2026-09-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Till stor del därför att det ledde till ett dödsfall. De allra flesta "fyllebråk" gör inte det som du säkert förstår

Ja, kanske skulle ha skrivit fyllebråk med dödlig utgång då.... Tycker det verkar blåsas upp jämfört med andra dråp/mord i länet. Men det har jag redan fått svar om.
Citera
2026-09-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
6-10 år för det brottet är definitivt ett kort straff. Dödsfallet var inget misstag utan de två gärningsmännen jobbade hårt för det.

Min tråd, (FB) Hur känns det att jobba för en av sveriges mest korrupta samhällsorganisation? är en succétråd, men på ett litet oväntat sätt. Den gav mig mer information än vad jag kunde hoppas på. En mängd inlägg hur personer inom juridiken hela tiden försöker få låga straff och samtidigt skyller på politiker men skriver själva att de motverkar dem. Perfekt plausable deniability? Det får vi ta i den tråden.

Jag sa ju att alternativet hade varit ett straff på 1,5-7 års fängelse (grov misshandel) eller 2-6 års fängelse (grovt vållande till annans död) och då är väl 6-10 år väsentligt högre? Hade åklagaren ansett "att man jobbat hårt för att offret skulle dö" skulle man givetvis utreda detta som mord!

/Ja, det får vi ta i den tråden. Det var på tiden! Du ligger lite efter, för sist jag kollade var det ungefär 2-3 inlägg jag skrivit som du inte svarat på...
Citera
2026-09-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarschnitzeln
Hur fan kan dom inte döma till fängelse efter att någon sparkat upprepade gånger på någons skalle. Helt jävla sinnessjukt.

Fittnyllet kanske hade lärt sig något av den resan med strängt straff.

Han har inte sparkat i skallen upprepade gånger. Det var hans kompisar som gjorde det. Det han själv gjorde var att utdela ett slag, samt stampa personen i nacken. Därefter lämnade han bråket, medans hans kompisar fortsatte utdela sparkar och slag. Gärningsmannen dömdes därför för mindre delaktighet till misshandel av normalgraden, till skillnad från kompisarna som dömdes för grov misshandel.

När det gäller påföljden villkorlig dom och samhällstjänst så är det ju så att rätten har skyldighet att undersöka om annan påföljd än fängelse är möjligt. Att gärningsmannen endast var 18 år, levde under ordnade förhållanden avseende boende, familj, skolgång samt arbete- och att det därför saknades anledning att anta att vederbörande skulle återfalla i brott, gjorde att straffet kunde bestämmas till villkorlig dom och samhällstjänst.
Citera
2026-09-06, 21:22
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det märks att du inte är insatt i det fallet (eller juridiken i övrigt). Det var gärningsmannens kompisar som slog och sparkade på den liggande personen. Det gärningsmannen gjorde var att utdela ett slag, samt stampa personen i nacken. Därefter lämnade han bråket, medans hans kompisar fortsatte utdela sparkar och slag. Gärningsmannen dömdes därför för mindre delaktighet till misshandel av normalgraden, till skillnad från kompisarna som dömdes för grov misshandel.

Det fanns alltså ingen möjlighet att döma gärningsmannen till "5 års fängelse" eftersom maxstraffet för misshandel av normalgraden är 2 års fängelse. När det gäller påföljden villkorlig dom och samhällstjänst så är inte detta någon "strafförkortning". Vid lägre straffvärden har rätten skyldighet att undersöka om annan påföljd än fängelse är möjligt. Att gärningsmannen endast var 18 år, levde under ordnade förhållanden avseende boende, familj, skolgång samt arbete- och att det därför saknades anledning att anta att vederbörande skulle återfalla i brott, gjorde att straffet kunde bestämmas till villkorlig dom och samhällstjänst.

Så bra att du dykt upp också i den här tråden och kan balansera med din klokhet. Det behövs!
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-09-06 kl. 21:55.
Citera
2026-09-06, 21:37
Medlem
Cracker_Arses avatar
Jag lärde känna BO när vi båda var i 12-13 års åldern, och har haft en hel del med honom att göra i livet.
Ledsamt att det skulle sluta så här för honom.
Jag var inte där när detta hände så jag vet inte hur det gick till, men..jag sätter en månadslön på att det var Mattias som startade bråket, eftet att han fått i sig ett glas för mycket och glömt bort att han var fet och snart 50. eller åtminstone var delaktig.

Menar inte att smutskasta, men det hör till saken att han var ett riktigt rötägg, en ökänd bråkstake som spenderade sin ungdom med att misshandla folk till höger och vänster. Och det var inte tal på några man mot man fajter. Numerärt överläge var vad som gällde.
Han satt inne en sväng, och om jag inte minns fel så var det just för misshandel. Jag minns att han berättade för mig att han skulle avtjäna ett straff för en "gammal dom." som han kallade det.
Jag kan ha fel men jag tror det var misshandel.

