2026-08-20, 18:18
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Detta är en trolltråd va?

Annars rekommenderar jag dig att separera, för din sambos och hennes barns skull. Inget barn ska behöva växa upp med någon som dig.
Citera
2026-08-20, 18:25
Medlem
450 extra för dush och el..
Överdrivet trollande😆
Citera
2026-08-20, 18:36
Medlem
Varför knullar och härbärgerar du skadat gods?
Citera
2026-08-20, 18:41
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Antingen är det trams eller så är Du helt klart inte redo att ha ett förhållande med någon som har barn sedan tidigare!
Citera
2026-08-20, 18:52
Medlem
Laioskomplex.

Ställ dig frågan om du är svartsjuk på bonusbarnet, sedan sover du på saken.

När du vaknar så har du kommit till insikt att du är helt slut i batteriet och behöver förändra ditt efterblivna beteende.
Citera
2026-08-20, 19:04
Medlem
Helt rätt TS!!!!!
Sätt hårt mot hårt, annars lär dom sig aldrig.

Ignorera alla idioter
Citera
2026-08-20, 19:13
Medlem
Jäklar vad det rullade in svar här, hinner knappt med. Ska försöka svara er alla mer i detalj senare när jag sitter vid datorn, har haft fullt upp hela kvällen med att skjutsa till träningar och fixa ärenden (och nej, jag har inte fakturerat soppapengarna än.. ).

Men om vi lägger påhoppen åt sidan en sekund – eftersom 99 % här inne verkar tycka att jag är helt rubbad i huvudet: bör jag faktiskt tänka om?

Hur hade ni själva lagt upp ekonomin rent praktiskt i en sån här situation utan att man känner sig utnyttjad som en ren bankomat för någon annans unge? Vad rekommenderar ni rent konkret att jag gör härnäst?
Citera
2026-08-20, 19:14
Medlem
Troll eller inte.. Faktum är att många tjejer med avkommor vill träffa någon, helst igår, och flytta ihop för att avlasta sin ekonomi. Det gäller främst de tjejer som skaffat ungar utan att ha ordnad ekonomi och arbete före sitt avlande.
Citera
2026-08-20, 19:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Seriöst är du efterbliven eller bara så genedden så att du skriker när du skiter?

Had jag varit föräldern så hade jag dumpat dig sedan länge. Men nu får du tacka din lyckliga stjärna att så inte skett och har möjligheten att växa upp och lägga av med dina exter och betala för mat slitage och förbrukning så vardahen fungerar
Citera
2026-08-20, 19:27
Medlem
Citat:
Jäklar vad det rullade in svar här, hinner knappt med. Ska försöka svara er alla mer i detalj senare när jag sitter vid datorn, har haft fullt upp hela kvällen med att skjutsa till träningar och fixa ärenden (och nej, jag har inte fakturerat soppapengarna än.. ).

Men om vi lägger påhoppen åt sidan en sekund – eftersom 99 % här inne verkar tycka att jag är helt rubbad i huvudet: bör jag faktiskt tänka om?

Hur hade ni själva lagt upp ekonomin rent praktiskt i en sån här situation utan att man känner sig utnyttjad som en ren bankomat för någon annans unge? Vad rekommenderar ni rent konkret att jag gör härnäst?

Har du funderat på att prata med ungens biologiska pappa på sidan av och förklara läget?

Det verkar som pengar är en avgörande faktor för din livskvalité, har du filosoferat över relationen du har med pengar? Jag tror att de flesta människor i vårt moderna samhälle behöver en funderare kring varför de låter sig styras och manipuleras så pass av ett urgammalt (icke-fungerande)system som pengar är. En människa behöver mat, hus och lek, allt annat är modernt hippieskit. I tusentals år var det jakt på mat, säkerhet och sex som tillfredsställde en sapiens, varför inbillar sig samtida folk att de behöver mer?
Citera
2026-08-20, 19:30
Medlem
Citat:

Du får inte vara sådan när det handlar om barn. Barnet förstår inte.

Din sambo ska nog beyala mer i hyra och även lägga till en hundring på mat.

Men du kan inte vara så anal till öret.

Om mina barn inte mår bra av att vara hos en förälders nya partner kan denne dra åt helvvete.
Citera
2026-08-20, 19:31
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:

Min personliga åsikt är att ditt förhållningssätt är orimligt och ej kompatibelt med hur vanliga relationer du fungerar. Jag har inte godtagit sådant transaktionellt agerande på mikro-skala, för det systemet kostar för mycket att upprätthålla och skapar allt för mycket friktion i vardagen, såsom det gjort i ditt fall

Hade jag varit du, skulle jag komplettera svaren här med att fråga AI:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in