Citat:
Ursprungligen postat av
Vangstagreven
Vad härligt med en tangentbordsexpert som har svar på vad, hur och varför. Ja inte nog med det, "Judge Dredd" har stenkoll på misstänkte gm

sykiska status, på hur och villken påföljd som bör utmätas. Varför har vi ens domstolar när det finns sådana intellektuella giganter att tillgå?
Du behöver inte vara domare för att ha en åsikt om hur samhället bör hantera grov brottslighet. Domstolarna får avgöra skuld och påföljd – jag diskuterar vad jag anser att lagen ska användas till.
Och nej, jag har aldrig påstått att jag känner till hans exakta psykiska status efter ett dygn. Det jag skrev var en åsikt utifrån det som hittills rapporterats. Om en rättspsykiatrisk undersökning senare visar något annat får domstolen självklart förhålla sig till det.
Men din sarkasm förändrar inte sakfrågan: varför har vi infört säkerhetsförvaring om inte just personer som döms för extremt allvarlig brottslighet och bedöms utgöra en långvarig fara för samhället ska kunna omfattas av den?
Jag säger inte att jag är domare. Jag säger att jag tycker att lagen ska användas när dess kriterier faktiskt är uppfyllda. Det är en jävligt stor skillnad.
Håll dig till dina trekanter min vän