Alla som kände honom visste om att han var en oberäknelig , aggressiv och våldsam snubbe när han var full eller påverkad av droger.

Man kanske skulle börja tro på karma..för det låter nästan som om han stötte på sitt tidigare jag, och fick smaka på sin egen medicin.

Hur som helst..tragiskt.
Vila i frid, Matte.
Citera
2026-09-06, 22:06
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Jag lärde känna BO när vi båda var i 12-13 års åldern, och har haft en hel del med honom att göra i livet.
Jag var inte där när detta hände så jag vet inte hur det gick till, men..jag sätter en månadslön på att det var Mattias som startade bråket, eftet att han fått i sig ett glas för mycket och glömt bort att han var fet och snart 50. eller åtminstone var delaktig.

Menar inte att smutskasta, men det hör till saken att han var ett riktigt rötägg, en ökänd bråkstake som spenderade sin ungdom med att misshandla folk till höger och vänster. Och det var inte tal på några man mot man fajter. Numerärt överläge var vad som gällde.
Han satt inne en sväng, och om jag inte minns fel så var det just för misshandel. Jag minns att han berättade för mig att han skulle avtjäna ett straff för en "gammal dom." som han kallade det.

Alla som kände honom visste om att han var en oberäknelig , aggressiv och våldsam snubbe när han var full eller påverkad av droger.

Man kanske skulle börja tro på karma..för det låter nästan som om han stötte på sitt tidigare jag, och fick smaka på sin egen medicin.

Hur som helst..tragiskt.
Vila i frid, Matte.

Tack för att du ville berätta om hur du tänker. Jag tänker inte att det är att smutskasta någon. Den bilden du delar av BO, har även flera gjort här i tråden som menar att de känner eller känt honom.

Och alldeles oavsett. Jag instämmer: Mycket tragiskt. För alla.
Citera
2026-09-06, 22:38
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:

Hur som helst..tragiskt.
Vila i frid, Matte.

Hmm bara en fråga, vet du om BO bodde i Arvika tidigare?
Citera
2026-09-06, 22:41
Medlem
Om jag fattat korrekt så har alltså bilden av det här dådet pendlat från att handla om:

världens bästa man och pappa som blivit brutalt avrättad på öppen gata av empatistörda, muslimska utlänningar efter att ha skyddat sin dotter från att bli sexuellt antastad av dessa.

till att handla om:

ett tjockt, odrägligt medelådersfyllo och WT som muckat bråk med två helylle, vita, svenska grabbar och att han tragiskt nog avled när de försvarade sig mot hans oprovocerade, våldsamma utfall.

Lustigt.
Citera
2026-09-06, 22:47
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Om jag fattat korrekt så har alltså bilden av det här dådet pendlat från att handla om:

världens bästa man och pappa som blivit brutalt avrättad på öppen gata av empatistörda, muslimska utlänningar efter att ha skyddat sin dotter från att bli sexuellt antastad av dessa.

till att handla om:

ett tjockt, odrägligt medelådersfyllo och WT som muckat bråk med två helylle, vita, svenska grabbar och att han tragiskt nog avled när de försvarade sig mot hans oprovocerade, våldsamma utfall.

Lustigt.
Du tror möjligen inte att det kan finnas något slags mellanläge. Ibland brukar det vara så.
Citera
2026-09-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Du tror möjligen inte att det kan finnas något slags mellanläge. Ibland brukar det vara så.
Jag har inte sagt något om vad jag tror, eller tror mig veta. Jag reflekterar över hur tonläget och anklagelserna skiftat i tråden sedan det framkom att de två MGM var svenskar.
Citera
2026-09-06, 22:57
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Jag har inte sagt något om vad jag tror, eller tror mig veta. Jag reflekterar över hur tonläget och anklagelserna skiftat i tråden sedan det framkom att de två MGM var svenskar.
Ja självklart ändras tonläget över tid när mer fakta kommer fram. Dock är det på många håll fortfarande lynchmentalitet som gäller. Självklart fanns det också många som vill dra politiska vinster av möjligheten av utländska förövare.

Rent allmänt är det väl så att en klar majoritet av allt du kan läsa i diverse sociala medier är ren rappakalja. Så ska jag vara helt ärlig så undrar jag om inte sociala medier är det sämsta som hänt mänskligheten hittills under detta århundrade.
Citera
2026-09-06, 23:34
Medlem
Spot on! Ja, vi är många som har samma erfarenheter av honom.

Citat:

Hur som helst..tragiskt.
Vila i frid, Matte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in