Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Till stor del därför att det ledde till ett dödsfall. De allra flesta "fyllebråk" gör inte det som du säkert förstår
På tal om "fyllebråk", ja nu vet jag inte om det som skedde i Karlstad kan gå under den benämningen eftersom jag inte vet riktigt vad som hände, men i alla fall.
Möjligen är det jag tänker berätta att räknas som OT men jag gör det för att få fram att i vissa situationer kan gränsen mellan att bli brottsoffer eller gärningsman vara hårfin, även om det säkert inte finns några som helst likheter med vad som hände nu i Karlstad.
Detta hände i alla fall för många år sedan på en nyårsfest någonstans i Sverige. Jag åkte dit med några kompisar och humöret var på topp, i alla fall till att börja med.
Dricker man några öl så fyller det snabbt upp blåsan och då gäller det att uppsöka toaletten. När de flesta andra har samma problem blir det oftast en ordentlig kö till toaletten. Vilket det alltså var så jag beslöt mig för att utföra mina behov någonstans utomhus istället. Jag gick på baksidan av huset där det var lugnt så när som på en annan kille som stod och mumlade för sig själv. Ok tänkt jag en skapligt berusad person som varit ute i samma ärende som jag.
Jag hann inte tänka så mycket mer innan killen ifråga kom emot mig och med vansinne i blicken skriker att han ska döda mig. "Ta det lugnt" fick jag fram fast jag egentligen visste att det är ett stort misstag att be såna här personer att lugna ner sig. De anser i stort sett aldrig att det är deras ansvar att lugna ner sig så det triggar dem bara. Innan jag han göra så mycket hade han kommit alldeles inpå och tagit stryptag på mig framifrån.
Tar någon stryptag på en måste man bryta greppet direkt för på 6-7 sekunder kan man i värsta fall bli medvetslös och helt tappa kontrollen över situationen. Lyckade i alla fall få till en vad man kan kalla överhandshöger på svenska. Den träffade honom på vänster sida av huvudet och han blev helt Kalle Anka och gick ner på alla fyra.
I en sådan här situation blir man så full av adrenalin att min första impuls var att ge honom en frispark under hakan där han stod på alla fyra. Allt för att undvika att han "kom igen" och gav sig på mig igen. Jag motstod, som tur var, i alla fall den impulsen. Insåg att det var över och gick därifrån. Vad hade istället hänt om han ramlat baklänges, slagit huvudet ordentligt i backen och fått dödliga huvudskador? Ja hade rättsväsendet trott på min berättelse? Inga vittnen fanns ju och garanterat inga övervakningskameror. Jag hade förmodligen setts som GM och den döde hade såklart varit ett brottsoffer. Ok det var i nödvärn men det finns ju inga som helst garantier för att de trott på mig.
Ändå känner jag än idag att jag inte skulle kunnat ha gjort så mycket annorlunda. Blev förresten själv tvungen att uppsöka sjukhus efter detta då det blivit en spricka i ett ben i handen. Från knogen ända ner till handleden, och sex veckor i gips. Det hela visar i alla fall att det kan gå blixtsnabbt från att vara brottsoffer till att förvandlas till gärningsman.