Citat:
Ursprungligen postat av
SvetsLeffe
Liten uppföljning till frukostbråket:
När hon började gnälla över att 1 500 kr var för mycket och att hon ”inte hade räknat med den här merkostnaden” kastade jag in det mest självklara och logiska förslaget i världen:
”Om din budget är för tajt för att täcka hans faktiska kostnader, varför kräver du inte högre underhåll från hans farsa då? Det är trots allt han som har delat försörjningsansvar, inte jag. Varför ska jag subventionera hans unge när det är ni två som är föräldrar?”
Då tog det fan hus i helvete på riktigt.
Helt plötsligt var jag ”respektlös”, ”lade mig i saker jag inte har med att göra” och fick höra att ”deras upplägg rör inte mig”. Hon tvärvägrade och påstod att det vore att ”starta ett onödigt krig” med exet.
Så låt mig summera logiken här:
Att kräva att ungens biologiska pappa – som har lagstadgad försörjningsplikt – ska ta sitt ekonomiska ansvar är alltså helt uteslutet för att inte störa den goda stämningen mellan dem. Men att förvänta sig att den nya sambon snällt ska öppna plånboken och täcka mellanskillnaden, det anses vara en mänsklig rättighet?
Det bevisar ju exakt det jag misstänkte från början: det är alltid bekvämare att försöka mjölka den nya partnern än att ställa faktiska krav på ungens riktiga farsa.
Det kommer bli ett jävla liv här hemma ikväll när vi ska ta samtalet. Vad är era erfarenheter kring det här? Varför är det så vanligt att ensamstående morsor trippar på tå runt biofarsan men förväntar sig all-inclusive av den nya killen?
Du återkommer mycket till att den biologiska farsan ska betala… varför?
Han ska väl inte betala ett öre…
Han har ju grabben halva tiden, varför skulle han bidra och sponsra dig och mamman?
Delar man på tiden brukar man inte betala underhåll.
Plus… har du räknat på hur mycket du sparar varje månad pga ditt samboskap?
Nu delar du hyra, el, försäkringar, bredband m.m