2026-08-21, 07:37
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som jag skrev tidigare är 1500:- mer än barnbidraget och du vill ha det för att pojken är där på halvtid. Låter det rimligt?

Barnbidraget är 1250:-, dessutom får mamman bara halva, 625:- så det är rätt mycket hon ska hosta upp utöver det och ge till dig. Så nej det är inte rimligt.
Du med din klanthjärna glömmer att varje förälder skall betala underhåll för sitt barn. I trådstartarens fall 1 823kr per förälder - Dvs 4896kr totalt för unge mannen. Dumma bajshjärna.

Och bara om något år (1,5) ligger beloppet på 5696kr per månad.
Citera
2026-08-21, 07:38
Medlem
HBTKuks avatar
Du måste vara ett troll. Så här bränd i huvudet kan ingen vara.
Citera
2026-08-21, 07:40
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare är 1500:- mer än barnbidraget och du vill ha det för att pojken är där på halvtid. Låter det rimligt?

Barnbidraget är 1250:-, dessutom får mamman bara halva, 625:- så det är rätt mycket hon ska hosta upp utöver det och ge till dig. Så nej det är inte rimligt.
Tror du på fullt allvar att ett barnbidrag på 1 250 kr är en heltäckande budget som är tänkt att täcka ett barns totala levnadskostnader? Barnbidraget är ett statligt tillskott – resten ska föräldrarna stå för genom sin lagstadgade försörjningsplikt och sina egna löner.

Kolla Konsumentverkets schabloner: en 12-årig kille kostar runt 4 000–5 000 kr i månaden i rena baskostnader (mat, hygien, förbrukning, el och slitage).
1 500 kr för två hela veckor motsvarar drygt 100 spänn om dagen.
Citera
2026-08-21, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Du med din klanthjärna glömmer att varje förälder skall betala underhåll för sitt barn. I trådstartarens fall 1 823kr per förälder - Dvs 4896kr totalt för unge mannen. Dumma bajshjärna.
Haha ska föräldrarna betala underhåll till varandra? Vilket nollsummespel isåfall 🙂

Nej om ett barn bor 50/50 hos vardera förälder betalar ingen förälder underhåll till den andra.
Citera
2026-08-21, 07:42
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe12
Haha du trollar!! Inte ens Ove Sundberg är så snål! Om du inte trollar så gör alla människor en tjänst - lev ensam
Det tror jag nog att Ove skulle ha gjort, dessutom skulle han ha sett till att starta upp ett HVB-hem i lägenheten eller liknande för sonen, något som TS tydligen inte har tänkt på än.
Kunde George Costanza driva en latexfabrik i lägenheten kan väl TS driva HVB-hem.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-21 kl. 07:45.
Citera
2026-08-21, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Tror du på fullt allvar att ett barnbidrag på 1 250 kr är en heltäckande budget som är tänkt att täcka ett barns totala levnadskostnader? Barnbidraget är ett statligt tillskott – resten ska föräldrarna stå för genom sin lagstadgade försörjningsplikt och sina egna löner.

Kolla Konsumentverkets schabloner: en 12-årig kille kostar runt 4 000–5 000 kr i månaden i rena baskostnader (mat, hygien, förbrukning, el och slitage).
1 500 kr för två hela veckor motsvarar drygt 100 spänn om dagen.
Nej det tror jag inte på fullt allvar. Men om du vill ta mer än halva barnbidraget bör du också fullt ut ta mer av pojkens kostnader, för tex kläder och fritidssysselsättningar.
Citera
2026-08-21, 07:46
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Haha ska föräldrarna betala underhåll till varandra? Vilket nollsummespel isåfall 🙂

Nej om ett barn bor 50/50 hos vardera förälder betalar ingen förälder underhåll till den andra.
Nej din bajshjärna. Det är schablon på hur mycket barnet kostar. Dela det i två dvs 2848kr, HALVA inom något år, räknat med 14års schablon eftersom pojkar vid dator kostar mer, och det är bara statistiskt sett mindre än 1,5 år dit, samt att schablon inte rört sig med inflationen.

1500 är runt halva schablonen som kvinnoidioten här har i kostnader, dvs en fjärdedel av vad unge mannen kostar per månad enligt schablon.

Tänk nu att denna idiot (bimbodeflux) har rösträtt i Sverige.

Som sagt misandrin är utbredd här och feministerna här kräver att män skall bära andra mäns barns kostnader. Jag hade sagt fuckit och sparkat ut dem om det blivit "minusgrader". Inga minusgrader i mitt hem för någon begagnad uttöjd vaginalpower i mitt hem. Mitt hem är heligt. Speciellt i en liten pluttlägenhet som TS har. Hurr durr.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2026-08-21 kl. 07:54.
Citera
2026-08-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Nej din bajshjärna. Det är schablon på hur mycket barnet kostar. Dela det i två dvs 2848kr, HALVA inom något år, räknat med 14års schablon eftersom pojkar vid dator kostar mer, och det är bara statistiskt sett mindre än 1,5 år dit, samt att schablon inte rört sig med inflationen.

1500 är runt halva schablonen som kvinnoidioten här har i kostnader, dvs en fjärdedel av vad unge mannen kostar per månad enligt schablon.

