Citat:
Tidöpartiernas valseger kan hänga på Liberalernas överlevnad. Men några stödröster från Sverigedemokraterna vill Jimmie Åkesson inte bjuda Simona Mohamsson på.
– Det ligger inte i Sverigedemokraters intresse att rösta på andra partier, säger Åkesson i en intervju med TV4 Nyheterna.
– Det ligger inte i Sverigedemokraters intresse att rösta på andra partier, säger Åkesson i en intervju med TV4 Nyheterna.
https://www.tv4.se/artikel/5Y28sTOaQQuucxIn7MGC40/akesson-om-krisen-i-l-inte-vart-ansvar-att-raedda
L har under hela mandatperioden varit SD:s främsta motståndare vid förhandlingarna och en stor anledning till att SD inte fick igenom mycket av vad de ville få gjort under mandatperioden.
Citat:
Liberalerna framhärdar att partiets överlevnad är en förutsättning för att Ulf Kristersson ska kunna bilda en ny regering. Men trots att Liberalerna är på vippen att åka ur riksdagen, tänker Jimmie Åkesson inte bjuda på några stödröster.
– Liberalernas förhandlingsposition kanske inte är den som sverigedemokratiska väljare vill ska vara den starka. Det är ju egentligen vår motpol i det här samarbetet, så jag uppmanar ingen att på något sätt stödrösta på dem. Man bör stödrösta på Sverigedemokraterna, säger han.
– Liberalernas förhandlingsposition kanske inte är den som sverigedemokratiska väljare vill ska vara den starka. Det är ju egentligen vår motpol i det här samarbetet, så jag uppmanar ingen att på något sätt stödrösta på dem. Man bör stödrösta på Sverigedemokraterna, säger han.
Åkesson förklarar det är borgarnas ansvar om de vill stödrösta på L eller inte.
Citat:
– Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är mer en borgerlig angelägenhet. Borgerligheten brukar hantera det där med att man stödröstar på varandra. Vi är inget borgerligt parti.
Håller ni med Åkesson?
Vad innebär den här tydliga signalen?
Är det nu upp till M och KD?