Citat:
Ursprungligen postat av
Fentfarbrorn
Varför är beviskravet så mycket högre när det gäller en 8-åring än när det gäller ett vuxet krogluder som ångrar senaste ligget?
Så är det väl egentligen inte. Det är ju i allt väsentligt krav på en trovärdig utsaga, i kombination med omständigheter och bevisningen i övrigt, som är det avgörande. Dock måste man ju alltid ta viss höjd när det gäller små barn eftersom att dom lätt kan missuppfatta saker eller påverkas av andra. Dessutom förhörs ju inte barnet ifråga på plats under huvudförhandlingen, vilket gör att varken försvaret eller rätten kan ställa följdfrågor. Vilket givetvis också måste beaktas.
Men jag håller med dig om att man hamnat fel i denna domen. För utgår man från det faktum att flickan faktiskt lämnat en trovärdig berättelse samt att berättelsen överensstämmer med det flickan berättat för andra. Samt att bevisningen och omständigheterna i övrigt bygger på sperma-fynd, och att detta rör en person som tidigare dömts för liknande brott, så känns det som ovanligt högt ställda krav på ytterligare bevisning i övrigt. När jag läser domen får jag också känslan av att man kanske hade nått framgång med ett alternativyrkande...