2026-08-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Häktningsframställan &
Häktningsprotokoll
Västmanlands tingsrätt
B 6042-26
Västmanlands TR B 6042-26 Ab 3, Häktningsframställan
Västmanlands TR B 6042-26 Beslut under rättegång 2026-08-23

Det är ju beslutat om en paragraf 7-undersökning. Det skulle inte förvåna mig om han får göra en RPU och får rättspsykiatrisk vård som påföljd.
Citera
2026-08-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Hade både offer och GM utländsk bakgrund?

Det ser så ut. Stämmer ryktet om att de tidigare haft en relation?
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2026-08-24 kl. 12:43.
Citera
2026-08-24, 12:42
Medlem
Vilka är brottsoffren?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Citat från Expressen där en eleven Mohamed beskriver gärningsmannen.

"Den maskerade mannen har ljust hår som sticker ut under en mörk hjälm och de ser hans ögon när han tar sikte på en kille som sitter med ryggen mot, korridoren."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-20-raddade-skadade-killen-i-fagersta/

??? Sanslöst
Citera
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Är något fel på barn och ungdomar idag.
Minns när inte skolskjutning fanns inpräntad i våra huvud. Columbine förändrarade allt i guess.
Sen Liam verkade anses sig vara mobbad. Enda som kommit fram är väl att han hade dåliga hemförhållanden. Han ska tydligt skrivit till någon att han gjorde detta. För all mobbing han fått utstå. Fel offer kanske? Hugg din Pappa med svärd i bröstet?

Det ligger nog mycket i det. Om media slutar rapportera om sånt här så kommer det troligen rinna ut i sanden.

Vid självmord så undviker media att skriva om det pga risken för att andra ska inspireras. Men vid skolattacker rapporterar dom på maxdos och då ser man att andra inspireras. Bara en tidsfråga innan det händer igen.
Citera
2026-08-24, 12:44
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Hade både offer och GM utländsk bakgrund?

Tjejen som dödades har en svensk pappa och mamma från Filippinerna, enligt uppgift.

Pappa till GM är från Ungern och mamma från Colombia. (Mamman är jag dock inte helt hundra på. Men hon är inte ursprungligen från Sverige.)
Citera
2026-08-24, 12:50
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
GMs hjärna är antagligen en skärmhjärna, skadad av dataspel etc.

tror mer på genetiska defekter
Citera
2026-08-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
??? Sanslöst
Detaljminne är en dimma, intressant att testa. Prova att gå på stan med polaren och fråga om kläder mm om någon ni passerat, vad som stod på en skylt nyss. Där man inte tror sig veta fyller hjärnan på med detaljer, uppåt väggarna fel ibland.

Behöver inte vara medvetna fel. Fantombilder har väl aldrig funkat klockrent. Stora variationer om samma person från olika vittnen.
Citera
2026-08-24, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Squirtgirl
Jag bodde granne med Liam och hans pappa i Sundsvall när Liam var liten. Pappan var mycket skum och det var helt klart något fuffens med honom. Man såg redan då att detta förmodligen skulle sluta illa. Inte för att Liam utmärkte sig, utan för att pappan verkade så oerhört hård och sträng mot honom. Minns när pappan hämtade en hund från Ungen(ev.Rumänien) en American Bully XL. Stackars lilla parvel säger jag bara... En gång åkte han iväg i nästan ett dygn och lämnade lilla valpen helt själv. Ringde både jour och polis men dom gjorde inget.
Vad jag dock ville komma fram till är att jag inte är jätteförvårnad att det gått åt helsike för sonen. MEN att det skulle sluta så här fruktansvärt kunde jag aldrig föreställa mig. Beklagar sorgen från djupet av mitt hjärta till den avlidna flickans familj, anhöriga och övriga på skolan❤️🕊

Usch hemskt att läsa 😭
På så många sätt 🥺
Tack för infon.
Citera
2026-08-24, 12:54
Medlem
ErnstBrunnslocks avatar
Finns inga ursäkter för vad han gjorde, han kan dra åt helvete.

Det sagt känns allt ytterst stereotypt. Usel bio-förälder som verkar vara något slags narcissist som misshandlar honom fysiskt och psykiskt. Soc kommer in som de räddande änglarna direkt från skärselden och dumpar honom i fagersta.

