktsamhet angående barnets ålder för att det ska vara fråga om våldtäkt mot barn. Är det fråga om en 13-åring mognat tidigt och som ser ut som en genomsnittlig gymnasieelev, så finns det alltså chans att inte dömas för våldtäkt av barn.
Ska det upp i hovrätten gäller det för åklagaren att bevisa att tilltalad borde åtminstone misstänkt att hon kunde ha varit för ung. A-traktor får man köra när man är 16? Jag umgicks ytterst sällan med 13-åringar när jag var 16, så vet inte om det är så självklart.
Men utifrån vad rådmannen har skrivit i domen så anar jag att tilltalad döms för våldtäkt av barn i hovrätten.
Moraliskt så tycker jag en 25-åring är en äckelpelle även om han ligger med en 15-16-åring