2026-08-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponnikboss
Helt rätt här du 👍/ jag vet !!
Då kanske du vet om mamman har sydamerikanskt ursprung också?
Citera
2026-08-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Eller så kallas han för det eftersom Liam är döpt efter honom, (Karoly) och inte efter modern. Båda namnen betyder fri man. Det är samma namn!

Han uppgav att sonen skickats till en vän/bekant till honom sommsedan blev familjehem när han inte blev frisk.

Det som skett är alltså en nätverksplacering, jourplacering som sedan ändrats till familjehemsplacering, efter att pappan skickat sin son till personen som han sannolikt känner via kriminella kopplingar.

Han pratar dessutom med dialekt från området nedanför Göteborg vilket innebär att han sannolikt inte är från Sundsvall. Känner igen dialekten mycket väl. Gängen nätverkar överallt så familjehemspappan är sannolikt någon gammal drogpolare eller bekant via drogvärlden vilket förklarar varför pappans hjärta är utslitet. Hjärtsjukdom bland amfetaminister är vanligt. Dessutom så är familjehemspappan finne och sonen skickades till honom efter att pappan fått en hjärtinfarkt i Finland. Så kanske var det kriminella i Finland som på något vis rekommenderade familjen i Fagersta om de inte var gamla vänner utan en nödlösning.

Han kan definitivt vara ute och inte längre medlem i något gäng. Det är dock inte samma sak som att han slutat göra kriminella pengar. Lojaliteten finns alltid kvar om han var äkta medlem, hangaround eller vad fan allt kallas.

Sedan gör gängen affärer sinsemellan. De accepterar med andra ord varandra men kan ja en mycket stark lojalitet av attt identifiera sig till något.
Familjhemspappan är född i Fagersta. Mer troligt att ha kontakt med kriminella i just Finland än andra?
Citera
2026-08-27, 09:30
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det är det moderna Sverige. Man är rektor för en gymnasieskola och planerar in semester veckan efter sommarlovet. Självklart borde rektorn ha ställt in sin semester med tanke på vad som hänt.
Hon har ansökt om semester efter händelsen och fått det godkänt tolkar jag det som. Sjukskrivning borde varit det lämpliga.
Citat:
Skolchefen Eeva-Liisa Purolainen uppger att hon beviljat ledigheten och att rektorn arbetade under lördagen och söndagen efter dådet.
https://www.tv4.se/just-nu/6lnyTR78drggXCKIIl8B33/rektorn-tog-semester-efter-skoldadet
Citera
2026-08-27, 09:43
Medlem
Så Don Carlos Nebel's förtrogna var alltså en Mr Kruk. (Vilken osis för de som satt och hoppades på pursvenskar!) Tur att polisen hann gripa Mr Kruk, risken får väl ändå ses som hög att han också hade gjort slag i sak.

Vilken galen värld vi lever i alltså.
Citera
2026-08-27, 09:49
Medlem
Läste att rektorn på den fagersta skolan tog semester tre dagar efter dådet? Borde man inte finnas där för personal och elever? Det var ju så viktigt att elever var på plats på måndagen efter helgen... Även om de var en inplanerad semester så kanske man visar respekt för medmänniskorna som är drabbade? Eller tänker jag fel?
Citera
2026-08-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubbe
Nån som vet om han går på nacka gymnasium?

Enligt rektorn på Nacka Gymnasium går han inte på någon skola i Nacka Kommun.
Citera
2026-08-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewOrleansDreams

Samma information har gått ut både från mina barns skola/förskola (vilka inte är Nacka Gymnasium) att den gripne är hemmahörande i Nacka kommun men inte går på någon skola i Nacka.

På vilket sätt den informationen skulle lugna oss föräldrar har jag ingen aning om, visserligen så är det väl vanligare att dåd sker på den skola GM faktiskt går/gått men med informationen som gått ut börjar man ju bara fundera på hur många fler knäppgökar som sitter hemma och tokhatar...

Berörd skola i Fagersta hade ju i alla fall försökt (tagg för att komma in i skolan ex) medan skolan min grabb går på inte ens har ett jävla stängsel för att hålla koll så att ungarna rymmer. Än mindre behövs det en tagg eller dylikt utan det är bara att kliva rakt in med lite pondus så är det ingen som höjer nämnvärt på ögonbrynen...
Citera
2026-08-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Hon har ansökt om semester efter händelsen och fått det godkänt tolkar jag det som. Sjukskrivning borde varit det lämpliga.

https://www.tv4.se/just-nu/6lnyTR78drggXCKIIl8B33/rektorn-tog-semester-efter-skoldadet

Tar man semester bara för att man "jobbat över" en helg. I vilka andra yrken gör man så? Jag kan ha viss förståelse för att hon blev så tagen av händelsen att hon behövde sjukskriva sig. Men semester, nej. Hur som helst behöver man nog rekrytera en ny rektor.
Citera
2026-08-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewOrleansDreams
Värmdö gymnasium vid Gullmarsplan ( ja det heter så och ligger där) var tilltänkt måltavla.

Skolan har gått ut med info till vårdnadshavare idag.
Citera
2026-08-27, 10:14
Medlem
Vipeholmskolas avatar
Hej, jag har kommit till att tänka på något som gäller det här namnet Carlos.

Det återkomer i tråden till att det skulle vara sydamerikansk.
Mina föräldrar hade några vänner och flera bekanta från Ungern då jag var barn (dessa var flyktingar i sambande med Ungernrevolten på 50-talet). Där fanns ett par stycken som kallades just Carlos, MEN det uttalades ikke som det sydamerikanska Carlos utan som den nordiska Karl, med ändelsen -os.. om ni förstår då.. åtminstone med säkkerhet två jag minns hade just Károly som dopnamn, det vet jag bestämt..

Eftersom pappan sägs ha kallat sig Carlos, og kommer från Ungern, kanske det kan förhålla sig så med det namnet som sedan også givets till sonen (GM).. OBS att det är en spekulation då, og ikke fakta jag har men jag tycke det var lite intressant i sammanhanget..
Senast redigerad av Vipeholmskola 2026-08-27 kl. 10:58.
Citera
2026-08-27, 11:02
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Hej, jag har kommit till att tänka på något som gäller det här namnet Carlos.

Det återkomer i tråden till att det skulle vara sydamerikansk.
Mina föräldrar hade några vänner och flera bekanta från Ungern då jag var barn (dessa var flyktingar i sambande med Ungernrevolten på 50-talet). Där fanns ett par stycken som kallades just Carlos, MEN det uttalades ikke som det sydamerikanska Carlos utan som den nordiska Karl, med ändelsen -os.. om ni förstår då.. åtminstone med säkkerhet två jag minns hade just Károly som dopnamn, det vet jag bestämt..

Eftersom pappan sägs ha kallat sig Carlos, og kommer från Ungern, kanske det kan förhålla sig så med det namnet som sedan også givets till sonen (GM).. OBS att det är en spekulation då, og ikke fakta jag har men jag tycke det var lite intressant i sammanhanget..

Carlosh blir det då S är SH i ungerska.

Károly blir typ karoy/karoj
Citera
2026-08-27, 11:14
Medlem
Häktningsförhandlingen kommer att äga rum i Västmanlands tingsrätt i dag torsdag kl. 15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in