Om han fått psykologisk hjälp eller ej efter att han redan traumatiserats av sina föräldrar kunde jag inte läsa mig till, jag skulle vilja läsa hans LVU dom från förvaltningsrätten och se hans akt hos socialen. Min spontana gissning är kanske en projicering av mig själv med diagnoserna ADHD, Autism och CPTSD. Som inte utreddes och vård nekades för mig av socialen. Men det låter som denna kombination - jag reserverar mig för att jag kan ha fullständigt fel. Men att han brusar upp lätt, att han verkar ha en ätstörning kan tyda på en mängd orsaker. Att han verkade "normal" på den lektion han hade innan antyder att han maskerat i flera år, kanske hela sitt liv. Att han söker sig till något slags dödskult och glorifierar andra dårar tyder på att han saknar en egen identitet, bygger den på andra.

Att han gick till antingen angrepp eller försvar vid den misshandel han dömdes för vet jag inte, jag skulle vilja läsa hela FUPen där. Möjligheten är tämligen överhängande att han blev provocerad rejält eller attackerad och med sin träning i bagaget helt enkelt var bättre rustad än motparten, detta borde framgå av FUPen.

Att vara familjehemsplacerad eller "fostringshemsplacerad" är samma sak men vida skilda. Jag blev fysiskt misshandlad inom 24 timmar. Vad som har försiggått i hans placering vore intressant att veta.

Som jag inledde denna text med, absolut inget av detta ursäktar det han gjorde, däremot kan det ge en förklaring till hur han skapades om man så vill. Vilket är av intresse.

Ytterst just nu pekar det mesta på att skulden ligger hos socialtjänsten, men kanske även andra aktörer. Detta för att fosterhemsplacerade barn ofta inte får någon hjälp och skolan helt ignorerar dessa, även när det är uppenbart att personen blir slagen eller skadar sig så ser man mellan fingrarna med detta, inget samtal med kurator eller något utan ett antagande görs (för alla vet att du är fosterhemsplacerad, kalla det en öppen hemlighet) att du får hjälp, att fosterhemmet är något slags oskrivna hjältar och att soc har ögonen på bollen. Kort sagt "inte vårt problem" tills det blir ett problem. Men även att fosterhemsplacerade automatiskt beskylls för allt möjligt, för det är enklare så, varför jag vill veta vad som hände vid den första misshandeln. Var det han som startade allt, eller var det han som avslutade, lärarna gaddade ihop sig och han tappade den lilla trygghet han hade och tron på något vilket skapar en mental volabilitet som kan leda till precis vad som helst.

Det är många frågor och jag tror att vi är många som vill veta.
Citera
2026-08-24, 12:55
Medlem
Spotlifes avatar
Är det bara ohämmat bra att inrymma hela 8 kommunala skolor och verksamheter på grund av en larmrapport om dödligt våld i En skola?

Brinellskolan (gymnasieskola)
Risbroskolan (högstadieskola)
Olympen (förskola)
Fagerstahallen (idrottsanläggning)
Skogsgläntan (förskola)
Björksta (förskola/skola)
Prästkragen (förskola)
Norrbybacken (förskola)

Det är väl ändå inte sannolikt att någon attackerar flera skolor under samma attack?

Kan inte fler copycats inspireras snarare än avskräckas av just dessa massiva inrymmningar?

Tänker mig att det kan ge djupare trauma av att sitta inrymda utan kontakt med sina föräldrar etc eller någon större kontakt med omvärlden (i förekommande fall) från 14 till 18 tiden.

Har gärna fel i mina farhågor men tycker de massiva inrymningarna verkar vara en överreaktion utan rimlig proportion. Vad tycker ni?
Citera
2026-08-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det ligger nog mycket i det. Om media slutar rapportera om sånt här så kommer det troligen rinna ut i sanden.

Vid självmord så undviker media att skriva om det pga risken för att andra ska inspireras. Men vid skolattacker rapporterar dom på maxdos och då ser man att andra inspireras. Bara en tidsfråga innan det händer igen.
Han hade väl klätt ut sig i Darth Vader mask också. Eller något liknande. För att efterlikna han i Trollhättan. Någon i Eslöv gjorde väl liknande ingen dog där tack och och lov.
Men finns mycket sjuka individer i vårt samhälle och media gödslar ju gärna på. Garanterat sitter det någon unge i någon källare. Wow, Liam. Och det fortsätter.
Skit I det. Ge dom inget utrymme. Hans namn och bild är ute liksom. Låt han ruttna inget hopp alls för fanskapet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in