2026-08-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vi får alla stå till svars inför Gud en dag, så även du.
Ingen kommer-, eller har någonsin stått till svars inför nån gud, för det finns ju inga gudar i verkligheten.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag har lite grand börjat tro på islams undergång också. Jag har också sett mycket videor om islams teologiska problem.Jag har även läst boken "Jag sökte Allah och fann Jesus". En verkligt intressant bok. Muslimer som börjar utforska sin religion inser att det håller inte.
Islam hålls ihop av barnafödslar och kulturellt tryck. Ett gemensamt tema för alla konvertiter är att de blivit totalt utfrysta.De drar dessutom vanära över familjen. Det är ett oerhört socialt tryck. Islam lever på konstgjord andning men andligt så dör den.

Men är inte det där lite önsketänkande också? Lite samma vibe som jag får av denna trådstart i sin helhet. "Cope", som ungdomarna säger.

Förstå mig rätt, jag är en stark islamkritiker, spyr på skiten, men samtidigt går det inte att blunda för verkligheten heller.

Senast igår kom Roberto Carlos ut som islamkonvertit - fd. katolsk brasiliansk nationalhjälte (fotboll) - vilket på nått vis är som ett tecken i tiden över situationen och utvecklingen.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hmmm, andelen muslimer verkar öka i en rätt jämn takt, och andelen ateister sjunker.

P.g.a födseltal, inte p.g.a att folk konverterar till islam. Fattar du skillnaden?
Citera
2026-08-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
P.g.a födseltal, inte p.g.a att folk konverterar till islam. Fattar du skillnaden?
Ok, visst, det är absolut en faktor.
Citera
2026-08-20, 21:39
Medlem
Citat:
Debatten når muslimerna. Islam är den religion som har absolut flest apostater av alla religioner. Det betyder att det här är inte en fringe-grej, det är en våg som går genom hela den muslimska världen. Det börjar med enkla frågeställningar som muslimer aldrig gjort för de har blivit uppfostrade att inte ställa frågor. Sen när de väl gör det så blir de tillsagda att inte fråga eller hotade.
Enligt en snabb googling så är det kristendomen som tappar flest anhängare, men whatever. Att folk blir mindre religiösa behöver ju inte bero på att de plötsligt nås av snärtiga argument mot sin religion utan om att länder och samhällen förändras på ett sätt som gör religionen mindre viktig. Titta på Irland eller Sverige tex.

Du påstår att muslimer knappt kan läsa. Utifrån det argumentet förstår jag inte hur du samtidigt kan hävda att engelsktalande youtubers med antimuslimska budskap ligger bakom att muslimer överger sin tro.
Citera
2026-08-20, 21:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Men är inte det där lite önsketänkande också? Lite samma vibe som jag får av denna trådstart i sin helhet. "Cope", som ungdomarna säger.

Nej för nuförtiden så har inte ens islam någon större attraktion i arabvärlden vilket alltid varit motorn i islam. Marockaner kan inte kolla på egyptisk tv utan översättning och egyptiska är MSA standardarabiskan som alla muslimer förväntas fatta men du kan ändå inte läsa antik arabiska för att du fattar MSA.

T.o.m i gulfstaterna är arabiskan en slags fasad som är påstruken och inte riktigt behövs. Många skyltar i Dubai har arabiska bokstäver men i själva verket är det ett engelskt ord som är skrivet med arabiska bokstäver, typ "Dubai Legacy Foundation". Unga i arabvärlden behöver inte lära sig arabiska och om araberna inte behöver det så kommer de här andra muslimska länderna förr eller senare inte göra det heller och de flesta muslimer bor i Sydasien och Sydostasien, typ Indonesien, Indien, Malaysia och såna där ställen där arabiskan bara har en religiös betydelse och ingen praktisk användning utanför shariasystemet.
Citera
2026-08-20, 21:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Internet har funnits sedan 70-talet, tillgängligt allmänt sedan 90-talet, och du tror att YouTube, som är en väldigt liten dtl av internet, ska rubba islam?
Hur tycker du det gått hittills?

Varför tror du fakta skulle ändra på idioter? Oavsett vilken kanal det kommer genom

Det sprids till länder som är lite efter väst med att få internet, samt att smarta mobilerna gjort att alla har tillgång till internet via mobil-telefonnätet. Utbildningsnivån har också höjts i många muslimska länder generellt; speciellt Gulfländerna. Fler reser också till Västländer för de har gott om pengar i oljestaterna.
Citera
2026-08-20, 21:53
Medlem
shitholecitizens avatar
Den kommer inte att gå under så länge det finns idioter som går på skiten. Tyvärr så finns det gott om idioter.
Citera
2026-08-20, 21:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Utifrån det argumentet förstår jag inte hur du samtidigt kan hävda att engelsktalande youtubers med antimuslimska budskap ligger bakom att muslimer överger sin tro.

Jag påstår inte det för tredje gången. Är du efterbliven? Jag skriver att den vanligaste orsaken till att muslimer lämnar sin tro är att de börjar ifrågasätta Muhammeds karaktär. Det är en väldigt enkel sak som härleder från reson. Jag skriver inte att det beror på engelsktalande youtubers med antimuslimska budskap utan att muslimer i alla tider varit skyddade från den här enkla resonen för de är uppfostrade att inte ställa frågor.

Min poäng är att islam är en religion som inte tål att ifrågasättas. Anledningen att jag postade videosen med debatterna är att ni ska se hur muslimerna reagerar när de blir ställda inför frågor.
Citera
2026-08-20, 21:58
Medlem
Tror tvärtom att islam kommer få mer följare med tanke på hur mycket ni gör reklam för religionen precis som judendomen en gång i tiden fick så mycket hat och är idag förbjuden att kritisera.

Förstår faktiskt inte denna besatthet av islam och muslimer.

Muslimerna måste verkligen ha kul åt er bekostnad. Vi har ett helt parti som livnär sig på att hata islam och muslimer
Citera
2026-08-20, 21:58
Medlem
Citat:
Har du kollat upp hur många nobelpristagare de 2 miljarder muslimerna producerat?
Ett dussintal enl. Google AI. Antalet nobelpristagare är ju dock alldeles för lågt jämfört med anhängare av världsreligioner eller befolkningsantal. Sverige sticker förvisso ut i litteraturpristagare, men det har nog mer att göra med att priset delas ut av svensk författare än att sverige skulle ha exceptionellt begåvade författare.
Citera
2026-08-20, 21:59
Medlem
particulum1s avatar
Jag skulle gissa på det. Men antagligen inte bara islam, utan alla former utav trobaserade strukturer kommer att gradvis att brytas ner och falla som dominobrickor det här århundradet.

Det är för att tro baserade metafysiska verklighetstolkande strukturer är begränsade i relation till kunskap och förståelse utav verkligheten. Även kultiverar de och upprätthåller ignorans i relation till det föregående.

Varje tidsepok, när förståelse och kunskap tillåts fritt eftersträvas och när verktygen för det är effektiva, demoleras sådana system. Det är vi tenderar att kalla upplysningsepoker.

Ett förekommande fenomen i en sådan epok är att kollektiv ignorans kommer till den kollektiva medvetna ytan. Utveckling och erhållande utav förståelse och kunskap kräver det.

Så jag skulle säga att om man uppfattar att det flödar mycket ignorans på nätet, och att det skrivs ignoranta saker på internet är det fördelaktigt. Det må vara irriterande, upprörande etc., men bekvämlighet, precis som "tro" är inte varken förståelsens eller kunskapens kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in