2026-09-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
BITCH PLEASE!

Du imiterar en 14-åring bra med dina välskrivna ”argument”….

Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Men herre gud. Det är upp till det privata företaget att bestämma.

Om det nu stör lediga resurser så mycket så ansök inte dit.

Just så…

Den som inte gillar det är helt fria att söka jobb annorstädes….

Jag skulle t ex inte ens drömma om att söka jobb på ICA, inte för att de har drogtester, det har jag fått tåla i snart 30 år i mitt jobb. Utan för att jag anser mig lite för överkvalificerad för att jobba på en normal ICA-butik eller lager.
Citera
2026-09-01, 20:46
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Syftet var nog mer varför offentliga arbetsgivare inte skulle kunna göra drogtest vid nyanställning.

Eftersom de anställda har ett grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Privata företag påverkas inte på samma sätt av detta
Citera
2026-09-01, 20:48
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Du får gärna ge en mer utförlig beskrivning kring varför du tycker att aktiebolag ska ha rättigheter som inte statliga myndigheter har?

För att grundlagen inte påverkar privata företag på samma sätt. De står inte över grundlagen men det är en annan vinkel.

Ett annat exempel med grundlagen vs privata företag: Finns flera rättspraxis där lojalitetsplikten trumfar grundlagen yttrandefriheten, till privata företags fördel.
Citera
2026-09-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?
Jättebra, och utdrag från belastningsregistret på alla jobb där man möter eller transporterar människor
Citera
2026-09-01, 20:53
Medlem
Citat:
För att grundlagen inte påverkar privata företag på samma sätt. De står inte över grundlagen men det är en annan vinkel.

Ett annat exempel med grundlagen vs privata företag: Finns flera rättspraxis där lojalitetsplikten trumfar grundlagen yttrandefriheten, till privata företags fördel.

Ja och sedan finns EU-rätt som står över både svensk lag och grundlag
Citera
2026-09-01, 20:57
Medlem
Citat:
Syftet var nog mer varför offentliga arbetsgivare inte skulle kunna göra drogtest vid nyanställning.
Skydd i grundlagen som jag förstår det. Kroppslig integritet.
Citera
2026-09-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Jättebra, och utdrag från belastningsregistret på alla jobb där man möter eller transporterar människor
Fast det gör man inte på ICAs lager.
Citera
2026-09-01, 20:59
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ja och sedan finns EU-rätt som står över både svensk lag och grundlag

Om du nu anser det finns en EU-rätt som trumfar svensk lag i denna fråga så varsågod - släng fram det kortet under intervjun och så få du väl hålla tummarna att du får jobbet.
Citera
2026-09-01, 21:01
Medlem
Citat:
Om du nu anser det finns en EU-rätt som trumfar svensk lag i denna fråga så varsågod - släng fram det kortet under intervjun och så få du väl hålla tummarna att du får jobbet.

Ok så man ska behöva förlita sig på att aktuellt företag följer gällande lagstiftning för att få en anställning? BITCH PLEASE
Citera
2026-09-01, 21:03
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
ICA styrs av fascister som vill ha kameraövervakning på anställda.

Ja visst är det jobbigt med företag som vill ha koll på vilken hora det är som 1, stjäler på arbetstid 2, Latar sig på arbetstid 3, är totalt jävla usel på sin arbetsuppgift 4, är en allmän pissråtta på arbetstid.
Citera
2026-09-01, 21:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Är det rättvist att arbetsgivaren ska behöva finansiera drogproblematiken som det innebär blir deras ansvar att lösa?

Arbetsgivaren har även, enligt arbetsmiljölagen, ett huvudansvar för arbetsmiljön och en skyldighet att agera direkt vid misstanke om att en anställd är påverkad av eller har problem med droger.

Man har som arbetsgovare ett långtgående ansvar för att erbjuda stöd och rehabilitering när en medarbetare hamnar i missbruk.

Är det inte då rättvist att man som arbetsgivare ser vad det är för farsot arbetstagaren drar med sig in i anställningen?

Det är en arbetsplats inte en fritidsgård.

Så är det och skriver inte emot. Min poäng var eskaleringen sånt här kan innebära på sikt, inte att jag förfasas nämnvärt över drogtest i sig. Att arbetsgivaren ska stå för det sociala ansvaret du beskriver är däremot helt FUBAR i sig och eldar på problematiken.
Citera
2026-09-01, 21:15
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skydd i grundlagen som jag förstår det. Kroppslig integritet.

Citat:
Eftersom de anställda har ett grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Privata företag påverkas inte på samma sätt av detta

Man kan tacka nej om man inte vill, ingen tvingar dig att ge salivprov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in