Citat:
Ursprungligen postat av
Forbjudenmark
8 gånger troligare vid autism? Hur autistiska personer gäller det? Vart på gråskalan behöver man ligga för att tippa över till att bli en potentiell skolmördare?
Jag säger inte emot tesen att autistiska personer ofta kan falla in i olika fack, ofta genom manipulation. Det kan vara lättare att rekrytera dem till gäng, hbtq-rörelser och olika subkulturer. Men jag skulle nog mer kalla dessa personer för lättmanipulerade offer och inte grundorsaken till vad de handlingar de utför.
Att sätta en siffra med 8 gånger låter som skitsnack men däremot ökar förmodligen risken om de vistas i fel miljöer av människor.
Jag tror man också kan tänka såhär, hur mycket större chans är det att en med autism utsätts för mobbing? Något som är gemensamt bland många av dessa typer av dåd är att gärningsmannen har blivit mobbad, isolerad och hittat en hål i internet att krypa ner i.
Sen när det gäller autism så är spektra väldigt olika varandra. Låg-hög fungerande och vissa är smartare än de flesta av oss, men samtidigt har de sina svårigheter.