2026-09-06, 13:55
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hade jag bott i Karlstad så hade det kunnat vara intressant men inget jag skulle resa i några timmar för.

Ska du gå så får du gärna rapportera i tråden.

Nej det förstår jag kan ta emot.

Javisst det ordnar jag med!

Åtal ska vara väckt senast 30:e september så vi får se när rättegången blir.
Citera
2026-09-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Kan ge mig fan på att de var pappan som gick fram till GM som Christian zedig gjorde. Dom bad om det och fick det.

Det är fascinerande hur du gång på gång lyckas vända på verkligheten. Att försöka legitimera våld genom att påstå att offren 'bad om det' är den sista tillflyktsorten för någon som saknar moralisk kompass.

Oavsett om det gäller Karlstad-fallet eller Christian Zedig, så lever vi i ett samhälle där våld aldrig är en acceptabel respons på meningsskiljaktigheter eller konfrontationer. Att du aktivt försöker skuldbelägga dem som blivit utsatta för grova brott säger mer om din egen människosyn än om offrens agerande. Att kräva grundläggande respekt och ordning i samhället är inte att 'be om' att bli misshandlad eller mördad – det är ett krav på civilisation. Väx upp.
Citera
2026-09-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisSident9095
Det är fascinerande hur du gång på gång lyckas vända på verkligheten. Att försöka legitimera våld genom att påstå att offren 'bad om det' är den sista tillflyktsorten för någon som saknar moralisk kompass.

Oavsett om det gäller Karlstad-fallet eller Christian Zedig, så lever vi i ett samhälle där våld aldrig är en acceptabel respons på meningsskiljaktigheter eller konfrontationer. Att du aktivt försöker skuldbelägga dem som blivit utsatta för grova brott säger mer om din egen människosyn än om offrens agerande. Att kräva grundläggande respekt och ordning i samhället är inte att 'be om' att bli misshandlad eller mördad – det är ett krav på civilisation. Väx upp.

Kan bara instämma, våld är aldrig okej, sen vet vi fortfarande inte hur det gått till så att spekulera i just det är helt meningslöst.

Uppenbart att personen du citerar är ute efter att provocera och har förmodligen en skev människosyn.
Jag tror det är en väldigt liten, tidigare mobbad stackare som sitter bakom sin skärm och tror hen är häftig. Ingen som går på det så låt hen hålla på i sin drömvärld.

Jag fick reda på vilka det var redan i söndags fm. Har väldigt bra insyn i en av killarnas familj, släkt, uppväxt mm. Inte sitter jag och gissar för det, för vad gäller själva gärningen vet jag lika lite som alla andra som inte var där.
Citera
2026-09-06, 16:47
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Varför får det här fyllebråket så stor uppmärksamhet?

Till stor del därför att det ledde till ett dödsfall. De allra flesta "fyllebråk" gör inte det som du säkert förstår
Citera
2026-09-06, 17:35
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Till stor del därför att det ledde till ett dödsfall. De allra flesta "fyllebråk" gör inte det som du säkert förstår

På tal om "fyllebråk", ja nu vet jag inte om det som skedde i Karlstad kan gå under den benämningen eftersom jag inte vet riktigt vad som hände, men i alla fall.

Möjligen är det jag tänker berätta att räknas som OT men jag gör det för att få fram att i vissa situationer kan gränsen mellan att bli brottsoffer eller gärningsman vara hårfin, även om det säkert inte finns några som helst likheter med vad som hände nu i Karlstad.

Detta hände i alla fall för många år sedan på en nyårsfest någonstans i Sverige. Jag åkte dit med några kompisar och humöret var på topp, i alla fall till att börja med.

Dricker man några öl så fyller det snabbt upp blåsan och då gäller det att uppsöka toaletten. När de flesta andra har samma problem blir det oftast en ordentlig kö till toaletten. Vilket det alltså var så jag beslöt mig för att utföra mina behov någonstans utomhus istället. Jag gick på baksidan av huset där det var lugnt så när som på en annan kille som stod och mumlade för sig själv. Ok tänkt jag en skapligt berusad person som varit ute i samma ärende som jag.

Jag hann inte tänka så mycket mer innan killen ifråga kom emot mig och med vansinne i blicken skriker att han ska döda mig. "Ta det lugnt" fick jag fram fast jag egentligen visste att det är ett stort misstag att be såna här personer att lugna ner sig. De anser i stort sett aldrig att det är deras ansvar att lugna ner sig så det triggar dem bara. Innan jag han göra så mycket hade han kommit alldeles inpå och tagit stryptag på mig framifrån.

Tar någon stryptag på en måste man bryta greppet direkt för på 6-7 sekunder kan man i värsta fall bli medvetslös och helt tappa kontrollen över situationen. Lyckade i alla fall få till en vad man kan kalla överhandshöger på svenska. Den träffade honom på vänster sida av huvudet och han blev helt Kalle Anka och gick ner på alla fyra.