Tänk nu att denna idiot (bimbodeflux) har rösträtt i Sverige.
Även om man räknar som du hade underhållsstödet varit 1 823:- för en 12-åring, dvs 911:- per förälder. Som de alltså inte får eftersom de inte har underhållsstöd.

Varför skulle ts ta halva av det det imaginära underhållsstödet om ett och ett halvt år? Dessutom känns han inte som kommer att hosta upp till en ny gamingdator.

Tror inte du ska oroa dig över vad en 14-åring kostar i detta läge, utgiften och utgiftens mor drar långt innan det och sedan kan ta återgå till att betala 100% av sin hyra.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-08-21 kl. 07:58.
Citera
2026-08-21, 07:59
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Även om man räknar som du hade underhållsstödet varit 1 823:- för en 12-åring, dvs 911:- per förälder. Som de alltså inte får eftersom de inte har underhållsstöd.

Varför skulle ts ta halva av det det imaginära underhållsstödet om ett och ett halvt år? Dessutom känns han inte som kommer att hosta upp till en ny gamingdator.
1823kr är per förälder, varför delar din stendumma bajshjärna detta i två?? 1823 är för 7åringar. Räkna på 2223kr eftersom vi blickar framåt i TS ekonomi, inte bakåt, detta är framåtblickande kalkyler.

Du skall dubbla detta, inte dela det i två och DÄREFTER sedan lägga till barnbidraget. Snälla fråga din personliga assistent från hemtjänsten, så kanske hen kan förklara det för dig. Uppenbarligen saglar saliven ner i miniräknaren och förstör den. Plus har blivit minus och gånger har blivit roten ur.
Citera
2026-08-21, 08:01
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Jag hade en kompis som vägrade ge sin mjölk till sin sambos dotter på typ 10 år. Hans och sambons gemensamma barn som var något år yngre fick så klart ta fritt men fan ta henne om sambons dotter tar från mjölken som alla andra får ta av.

Nä du är ett rövhål. Du skulle inte bosatt dig med denna kvinnan om du inte kan se att en krona av dina pengar kommer barnet till hands.
Citera
2026-08-21, 08:12
Medlem
Liten uppföljning till frukostbråket:
När hon började gnälla över att 1 500 kr var för mycket och att hon ”inte hade räknat med den här merkostnaden” kastade jag in det mest självklara och logiska förslaget i världen:

”Om din budget är för tajt för att täcka hans faktiska kostnader, varför kräver du inte högre underhåll från hans farsa då? Det är trots allt han som har delat försörjningsansvar, inte jag. Varför ska jag subventionera hans unge när det är ni två som är föräldrar?”

Då tog det fan hus i helvete på riktigt.
Helt plötsligt var jag ”respektlös”, ”lade mig i saker jag inte har med att göra” och fick höra att ”deras upplägg rör inte mig”. Hon tvärvägrade och påstod att det vore att ”starta ett onödigt krig” med exet.
Så låt mig summera logiken här:

Att kräva att ungens biologiska pappa – som har lagstadgad försörjningsplikt – ska ta sitt ekonomiska ansvar är alltså helt uteslutet för att inte störa den goda stämningen mellan dem. Men att förvänta sig att den nya sambon snällt ska öppna plånboken och täcka mellanskillnaden, det anses vara en mänsklig rättighet?

Det bevisar ju exakt det jag misstänkte från början: det är alltid bekvämare att försöka mjölka den nya partnern än att ställa faktiska krav på ungens riktiga farsa.

Det kommer bli ett jävla liv här hemma ikväll när vi ska ta samtalet. Vad är era erfarenheter kring det här? Varför är det så vanligt att ensamstående morsor trippar på tå runt biofarsan men förväntar sig all-inclusive av den nya killen?
Citera
2026-08-21, 08:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Jag hade en kompis som vägrade ge sin mjölk till sin sambos dotter på typ 10 år. Hans och sambons gemensamma barn som var något år yngre fick så klart ta fritt men fan ta henne om sambons dotter tar från mjölken som alla andra får ta av.

Nä du är ett rövhål. Du skulle inte bosatt dig med denna kvinnan om du inte kan se att en krona av dina pengar kommer barnet till hands.
Allt handlar om vilka känslor man har till individerna, och jag kan nästan se framför mig hur både TS och kärringen planerade för hur fantastiskt det skulle vara med alla kostnadsbesparingar att leva som en familj. Leva på mindre fot, dela el, bostad osv osv. Men de är defacto ingen kärnfamilj och kärringen har svårt att upprätthålla sitt ord, möjligen autism. Nu ser allt ser väldigt misslyckat ut.

Personligen hade jag inte haft några problem att ge ett bonusbarn väldigt mycket om relationerna givit mig massor (ung singelmams som suger av mig tacksamt varje morgon osv), men betänk - ensamstående misslyckad morsa är inte bästa uppfostraren av barn. Har barnet en "fin", äkta svensk fri uppfostran (usel) kostat en djävla massa pengar för att sitta på sitt rum och spela på monsterdatorn, betett sig som skit, elpriserna tickar upp, ja - nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in