2026-08-22, 19:36
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
I beslutet om LVU är det oklart om MGM ville utöva kampsport alls. Men tydligt att pappan har använt våld och hot om våld för att tvinga honom. Våld och hot om våld är inte försvarbart mot ett barn oavsett.

Och enligt samma beslut står det att pappan begränsat maten för att "kontrollera hans [MGM] vikt". Det låter inte vettigt för en tonåring som tränar. Särskilt inte med tanke på hur tunn han faktiskt ser ut.

Den där farsan är absolut medansvarig för det som skett. Och till er som kommer skrika "var är mamman då?!" kan jag bara konstatera att pappan har hindrat MGM att ta kontakt med sin mamma. Mamman har även skyddad identitet. I LVU-beslutet står även att MGM upplevt våld i hemmet och bedöms behöva traumabehandling (vilket pappan förvägrat honom). Säger inte att det är därför mamman har skyddad identitet men det är ingen högoddsare direkt.

Tack, nu vet jag lite mer. Utifrån det du berättar så har alltså soc agerat om än sent. Vet du när LVU:n trädde ikraft? Nyligen eller för åratal sedan? Fick han en chans att bearbeta dessa trauman?
Citera
2026-08-22, 19:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Nä, den här typen av vansinnesdåd brukar resultera i (nåväl för Sverige) långa fängelsestraff. Det här är ingen dussin-babbe-skjutning utan kan mer liknas med terrorism. Han lär nog sitta minst 20 år på kåken.

Nackskott vore det enda korrekta, alternativt garrotering eler helst rådbråkning. Helvete att mina skattepengar ska betala det där asets logi samt kost de närmaste decennierna. Plump i protokollet för polisen som bara skadesköt honom
Citera
2026-08-22, 19:38
Medlem
Mindbusinesss avatar
GM hängs ut med namn och bild
https://petterssonsblogg.se/2026/08/21/liam-carlos-nebel-dodade-en-och-skadade-tre-i-fagersta/comment-page-1/
Citera
2026-08-22, 19:38
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Du menar att Karoly Nebel född i Ungern egentligen än Finsk?

Heh, jag skrattade åt ”korrektfia” när hon sa att pappan har finskt namn… Inte ens i närheten!
Citera
2026-08-22, 19:39
Medlem
watziis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Tack, nu vet jag lite mer. Utifrån det du berättar så har alltså soc agerat om än sent. Vet du när LVU:n trädde ikraft? Nyligen eller för åratal sedan? Fick han en chans att bearbeta dessa trauman?

Herregud, läser du bara notifieringar du får? Detta är postat flera gånger:

Citat:
Ursprungligen postat av retutu
Se nedan.

https://gofile.io/d/JFRROuOv
Citera
2026-08-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
För det första så har jag felaktigt diagnosen. Men ja jag ligger mycket högt i min personlighet för autism (jag gjorde en flerårig lång utredning som är den enda korrekta innan människor började manipulera av personliga skäl för dem). Självklart skulle inte en vanlig medelålders kvinna med hög intelligens sitta och slösa tid på er online som generellt aldrig har en susning om vad ni pratar om samt är.efterblivna när man ska förklara något.

Min mentaliseringsförmåga är mycket hög.
Sedan har jag en bror med autism som bor på LSS.
Jag har syskon som helt klart uppvisar symptom på grund av vanvård eller gener lämnar jag osagt men nej, de har inte autistiska funktionsnedsättningar. Därefter har min mamma tror jag, fifflat till sig en autistdiagnos samt satt diagnosen på ett annat syskon. Efter det har jag en kusin med diagnosen som jag då sett sedan det var mycket liten och jag själv var den som först identifierade dess problematik som just autistisk.

Ta dina inlägg och kör upp dem i arslet istället. 🫶

Om du vill kan jag hämta kritorna och förslka förtydliga att det är.jag, inte du som har rätt här.