I en sådan här situation blir man så full av adrenalin att min första impuls var att ge honom en frispark under hakan där han stod på alla fyra. Allt för att undvika att han "kom igen" och gav sig på mig igen. Jag motstod, som tur var, i alla fall den impulsen. Insåg att det var över och gick därifrån. Vad hade istället hänt om han ramlat baklänges, slagit huvudet ordentligt i backen och fått dödliga huvudskador? Ja hade rättsväsendet trott på min berättelse? Inga vittnen fanns ju och garanterat inga övervakningskameror. Jag hade förmodligen setts som GM och den döde hade såklart varit ett brottsoffer. Ok det var i nödvärn men det finns ju inga som helst garantier för att de trott på mig.

Ändå känner jag än idag att jag inte skulle kunnat ha gjort så mycket annorlunda. Blev förresten själv tvungen att uppsöka sjukhus efter detta då det blivit en spricka i ett ben i handen. Från knogen ända ner till handleden, och sex veckor i gips. Det hela visar i alla fall att det kan gå blixtsnabbt från att vara brottsoffer till att förvandlas till gärningsman.
Citera
2026-09-06, 17:42
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
På tal om "fyllebråk", ja nu vet jag inte om det som skedde i Karlstad kan gå under den benämningen eftersom jag inte vet riktigt vad som hände, men i alla fall.

Möjligen är det jag tänker berätta att räknas som OT men jag gör det för att få fram att i vissa situationer kan gränsen mellan att bli brottsoffer eller gärningsman vara hårfin, även om det säkert inte finns några som helst likheter med vad som hände nu i Karlstad.

Detta hände i alla fall för många år sedan på en nyårsfest någonstans i Sverige. Jag åkte dit med några kompisar och humöret var på topp, i alla fall till att börja med.

Dricker man några öl så fyller det snabbt upp blåsan och då gäller det att uppsöka toaletten. När de flesta andra har samma problem blir det oftast en ordentlig kö till toaletten. Vilket det alltså var så jag beslöt mig för att utföra mina behov någonstans utomhus istället. Jag gick på baksidan av huset där det var lugnt så när som på en annan kille som stod och mumlade för sig själv. Ok tänkt jag en skapligt berusad person som varit ute i samma ärende som jag.

Jag hann inte tänka så mycket mer innan killen ifråga kom emot mig och med vansinne i blicken skriker att han ska döda mig. "Ta det lugnt" fick jag fram fast jag egentligen visste att det är ett stort misstag att be såna här personer att lugna ner sig. De anser i stort sett aldrig att det är deras ansvar att lugna ner sig så det triggar dem bara. Innan jag han göra så mycket hade han kommit alldeles inpå och tagit stryptag på mig framifrån.

Tar någon stryptag på en måste man bryta greppet direkt för på 6-7 sekunder kan man i värsta fall bli medvetslös och helt tappa kontrollen över situationen. Lyckade i alla fall få till en vad man kan kalla överhandshöger på svenska. Den träffade honom på vänster sida av huvudet och han blev helt Kalle Anka och gick ner på alla fyra.

I en sådan här situation blir man så full av adrenalin att min första impuls var att ge honom en frispark under hakan där han stod på alla fyra. Allt för att undvika att han "kom igen" och gav sig på mig igen. Jag motstod, som tur var, i alla fall den impulsen. Insåg att det var över och gick därifrån. Vad hade istället hänt om han ramlat baklänges, slagit huvudet ordentligt i backen och fått dödliga huvudskador? Ja hade rättsväsendet trott på min berättelse? Inga vittnen fanns ju och garanterat inga övervakningskameror. Jag hade förmodligen setts som GM och den döde hade såklart varit ett brottsoffer. Ok det var i nödvärn men det finns ju inga som helst garantier för att de trott på mig.

Ändå känner jag än idag att jag inte skulle kunnat ha gjort så mycket annorlunda. Blev förresten själv tvungen att uppsöka sjukhus efter detta då det blivit en spricka i ett ben i handen. Från knogen ända ner till handleden, och sex veckor i gips. Det hela visar i alla fall att det kan gå blixtsnabbt från att vara brottsoffer till att förvandlas till gärningsman.
Din berättelse visar att det inte är så svart eller vitt alla gånger som vissa tycks tro.
Citera
2026-09-06, 17:50
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Din berättelse visar att det inte är så svart eller vitt alla gånger som vissa tycks tro.

Nä exakt det är det jag menar. Har man varit med om det själv så förstår man att skit kan hända fast man inte har några onda avsikter.
Citera
2026-09-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag skapde denna tråd, (FB) Hur känns det att jobba för en av sveriges mest korrupta samhällsorganisation?, en av mina bästa trådar på FB. Det är något som pågår i rättssystemet som gör att grova kriminella alltid får låga straff så det kommer ut så fort som möjligt. Det är något mycket sjukt i sveriges rättssystem och dess tjänstepersoner.

Folk som jobbar inom rättssystem letar alltid med ljus och lykta efter förmildrande omständigheter, inklusive åklagare.

Men så var också den tråden ett fiasko redan från början. Ingenting stämde ju...och ditt case stärktes ju knappast när du slutade besvara motargument och till slut lämnade din egen tråd.

