2026-08-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast här finns ju både teknisk bevisning och en trovärdig redogörelse. Alltså jäkligt konstigt att det blir en friande dom.

Tydligen är åtalades redogörelse och förklaring till bevisningen inte så orimlig att domstolen kan bortse från den. Konstigare är det inte helt enkelt.

Tänk också att om du bara läser artikeln så läser du ett referat av ett referat av ett referat. Många steg att ändra, tolka och justera.
Citera
2026-08-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef-K.
Tydligen är åtalades redogörelse och förklaring till bevisningen inte så orimlig att domstolen kan bortse från den. Konstigare är det inte helt enkelt.

Tänk också att om du bara läser artikeln så läser du ett referat av ett referat av ett referat. Många steg att ändra, tolka och justera.

Knappast.

Det är rätt troligt att domen ändras, baserat på vad som framkommit i media och i tråden.
Citera
2026-08-26, 12:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef-K.

Jag är medveten om att det kan vara annorlunda skrivet i domskälen - men just nu är det artikeln vi har att utgå ifrån och givet vad som står i den är domslutet sjukt. En adekvat berättelse från barnet med teknisk bevis som stöder den ska inte gå att avvisa med krystade bortförklaringar.
Att det dessutom handlar om en tidigare dömd pedofil ger ju ännu mer tyngd åt barnets berättelse .. och starka skäl att ifrågasätta mammans lämplighet som förälder om hon var medveten om hans historik.
Citera
2026-08-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplandskille
Har du domen fup ??
sorry nej. Jag förespråkar inte mord och misshandel, men nu finns det ju andra sätt att jävlas. Anmäl honom till varenda lista det finns, byt hans adres, sälj hans bil, vad det jag. Många som inte gillar pedofiler som kanske kan komma på något litet irriterande ret. Om alla gör det så blir nog konsekvenserna rätt jobbiga för individen. Jag har en bekant som hamnade i bråk med en mindre grupp personer och de lyckades ordna så att om man googlar hans namn kommer det upp att han är Nazist (han är alltså inte det) och de har fått honom sparkad från sitt jobb utan grund (förmodligen anonymt nazist tips som senare har googlats av chefen). Jag är ingen it expert, men om det kommer upp att du är pedofil såfort det googlas misstänker jag att det blir besvärligt med karriären.
Citera
2026-08-26, 14:08
Avslutad
Begreppet rimligt tvivel öppnar upp för fantasier hos olämplig rättegångspersonal. Samtidigt måste vi såklart ha kvar det, men vi kan inte tro att det bara är paragrafrytteri som styr domarna. Det är även ren mänsklig fantasi.
Citera
2026-08-26, 15:38
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
sorry nej. Jag förespråkar inte mord och misshandel, men nu finns det ju andra sätt att jävlas. Anmäl honom till varenda lista det finns, byt hans adres, sälj hans bil, vad det jag. Många som inte gillar pedofiler som kanske kan komma på något litet irriterande ret. Om alla gör det så blir nog konsekvenserna rätt jobbiga för individen. Jag har en bekant som hamnade i bråk med en mindre grupp personer och de lyckades ordna så att om man googlar hans namn kommer det upp att han är Nazist (han är alltså inte det) och de har fått honom sparkad från sitt jobb utan grund (förmodligen anonymt nazist tips som senare har googlats av chefen). Jag är ingen it expert, men om det kommer upp att du är pedofil såfort det googlas misstänker jag att det blir besvärligt med karriären.
sure men hur vinner nån på det? Då får du betala hans Har inget för peddon men om de betalar skatt måste det väl ändå vara bättre eller är det viktiga att slå ner på dem än att betala dem bidrag i 40-50 år. Är det bättre?
Citera
2026-08-26, 16:17
Medlem
Vem är mannen? Hur är han kopplad med 8-åringen? Styvfar? Släkting?

Vem är domarna som har friat pedofilen? Har de nån särskild koppling till honom? Släkting? Vän?
Citera
2026-08-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
sure men hur vinner nån på det? Då får du betala hans Har inget för peddon men om de betalar skatt måste det väl ändå vara bättre eller är det viktiga att slå ner på dem än att betala dem bidrag i 40-50 år. Är det bättre?
sant, suck. Alltså. Ingen som gråter om de försvinner.
Citera
2026-08-27, 10:49
Medlem
Det är dags att vi tar saker och ting i egna händer och sliter ut inälvorna ur rövhålet eller sliter av pungen med dragkrok på pedofilerna.
Citera
2026-08-27, 11:32
Medlem
12 sidor och inte ett namn!
Var är de riktiga Flashbacktigrarna?
Citera
2026-08-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Varför är beviskravet så mycket högre när det gäller en 8-åring än när det gäller ett vuxet krogluder som ångrar senaste ligget?

Så är det väl egentligen inte. Det är ju i allt väsentligt krav på en trovärdig utsaga, i kombination med omständigheter och bevisningen i övrigt, som är det avgörande. Dock måste man ju alltid ta viss höjd när det gäller små barn eftersom att dom lätt kan missuppfatta saker eller påverkas av andra. Dessutom förhörs ju inte barnet ifråga på plats under huvudförhandlingen, vilket gör att varken försvaret eller rätten kan ställa följdfrågor. Vilket givetvis också måste beaktas.

Men jag håller med dig om att man hamnat fel i denna domen. För utgår man från det faktum att flickan faktiskt lämnat en trovärdig berättelse samt att berättelsen överensstämmer med det flickan berättat för andra. Samt att bevisningen och omständigheterna i övrigt bygger på sperma-fynd, och att detta rör en person som tidigare dömts för liknande brott, så känns det som ovanligt högt ställda krav på ytterligare bevisning i övrigt. När jag läser domen får jag också känslan av att man kanske hade nått framgång med ett alternativyrkande...
Citera
2026-08-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Pedofiler som begått över bör slutförvaras.
7 år blir ju till 4 i sverige. Så vidrigt att dom släpps ut. Nu har dom även hittat en inkomstkälla med förtal.
Det bästa vore nog att vi dödade dom. En snara och en gren. Alla nöjda

Nej, snarare 5,25 år. Det är ju 3/4dels villkorlig frigivning vid straff över 6 års fängelse.

P.S Tänk på hur du uttrycker dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in