Man ser att något är annorlunda med honom på hans leende. Det är inte naturligt. Människor med naturliga leenden ler inte så. Jag har även en långt mer högre medfödd förmåga att avläsa andra människor, än genomsnittet.

Jag blandar inte ihop ett skit, det är.du som inte klarar av för mycket information på en och samma gång. Hans leende är avvikande och folk har uppgett honom som blyg och tystlåten vilket kan förklara hans autismleende. Alla med autism ser inte ut som nollställda frågetecken. Han har dessutom om det är hans chattar både uttryckt sig emot "normies" dvs är själv någon som anser sig utanför normen samt saknar ett nor.alt socialt samspel vilket är vanligt vid autism. En i grannskapet med autism t.ex har svårt med att bygga upp vanliga nätverk och i det kan jag tänka mig att han finns online precis som många andra ensamma män. Men då tonåringar utan socialt kontext med autismproblematik blir mer ensamma än andra. Personligen hade jag väldigt många olika vänner och bekanta som ung, men även konflikter. Hade det legat på mig att skaffa vänner hade jag aldrig haft en vän då jag inte var socialt utåtriktad. Autismdragen hos mig var utan tvekan skapade av vanvård och de var som starkast i mellanstadiet och tonåren. Jag har varit tvumgen att kompensera vanvård och svår psykisk misshandel från en labil förälder som även blir fysiskt våmdsam när hon inte får sin vilja igenom eller inte får underkastelse. Senast hon attackerade mig var jag i 35 årsåldern. Jag vet exakt hur det är att som våldsutsatt uppvisa förändringar som påminner om aitism utan att det rör sig om det.

https://www.mynewsdesk.com/se/svenska-ortmedicinska-institutet/blog_posts/10-tecken-paa-jaernbrist-39138

Han ser blek ut med mörka ringar under ögonen vilket absolut kan bero på näringsbrister då han knappast har en annans ljusa, genomskinliga hud.

Du är en okunnig jövel som vägrar att ge dig för att ni utan kompetens fungersr så. Du tror att jag inte kan föreställa mig det uttryckslösa ansikte som du ser som "det enda riktiga autistiska" men autism.är en funktionsvariant. Att undvika t.ex ögonkontakt gör alla våldsutsatta människor också pga det limboska systemet.

Du har så otroligt fel. Dessutom om nu vissa chattar är korrekta (de kan såklart vara fejka) så ska den här killen tillsammans med någon ha planerat dådet. Han uppvisar även en empatisk störning när han uppger att han velat döda fler istället för att vara påverkad av sitt eget brott. Och hans sätt att svara kan absolut röra sig om autism med avsaknad av förmåga till affektiv empati.

Om du kommit så här långt i läsningen kan du nu återgå med att köra upp huvudet i arslet igen, trots allt trivs du med att inte se mycket alls. Det ser mörkt ut för dig, jag förstår det.

Vet du varför man försöker sätta autismdiagnos på halvsyskon till höger och vänster, föräldrar, kusiner där föräldrarna också är halvsyskon osv i min släkt? Var och varannan person. För att folk som uttrycker sig kring diagnoser inte kan ett jävla skit och sedan spunner vidare på den tråd de har i huvudet. Dunning Kruger. Därför missas näringsbrister, våldsutsatthet, skallskador osv.

Att han har en autismdiagnos är inte helt osannolikt. Inte heller att han kan ha lidit av näringsbrister. Skallskador efter upprepade smällar mot huvudet. Tillbakadragenhet pga labila föräldrar. Osv.

Att han utvecklat autistiska symptom är faktiskt mycket troligt, både av det vi vet om hans uppväxt samt hans sociala liv i extremismmiljöer online, attentatet han begått. Avsaknad av reaktioner på det våld och konsekvenserna han orsakat. Så jo, han kan både ha autsim som han kan ha en felaktig autismdiagnos.

Theory of mind. Googla innan du leker expert. Förstår du inte vad jag säger så missar du väldigt mycket. Du kanske känner dig kunnig men din känsla är inte detsamma som sanning. Det ä din upplevelse, ingenting annat.
Du kanske borde bli en jävla spåkärring med ditt fantastiska sjätte sinne.

