Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nej, man tryggar inte en orolig förälder genom samarbetssamtal, gradvis upptrappning av umgänge, umgängesstöd etc. En orolig förälder blir ju inte mindre orolig av sådant, utan kan snarare eskalera oron om inte orsaken till oron hanteras. Det är väl snarare psykologisk hjälp en orolig förälder behöver i kombination med att faktiskt få se att barnet är tryggt med den andra föräldern. Dvs.: ett samarbete mellan Socialtjänst och psykolog.
Handen på hjärtat kurt-sune: du har sett filmen. Verkar det vara en pojke som vill till sin pappa? Enligt inlägget kopplat till filmen, så har pojken stretat emot så hårt mången gång det ska till umgänge med pappan. Om det stämmer. Hur hade du själv gjort, om ditt barn skulle ha umgänge med en person och barnet mången gång kämpade med näbbar och klor för att få slippa? När du själv dessutom har en oro för att den andra personen som ditt barn ska till faktiskt skulle kunna utgöra en fara för ditt barn? Du behöver inte svara. Men reflektera över detta. Innan du kastar sten på mamman.
Det förstår du säkert, att både pojken och mamman hade behövt hjälp av psykologer. Pojken för att lösa upp sina knutar som han bär på och som gör att han inte vill till pappan. Och mamman för att få väck oro. Detta skulle ha föreslagit för flera år sedan! Redan i början när mamman oroade sig över pappans tvångstankar om sex med barn och hon började prata om att skjuta upp umgänge tills pojken var lite äldre, så hade sådana insatser behövts.
Det är faktiskt inte försvarbart ur barnperspektiv att man:
1. Har låtit det gå så lång tid som nästan 6 år, där pappan och sonen har missat många dyrbara år ihop och där pojken inte har haft en chans att bygga upp anknytning till sin pappa (som han sedan tvingas till 6 år senare mot sin vilja). Och där man har kört på med hårt tvångsumgänge mellan far och son utan att försöka behandla orsaken till motviljan av umgänge hos mamman och pojken.
2. Sedan plötsligt gör drastiskt och polisingripande, som är helt oproportionerligt till orsaken. Det var liksom inte risk för pojkens liv och hälsa, som föranledde polisingripandet. Nu har man givit pojken trauma för livet. Inte ok.
Du föreslår teoretiska "psykologinsatser" som om det här vore en färsk konflikt där ingen har försökt hjälpa familjen. Sanningen är att det du efterfrågar redan har prövats i fem års tid men föll på att mamman vägrade ta emot hjälp och vägrade ändra inställning.
Låt oss plocka isär varför ditt resonemang kraschar mot verkligheten:
1. "Mammans oro för tvångstankar om sex med barn": Påståendena har utretts och avfärdats!
Du nämner själv mammans anklagelser om pappans "tvångstankar". Det du glömmer att nämna är att polisen, socialtjänsten, psykiatrisk expertis och domstolen har utrett detta i botten. Resultatet? Anklagelserna var helt grundlösa. Pappan förklarades helt frisk, lämplig och trygg. När en förälder fortsätter att hävda faror som myndigheter och experter gång på gång har avfärdat som osanna, då handlar det inte om "befogad oro": det handlar om vanföreställningar och föräldraalienation.
2. Man kan inte "behandla" någon som vägrar släppa sina vanföreställningar
Du skriver att mamman borde fått psykologhjälp för sin oro. Men terapi kräver sjukdomsinsikt och vilja att förändras. Mamman har under fem års tid erbjudits alla tänkbara insatser och samtal. När en förälder bestämmer sig för att domstolar, läkare och socionomer har "fel" och att hon själv har "rätt", så hjälper inga psykologer i världen. Ska rättssystemet lamslås i decennier för att en förälder vägrar ta till sig fakta?
3. "Verkar det vara en pojke som vill till sin pappa på filmen?"
Ingen har påstått att pojken ville i den stunden. Men vad du ser på filmen är inte ett barn som är rädd för pappan: du ser ett barn i ett akut stresspåslag orsakat av extrem lojalitetskonflikt. När en boendeförälder under hela barnets liv har ingett barnet att pappan är "farlig", reagerar barnet med panik när det måste lämna mamman. Barnpsykologer och utredare i målet slog fast att pojken mådde jättebra och var helt trygg med pappan så fort de väl fick vara i fred utan mammans påverkan.
4. "Det var inte risk för pojkens liv och hälsa"
Jo, att utsättas för kronisk föräldraalienation och få sin ena hälft bortraderad är ett allvarligt hot mot barnets psykiska hälsa och utveckling. Att låta ett barn växa upp i en isolerad bubbla byggd på en förälders osanningar är skadligt på riktigt.
Du frågar hur jag hade gjort om mitt barn kämpade emot. Skillnaden är att om myndigheter, läkare och domstolar efter fem års utredningar visade mig att min oro var helt obefogad, så hade jag som ansvarsfull förälder satt barnets bästa främst, svalt min egen stoltsoch hjälpt mitt barn till en trygg överlämning.
Mamman valde i stället att använda barnet som mänsklig sköld och vägrade följa svensk lag. Det var hennes lagtrots som skapade traumat på filmen och inte myndigheterna som till slut tvingades sätta stopp för fem års övergrepp mot barnets rätt till båda sina föräldrar.