2026-08-25, 15:24
Medlem
Usch otäckt.. spärra in jäveln och kasta bort nyckeln!

Onlinevännen: Liam Nebel frågade om han skulle döda kvinnor eller invandrare

"– Han frågade mig om han skulle döda kvinnor eller invandrare. Jag trodde först att han fejkade, säger onlinekompisen.
Vännen berättar också att Liam Nebel var en del av en särskilt kvinnohatande del av den nätmiljö de båda ingick i
."
https://omni.se/onlinevannen-liam-nebel-fragade-om-han-skulle-doda-kvinnor-eller-invandrare/a/43XP2q
Citera
2026-08-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det brukar oftast vara så att om motivet har att göra med mobbing, så är det inte de verkliga mobbarna som blir målet, utan några helt andra som får representera dem för mördaren.

Så är det tyvärr, de verkliga mobbarna klarar sig oftast, så var det under min skoltid på 80-talet.
Citera
2026-08-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Parera med vad? Ett skarpt svärd skär lätt igenom din arm om det är det du menar. Du kan även använda det som stickvapen,

No shit, va, men mot en oerfaren svärdare kan du enkelt hoppa åt sidan och sedan avväpna honom, eller parera med något så enkelt som ett kvastskaft, som du även kan använda till å peta honom på bollarna å ögonen.
Citera
2026-08-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
No shit, va, men mot en oerfaren svärdare kan du enkelt hoppa åt sidan och sedan avväpna honom, eller parera med något så enkelt som ett kvastskaft, som du även kan använda till å peta honom på bollarna å ögonen.
Killen har tränat sedan han var ett litet barn. Han är inte bara "oerfaren" utan sannolikt skicklig på att parera sig och utdela slag/hugg.

Att avväpna eller slåss mot en beväpnad galning som kan ha en psykos, affekt eller vara påverkad är jävligt korkat att gå in för.

Livet är inte den actionfilm du, andra och gärningsmän tror att det är. Att en ännu mer oerfaren och skräckslagen person ska börja hoppa undan som i något tv-spel och gå till motattack obeväpnad eller med inbillade kvastar, berättar otroligt mycket om er i internets kölvatten.

Att du spelat mycket datorspel gör dig inte särskilt kunnig kring akutsituationer eller mänsklig fysik, stressrespons och annat. Givetvis ska folk fly och gömma sig, från en beväpnad dåre, inte gå enot honom. Det är nog en del dödsoffer som gjort sådana ogenomtänkta beslut under pågående attantat.
Citera
2026-08-25, 16:24
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Men det gällande Bandidos är ganska intressant.
Folk i tråden skrev det men är det någpn som läst hela tråden eller som vet mer?

Var fosterhemspappan medlem eller tillhörde han någon av undergrupperna?
Har han domar på sig och då tydligt varit livsstilskriminell?
Fosterpappan var medlem i Bandidos
Citera
2026-08-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViCenterpartister
Vilka är personerna som tog detta beslut? Var detta beslut juridiskt korrekt?
Ja det är ju socialtjänsten i Sundsvall där hans biologiska förälder bor, så jag antar de är den planerande kommunen. Att socialtjänsten, skola och andra inte reagerat och slagit larm om vad det är för familj han bor hos är häpnadsväckande. Särskilt efter misshandelsdomen. Som sagt denna familjehemspappa vet alla i Fagersta vem det är och jag räknar med att det även är välkänt hos socialtjänsten i kommunen.
Citera
2026-08-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Killen har tränat sedan han var ett litet barn. Han är inte bara "oerfaren" utan sannolikt skicklig på att parera sig och utdela slag/hugg.

Att avväpna eller slåss mot en beväpnad galning som kan ha en psykos, affekt eller vara påverkad är jävligt korkat att gå in för.

Livet är inte den actionfilm du, andra och gärningsmän tror att det är. Att en ännu mer oerfaren och skräckslagen person ska börja hoppa undan som i något tv-spel och gå till motattack obeväpnad eller med inbillade kvastar, berättar otroligt mycket om er i internets kölvatten.

Att du spelat mycket datorspel gör dig inte särskilt kunnig kring akutsituationer eller mänsklig fysik, stressrespons och annat. Givetvis ska folk fly och gömma sig, från en beväpnad dåre, inte gå enot honom. Det är nog en del dödsoffer som gjort sådana ogenomtänkta beslut under pågående attantat.

Äh, men din nolla. Jag efterfrågade ju om han var svärdkunnig eller inte, och sade att en normalatletisk kan värja sig från en okunnig svärdviftare. Om han nu är kunnig så faller ju det.

Själv är jag kunnig inom boxning men inte inom svärdning.
Citera
2026-08-25, 16:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenErna
Ja det är ju socialtjänsten i Sundsvall där hans biologiska förälder bor, så jag antar de är den planerande kommunen. Att socialtjänsten, skola och andra inte reagerat och slagit larm om vad det är för familj han bor hos är häpnadsväckande. Särskilt efter misshandelsdomen. Som sagt denna familjehemspappa vet alla i Fagersta vem det är och jag räknar med att det även är välkänt hos socialtjänsten i kommunen.

Går det att ta reda på vilka på socialtjänsten som fattade beslutet?
Citera
2026-08-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Går det att ta reda på vilka på socialtjänsten som fattade beslutet?

Ring förvaltningsrätten i Sundsvall och se om det går att begära ut handlingar. Alternativt bör det finnas att hitta i misshandelsdomen.
Citera
2026-08-25, 16:45
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Flyttade inte farfar till Sverige 1986?
Jag tog bara upp vad personen här skrev (FB) Liam Nebel misstänks för skolattacken på Brinellskolan i Fagersta (2026-08-21)
Citera
2026-08-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Lite så är det. Medias bevakning av detta iofs hemska dåd är mycket överdrivet. Naturligtvis skall det uppmärksammas och visst skall man informera allmänheten men att 4 dygn efter händelsen direktsända från platsen i både SVT och TV4 är minst sagt överdrivet. Något som dock framkommit från denna bevakning är att det ser väldigt mörkt ut för Fagersta.
Ja, vet inte hur många inslag det var på tv om inrymning/utrymning, prat med psykologer om hur man behandlar trauma, med prästen om att hålla öppet i kyrkan, skolansvariga, varenda partiledares som släpper allt för händerna, ställer in valarbete och åker dit, kriskommissioner..
Ja, verkligen..
Citera
2026-08-25, 16:50
Medlem
En av pojkarna har flyttats till Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

https://www.sverigesradio.se/artikel/tva-fortsatt-svart-skadade-efter-svardattacken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in