2026-08-20, 22:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Tidöpartiernas valseger kan hänga på Liberalernas överlevnad. Men några stödröster från Sverigedemokraterna vill Jimmie Åkesson inte bjuda Simona Mohamsson på.

– Det ligger inte i Sverigedemokraters intresse att rösta på andra partier, säger Åkesson i en intervju med TV4 Nyheterna.

Citat:
– Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är mer en borgerlig angelägenhet. Borgerligheten brukar hantera det där med att man stödröstar på varandra. Vi är inget borgerligt parti.

Håller ni med Jimmie eller är han otaktisk?

https://www.tv4.se/artikel/5Y28sTOaQQuucxIn7MGC40/akesson-om-krisen-i-l-inte-vart-ansvar-att-raedda
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-20 kl. 22:08.
Citera
2026-08-20, 22:09
Medlem
DenverAirports avatar
Han har helt rätt. Rösta aldrig på folkmordssjuklövern.
Citera
2026-08-20, 22:13
Medlem
Galejans avatar
Faktiskt en av få gånger jag håller med Jimmie. Stödröstandet är extremt fånigt och borde upphöra. Det är samma trams vid varje val, det är alltid något parti som riskerar att åka ur. Låt det naturliga urvalet sortera ut svaga ideologier.
Citera
2026-08-20, 22:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Klart SD inte ska stödrösta på L, dags att dra av plåstret..
Citera
2026-08-20, 22:20
Medlem
Donatellis avatar
Varför ska SD bry sig? Dom har det riktiga folket bakom sig och med en majoritet. Dom kommer kunna påverka oavsett.
Citera
2026-08-20, 22:24
Medlem
v.D.-182s avatar
Liberalerna skrev under sin egna dödsdom för 8 år sedan när man gick med på Januariavtalet och donerade sina väljare till Moderaterna.

Så det är nog på tiden att man låter Liberalerna gå sitt öde till mötes.
Citera
2026-08-20, 22:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Politiker -> Valet 2026

Strix/Mod
Citera
2026-08-20, 22:57
Medlem
Tomtekukars avatar
Jimmie har rätt fast av fel anledning.

Liberalerna dog inte när SD vägrade rädda dem. De dog när de valde att vara oumbärliga för alla utom sina egna väljare. Januariavtalet var inte ett misstag. Det var en karaktärsbeskrivning.
Ett parti som saknar ryggrad förtjänar inte andras ryggrad som livlina.
Citera
2026-08-20, 23:30
Avslutad
Gillar inte att behöva ge Timbrodemokraterna rätt men nåväl.

Skojigt att gamla MUF:aren Åkesson påstår att han inte är borgerlig dock.

Nu ska Folkpartiet bort. Bara DN:s läsarkrets kommer sakna dem. Resten till både vänster och höger kommer inte sörja dock.
Senast redigerad av UschKlisterssonIII 2026-08-20 kl. 23:32.
Citera
2026-08-21, 04:00
Medlem
Onanikrems avatar
Får hellre in en till SD riksdagsledamot även i opposition än att kasta bort min röst på konstgjord andning till ett döende parti. Så resonerar jag. Tidö verkar ligga under även om L skulle klara sig och då är det en bortkastad röst. hade L legat på 3,8 och Tidö tagit hem spelet med L. Ja kanske? Men inte i dagsläget.
Citera
2026-08-21, 05:13
Medlem
pn222jws avatar
Stödröstande är nog inte vad demokrati handlar om. Off Topic - men är det inte konstigt att L riskerar försvinna, när nyliberalismen kontrollerar hela världens ekonomi, aktieindexen och den globala handeln? Dom fria tankarna är kanske försvarslösa till sin karaktär.
Citera
2026-08-21, 06:55
Medlem
L/Fp gav upp sitt existensberättigande med Bengt Westerberg, idag C-medlem, när de rev upp Luciabeslutet och började massimporten av blattar.

L har gång på gång bidragit till sin egen undergång genom sina val. Om man gick och frågade den stora allmänheten vad de tror att L vill inför valet tror jag inte att många kommer att kunna ge ett svar annat än att desperat sukta efter stödröster från M.

Lars Leijonborg lekte med nationalistiska frågor när han krävde ett språkkrav inför medborgarskap inför valet 2002 varvid Fp ökade stort, sedan röstade de ned det egna förslaget och gjorde inget av det.

Lägg ned partiet och låt L-väljare gå till M istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in