"Jag kan se på en persons leende om den har hemorrojder"
Senast redigerad av deitrichhhh 2026-08-22 kl. 19:44.
Citera
2026-08-22, 19:40
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Rörigt här inne och många olika bud om dårens etnicitet osv. En del säger att mgm har ungersk pappa/svensk mamma eller? Nja. Han ser mörkare ut än Viktor Gyökeres som har ungersk farsa/svensk morsa.

Karoly Nebel född 1973 i ungern
Citera
2026-08-22, 19:41
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watzii
Herregud, läser du bara notifieringar du får? Detta är postat flera gånger:

Nej, jag jobbar emellanåt också. Tack, ska läsa..
Citera
2026-08-22, 19:41
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Hans far var nog från Ungern.
Om GM’s far är från Ungern förklarar det en del. Kent Ekeroth ”flydde” till Ungern då han tyckte det fanns för många invandrare i Sverige. Ekeroth menade att Ungern är en förebild som Sverige kunde lära sig av. Högerextremismen och nazismen är extremt utbredd och det passade Ekeroth bra. Kanske har GM fått sina influenser från Ekeroths högerextremistiska Ungerksa vänner. Det är extremt stor sannolikhet att GM visar sig vara högerextrem.
Citera
2026-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag förstår din tanke, men det är väl ganska konstigt att yttra sig om folk man inte vet något om. Hade du ens koll på vad pappan gjort? Mamman vet jag inget om. Bättre att inte yttra sig om man inte sitter på all info.

Jag tycker däremot det är bättre att yttra omtanke om föräldrar, vänner släktingar mm (oavsett om de tillhör MGM eller alla BO). Konstigt att det ens blir diskussion om mitt inlägg..
Citera
2026-08-22, 19:43
Medlem
Bara 450 elever på en skola med 11 gymnasieprogram om jag inte läste fel. Blir en låg
procent för döda och skadade i alla fall.

Lite sämre än Anton Lundin Pettersson om man ser på "resultatet". Men väl bara andra
gången svärd används vid svenska skolmord ?
Citera
2026-08-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vad tror du mobbning gör med en ung människa?
Vissa, som i detta fall, riktar smärtan utåt mot en oförlåtande värld. Det bryter ner en individ fullständigt och skapar ett extremt utanförskap. Att belysa detta handlar inte om att ursäkta ett fruktansvärt dåd. Det handlar om att förstå orsak och verkan. När ett skoldåd sker har samhället redan misslyckats på flera nivåer. Skolan har en lagstadgad skyldighet att garantera en trygg miljö och stoppa kränkningar direkt. Även mobbarna bär skuld: de som systematiskt bryter ner en annan människa bär ett direkt ansvar för den desperation och det hat som växer fram.
Jag förstår absolut poängen med att belysa mobbning och hur den kan bryta ner en människa.

Nästan alla som begår grova våldsbrott har någon form av bakgrund, trauma, utanförskap eller erfarenhet som har påverkat dem. Det kan hjälpa oss att förstå varför en människa hamnar där – men det gör inte själva handlingen mindre oförlåtlig eller mindre kriminell.

Om vi börjar lägga för stor vikt vid gärningsmannens bakgrund riskerar vi dessutom att hamna i en farlig retorik där nästan vilket mord som helst kan förklaras bort. Samma resonemang skulle kunna användas kring gängskjutningar mm. där gärningsmän också kan ha vuxit upp med våld, utanförskap, kriminalitet och andra svåra förhållanden.

Mobbning ska självklart tas på största allvar och samhället måste göra mer för att stoppa den. Men att förstå varför någon gjorde något är inte samma sak som att ursäkta det. När någon väljer att ta en annan människas liv måste vi fortfarande kunna hålla personen fullt ansvarig för sina handlingar.

Att mobbarna bär skuld är vi överens om, men inte kan vi döma dom för hans mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in