2026-08-21, 11:15
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Tidöpartiernas valseger kan hänga på Liberalernas överlevnad. Men några stödröster från Sverigedemokraterna vill Jimmie Åkesson inte bjuda Simona Mohamsson på.
– Det ligger inte i Sverigedemokraters intresse att rösta på andra partier, säger Åkesson i en intervju med TV4 Nyheterna.

https://www.tv4.se/artikel/5Y28sTOaQQuucxIn7MGC40/akesson-om-krisen-i-l-inte-vart-ansvar-att-raedda

L har under hela mandatperioden varit SD:s främsta motståndare vid förhandlingarna och en stor anledning till att SD inte fick igenom mycket av vad de ville få gjort under mandatperioden.

Citat:
Liberalerna framhärdar att partiets överlevnad är en förutsättning för att Ulf Kristersson ska kunna bilda en ny regering. Men trots att Liberalerna är på vippen att åka ur riksdagen, tänker Jimmie Åkesson inte bjuda på några stödröster.

– Liberalernas förhandlingsposition kanske inte är den som sverigedemokratiska väljare vill ska vara den starka. Det är ju egentligen vår motpol i det här samarbetet, så jag uppmanar ingen att på något sätt stödrösta på dem. Man bör stödrösta på Sverigedemokraterna, säger han.

Åkesson förklarar det är borgarnas ansvar om de vill stödrösta på L eller inte.

Citat:
– Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är mer en borgerlig angelägenhet. Borgerligheten brukar hantera det där med att man stödröstar på varandra. Vi är inget borgerligt parti.

Håller ni med Åkesson?

Vad innebär den här tydliga signalen?

Är det nu upp till M och KD?
Citera
2026-08-21, 11:31
Medlem
Det vore väl bra om vi kan få bort ett parti per val nu för att öppna upp i blockpolitiken.
Liberalerna har gjort sig onödiga. Förhoppningsvis så kan det ge en förskjutning av C till ett mer högerorienterat mittenparti. Som det är just nu så är båda partierna helt onödiga.

Jag skulle aldrig rösta på ett parti som jag inte stödjer. Det får väl bli kaos ett tag och eventuellt omval.
Citera
2026-08-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Åkesson förklarar det är borgarnas ansvar om de vill stödrösta på L eller inte.

Håller ni med Åkesson?
(FB) Jimmie Åkesson om krisen i L: Inte vårt ansvar att rädda L Tråd finns redan, amatör!
Citera
2026-08-21, 11:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Det vore väl bra om vi kan få bort ett parti per val nu för att öppna upp i blockpolitiken.
Liberalerna har gjort sig onödiga. Förhoppningsvis så kan det ge en förskjutning av C till ett mer högerorienterat mittenparti. Som det är just nu så är båda partierna helt onödiga.

Jag skulle aldrig rösta på ett parti som jag inte stödjer. Det får väl bli kaos ett tag och eventuellt omval.

Håller med.
Citera
2026-08-21, 11:41
Medlem
stilichos avatar
Det vore en välgärning om något parti faktiskt kunde åka ur riksdagen. Det skulle förhoppningsvis initiera en välbehövlig debatt om fyraprocentsspärrens existensberättigande. Med lite tur kan då denna demokratiska avart förpassas till sophögen och så slipper vi i framtiden allt det här förhatliga tjatet om stödröster hit eller dit.
Citera
2026-08-21, 11:42
Medlem
Onanikrems avatar
Min röst på SD kommer räknas i vilket fall, även om Tidö förlorar kommer SD ha mandat riksdagen.
En röst på L vore en bortkastad röst som inte räknas om Tidö inte vinner. Tror inte Tidö vinner med eller utan L.

Våra röster ger mandat i riksdagen. Men röstar vi på något som inte kommer in är det en röst som inte räknas och är bortslösad. Simona skulle kommit in tidigare, hon har potential fast jag inte röstar L erkänner jag det. De hade öööh... öhhh alldeles för länge. Tyvärr kommer Simona vara den som slår spiken i kistan och få bära hundhuvud för det vilket är tråkigt då hon har potential. Skulle gärna sett fram emot ett samarbete med henne i riksdagen.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-21 kl. 11:54.
Citera
2026-08-21, 11:58
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Att förlora ett val är inte hela världen. Folk måste sluta se varenda val som ett ödesval där allt står på spel. Det är val om fyra år igen.

Bara positivt att ett sjuklöver-parti äntligen åker ut.
Citera
2026-08-21, 12:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Att förlora ett val är inte hela världen. Folk måste sluta se varenda val som ett ödesval där allt står på spel. Det är val om fyra år igen.

Bara positivt att ett sjuklöver-parti äntligen åker ut.
Det är inget ödesval, vi får fyra svåra år, men det har vi haft tidigare så inget nytt.
Liberalerna kommer sprida ut sig och kanske ytterhögern röstar på nästa Tidö när de ser hur dåligt det blir.

De rödgröna spretar åt alla möjliga håll och jag har svårt att se de kommer hålla ihop i fyra år.
Citera
2026-08-21, 12:21
Medlem
Stödröster/taktikröster är ytterst få som utövar (mest dom osäkra som fattat beslut) det är institutens "påhitt" för dåliga prognoser och att kunna vara relevanta.
Citera
2026-08-21, 12:53
Medlem
Åkesson har rätt, L har blivit så små att det är meningslöst att försöka rädda dem. Bättre att rösta M eller SD om du vill ha Tidö igen och rösta på KD om du känner för att stödrösta då de ligger nära spärren och kan behöva lite hjälp.

Ska man "stödrösta" på ett 1% parti kan man lika gärna rösta på AfS och röra om lite i grytan. För till skillnad från L så har AfS åtminstone ett partiprogram och en plan.
Citera
2026-08-21, 13:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Åkesson har rätt. L är en motståndare till SD och det är lika bra att han går ut och säger det. För SD är ett ärligt parti och väljarna uppskattar det.

Värsta tänkbara scenario är att L tar 3.5% av rösterna från Högersidan, vilket gör att S vinner valet. STÖDRÖSTA INTE, deras siffror är för dåliga. Stödröstning kan göras om ett parti har 3.5% av rösterna.
Citera
2026-08-21, 13:02
Medlem
Skulle aldrig rösta på L. Det vore att spola ner rösten i toan. SD för mig!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in