Citat:
Ursprungligen postat av
SvetsLeffe
Kort uppdatering från morgonen.
Tog upp förslaget om en fast månadsschablon (1 500 kr extra på det gemensamma kontot för sonens mat, el och förbrukning) över kaffet innan vi skulle dra till jobbet, just för att lägga ner allt onödigt mikrotjafs en gång för alla.
Det blev en direkt dispyt och stämningen vid frukostbordet sjönk snabbt till minusgrader.
Reaktionen var inte direkt rationell. Hon slog direkt ifrån sig, drog på sig offerkoftan och fräste: "Ska du börja ta hyra av ett barn nu också? Känns ju trevligt att leva i ett jävla företagskontrakt istället för en relation."
Jag svarade helt lugnt att ett avtal är exakt vad som behövs när en part börjar ta saker för givet och skiter i vad vi kom överens om från början. Jag påpekade också att 1 500 kr är kaffepengar jämfört med vad en växande grabb faktiskt kostar i mat och drift på halvtid.
Det slutade med tystnad, en kaffekopp som åkte ner hårt i diskhon och en dörr som smälldes igen på väg till bilen med kommentaren att vi ”får ta det här ikväll när vi båda har lugnat ner oss” (hon som var upprörd, inte jag).
Bollen ligger hos henne ikväll.
Tycker ni på allvar att 1 500 spänn i fast schablon för en 12-åring på halvtid är ett ”orimligt hårt krav”, eller är det här bara den vanliga reflexen från folk som blir kränkta i samma sekund som de tvingas ta faktiskt ekonomiskt ansvar för sitt eget bagage?
Hur kan ens tanken på att överrumpla din partner med
dina krav för att hon och henne son ska få bo kvar vara en prioritet när man ska iväg till jobbet?
Kan ni bestämma er för tex 5 punkter ni vill få ordning på som ni redan är oense om till en början?
Vad är era respektive ”hjärtefrågor” och målet med att bo tillsammans?
Gör ”grovjobbet” när sonen är hos sin pappa så att han inte omedvetet tar på sig skulden för ert bristande föräldraskap. Men inkludera honom när ni landat och det hela ligger på en nivå där en 12 åring klarar av att vara delaktig i att ta ansvar.
Om du har en diagnos eller ett personlighetsdrag som gör att du ”måste ha saker på ditt sätt” är det läge att informera mamman och sonen om det.
Om du har förtroende för din partner kan ni komma överens om ett kodord som signalerar
”nu ser bara dina Aspberger-ögon på situationen vilket är exkluderande för oss andra i familjen”.
Om ni inte reder ut det själva får ni be om råd och hjälp utifrån.