Citat:
Ursprungligen postat av
Flameboy_m
Berörd skola i Fagersta hade ju i alla fall försökt (tagg för att komma in i skolan ex) medan skolan min grabb går på inte ens har ett jävla stängsel för att hålla koll så att ungarna rymmer. Än mindre behövs det en tagg eller dylikt utan det är bara att kliva rakt in med lite pondus så är det ingen som höjer nämnvärt på ögonbrynen...
Slapphet i såna säkerhetsrutiner och system är enorm. Det är inte Fort Knox.
Prata om taggar och låsta dörrar och inbilla sig att det är vare sig praktiskt fungerande eller trovärdigt. Alla som jobbar eller befunnit sig i fastigheter med inpasseringssystem vet att det på dagtid är ett skämt så länge du inte har slussar med en person i taget. En skola har ju hela tiden liv och rörelse varje trekvart, spring in och ut.
Många vill vara schyssta, du behöver inte ens be någon hålla upp dörren. Blicken framåt och agera bestämt. Få eller ingen frågar om du har något där att göra, speciellt om du passar in bland de övriga, ålder, kläder, utrustning. Håll gärna en mobil i näven och låtsas ha ett samtal. Finns fina videor på tjuvar som kliver in i kontorslokaler, stjäl och går ut med exempelvis laptops i väskan.
Om någon tjafsar så hotar väl en motiverad aggressiv person sig förbi och gör det man tänkt.
Vad jag kan påminna mig har jag en enda gång blivit tillfrågad om jag har ett ärende i kundlokal, gick runt och letade rätt rum. Frågan var ställd lite på skoj men jag hörde ifrågasättande mellan raderna. En gång. De flesta är trötta, omotiverade eller skiter i allt.