I detta fallet handlar det inte om "grovt kriminella". Det handlar om två unga personer där den ena visserligen dömts för både brott mot knivlagen och misshandel, men där den andre endast dömts för olovlig körning.

Att du pratar om "korta straff" är ju ingenting annat än en ickefråga, eftersom att dessa två inte ens dömts än!? Om dom skulle dömas för dråp så riskerar dom 6-10 års fängelse, vilket knappast kan anses som "kort straff".

När du pratar om "att man alltid dömer korta straff" och "letar med ljus och lykta efter förmildrande omständigheter" så visar du att du inte är insatt i fallet. Detta fallet startades ju som grov misshandel. När offret sedan dog så är den naturliga följden att brottsrubriceringen/misstanken skall avse grov misshandel och vållande till annans död. Men här rubricerade åklagaren upp det till dråp direkt. Det åklagaren gjort är ju i själva verket att satsa på en tyngre rubricering med ett potentiellt längre straff.
Citera
2026-09-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade lagen här fungerat korrekt hade den av gärningsmannen som relativt nyligen sparkat på en liggande suttit inlåst minst fem år (utan Staff förkortning, hela tiden) Då hade det här troligen aldrig hänt.
Blodet ligger på deras händer som släppt ut honom på gatan igen. Hoppas på ett riktigt hårt straff den här gången.

Det märks att du inte är insatt i det fallet (eller juridiken i övrigt). Det var gärningsmannens kompisar som slog och sparkade på den liggande personen. Det gärningsmannen gjorde var att utdela ett slag, samt stampa personen i nacken. Därefter lämnade han bråket, medans hans kompisar fortsatte utdela sparkar och slag. Gärningsmannen dömdes därför för mindre delaktighet till misshandel av normalgraden, till skillnad från kompisarna som dömdes för grov misshandel.

Det fanns alltså ingen möjlighet att döma gärningsmannen till "5 års fängelse" eftersom maxstraffet för misshandel av normalgraden är 2 års fängelse. När det gäller påföljden villkorlig dom och samhällstjänst så är inte detta någon "strafförkortning". Vid lägre straffvärden har rätten skyldighet att undersöka om annan påföljd än fängelse är möjligt. Att gärningsmannen endast var 18 år, levde under ordnade förhållanden avseende boende, familj, skolgång samt arbete- och att det därför saknades anledning att anta att vederbörande skulle återfalla i brott, gjorde att straffet kunde bestämmas till villkorlig dom och samhällstjänst.
Citera
2026-09-06, 18:49
Medlem
Skulle inte bli förvånad om Teo skulle släppas... krävs en hel del för att sitta häktad
Citera
2026-09-06, 18:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att du pratar om "korta straff" är ju ingenting annat än en ickefråga, eftersom att dessa två inte ens dömts än!? Om dom skulle dömas för dråp så riskerar dom 6-10 års fängelse, vilket knappast kan anses som "kort straff".

6-10 år för det brottet är definitivt ett kort straff. Dödsfallet var inget misstag utan de två gärningsmännen jobbade hårt för det.

Min tråd, (FB) Hur känns det att jobba för en av sveriges mest korrupta samhällsorganisation? är en succétråd, men på ett litet oväntat sätt. Den gav mig mer information än vad jag kunde hoppas på. En mängd inlägg hur personer inom juridiken hela tiden försöker få låga straff och samtidigt skyller på politiker men skriver själva att de motverkar dem. Perfekt plausable deniability? Det får vi ta i den tråden.
Citera
2026-09-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ena snubben som sitter är dömd senast i Januari att ha sparkat på någon som redan var nedslagen, utgången blev inte lika illa då men den här snubben skulle redan suttit inlåst sedan åtta månader tillbaka. Varför var han ute på gatan igen och slogs? Felknullad i skallen och avlivning skulle jag säga. Tyvärr har vi inte det i Sverige ... än.

Det märks att du inte är insatt i fallet. Den misshandeln som vederbörande dömdes för bedömdes ha ett straffvärde motsvarande 4 månaders fängelse. Ser man då till att han dömdes i januari 2026, och det nya brottet skedde i slutet av augusti 2026, så betyder det:

1. Att det fängelsestraffet hade varit avtjänat långt före dödsmisshandeln. Eftersom han visserligen inte var frihetsberövad i målet så skulle vi kunna kan vi fr.o.m väntetiden för verkställighet på 3 månader. Det skulle då betyda att vederbörande hade börjat avtjäna sitt fängelsestraff i april 2026. Räknar man då ca 2,5 månad i fängelse (p.g.a 2/3dels villkorlig frigivning) så skulle han varit ute runt juni-juli, dvs före dödsmisshandeln.

2. Dessutom finns det ju också möjlighet att han aldrig hade behövt avtjäna något fängelsestraff ö.h.t, eftersom man har rätt att ansöka om fotboja om straffet understiger 6 månaders fängelse.

I övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg: (FB) Karlstad: Man avliden efter grov misshandel (2026-08-30)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in