2026-08-21, 13:10
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Min röst på SD kommer räknas i vilket fall, även om Tidö förlorar kommer SD ha mandat riksdagen.
En röst på L vore en bortkastad röst som inte räknas om Tidö inte vinner. Tror inte Tidö vinner med eller utan L.

Våra röster ger mandat i riksdagen. Men röstar vi på något som inte kommer in är det en röst som inte räknas och är bortslösad. Simona skulle kommit in tidigare, hon har potential fast jag inte röstar L erkänner jag det. De hade öööh... öhhh alldeles för länge. Tyvärr kommer Simona vara den som slår spiken i kistan och få bära hundhuvud för det vilket är tråkigt då hon har potential. Skulle gärna sett fram emot ett samarbete med henne i riksdagen.
Exakt! Finns ingen anledning att kasta bort sin SD-röst på Liberalerna. Det kommer inte att ge Tidö nån majoritet som det ser ut.
Citera
2026-08-21, 13:11
Medlem
De är ju desperata att locka väljare med lögnen om att lösa problematiken kring invandrarna.
Citera
2026-08-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Exakt! Finns ingen anledning att kasta bort sin SD-röst på Liberalerna. Det kommer inte att ge Tidö nån majoritet som det ser ut.
Då slipper SD löftet om euro omröstning...
Citera
2026-08-21, 13:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
De är ju desperata att locka väljare med lögnen om att lösa problematiken kring invandrarna.
Bara tänka själv. vilka ser du hellre får mandat i riksdagen? Sd eller sossarna+ stödpartier. En röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen ger ingenting. En röst på SD ger i alla fall mandat i riksdagen. Tänk smart.

Hade L legat på 3,8 kunde jag kanske kunnat tänka mig taktikrösta, inte när de ligger å¨1,9. Då är det kört och en bortkastad röst precis som om man skulle röstat på Afs eller något annat småparti.

Sorry Simona, gillar dig men min röst är för värdefull för att kastas bort. Har heller aldrig varit Folkpartist/Liberal i hela mitt liv och kommer inte börja nu heller.
Citera
2026-08-21, 13:21
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Åkesson har fel, fler borde stödrösta på L och AFS och NMR ur SD väljarbas.
Citera
2026-08-21, 13:22
Medlem
Threadkillers avatar
Ifall det inför valet ser ut att skilja ca 2-4 % mellan blocken och L har 3-4 % av rösterna, då är en stödröst på L ett klokt taktiskt drag för oss som verkligen, verkligen vill undvika en rödgrön regering.

Men ser det inte ut ganska exakt så, är en röst på L naturligtvis värdelös. Partiets enda vettiga funktion är som stödparti till SD/M. Hade varit en annan diskussion ifall det faktiskt varit ett liberalt parti som förvaltade det liberala idéarvet, men det är det ju inte.
Citera
2026-08-21, 13:33
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då slipper SD löftet om euro omröstning...
Kan du utveckla detta?
Citera
2026-08-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kan du utveckla detta?
SD och L kom överens (förhandlingen) om att driva folkomröstning inom Tidö på presskonferensen om plats i regeringen.
Senast redigerad av tjanska 2026-08-21 kl. 13:43.
Citera
2026-08-21, 13:45
Medlem
Inhale82s avatar
Hade L legat omkring kanske 3,7% eller liknande så hade jag övervägt att stödrösta.
Men nu är de så långt från spärren (även med en fet marginal) så det är helt onödigt att tappa ett par procentenheter från Tidö.
Citera
2026-08-21, 13:45
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Att förlora ett val är inte hela världen. Folk måste sluta se varenda val som ett ödesval där allt står på spel. Det är val om fyra år igen.

Sansat resonemang! Klart opassande när man pratar politik. Jag behöver brandtal om total systemkollaps och löftet om att just min röst är lösningen på allt, annars orkar jag mig inte upp ur soffan.
Citera
2026-08-21, 13:51
Medlem
ItsWednesdays avatar
Men...men...De kramades ju! Betydde det ingenting för Jimmie?
Citera
2026-08-21, 13:57
Medlem
lagfrukts avatar
Han har faktiskt rätt här, rösta inte på L. Vilket jävla skräpparti.

Dock glömde han säga att inte rösta på SD också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in