Citat:
Ursprungligen postat av
VinnyPotsandPans
Nej jag har blockerat henne överallt (eh har inte ens sociala medier längre). Så jag skulle ha svårt att ens hitta henne online längre. Det är inget jag kommer att ödsla energi på.
Min magkänsla har alltid haft rätt även fast jag har gjort allt tvärtom vad magen sagt. Det har alltid någonstans funnits hopp inom mig och därför har jag försökt hela tiden. Det är också därför jag faktist släppte på spärrarna och försökte ”dejta” någon. Det har ju aldrig hänt i mitt liv att en person har tagit kontakt med mig, det har alltid varit tvärtom. Därför vart det så exalterande att någon (som jag trodde då blåögt) faktist tyckte om mig och ville ses. Jag var så inrotad i att jag inte skulle ha en relation och var så himmelskt försiktig. Men när jag insåg att detta kanske är min ända chans i livet så tog jag den utan att riktigt veta vad jag gav mig in i. Många säger att man aldrig kan veta hur det ska bli i framtiden och många relationer kommer väldigt random. Så jag tänkte fine, jag får se hur detta går och försöka iallafall. Och skulle det vara så att personen eller mig själv tappade intresse så såg jag inte det som en big deal. Men hur det avslutades efter så jävla länge och hur bra vi klickade så kan jag inte släppa det, är arg 24/7. Hur en människa som framstod väldigt snäll och tillbakadragen, down to earth kunde lura mig och förnedra mig framför min familj. Att jag nu är en outcast pga att jag blev lurad. Hela livet har ju gått snett nu. Vilket det har gjort innan också.
Hur skulle jag någonsin kunna förlåta mig själv om jag utsätts för detta en tredje gång? Min magkänsla har alltid haft rätt. Jag har spelat bort en halv miljon tidigare, något jag har slutat med helt och spelstoppat mig. När livet verkar bli bra tillslut så ska jag alltid bli bajsad på. Jag har inte en blekaste aning vad jag ska säga till vården. Jag har inte en gnutta motivation att kontakta dom, och jag skulle aldrig någonsin sitta face2face med en person o prata känslor. Jag har inte det i mig helt enkelt. Och så fort man börjar prata känslor så kommer det ena och det andra. Polisen börjar helt plötsligt stoppa en, skolan började ringa hem (när jag var yngre), folk kollar på en som smuts, föräldrarna önska de hade en mindre kaosad son.
Citat:
Ursprungligen postat av
VinnyPotsandPans
Om vi bortser från allt annat och tar det rent objektiva.
Jag träffar noll personer i min ålder. Jag har inga vänner. Dejtingappar har jag aldrig fått en match på. Mina hobbies är solo orienterade. Skulle aldrig få för mig att dricka alkohol så ”krogen” är helt borta på listan. Jag har tappat kommunikationen helt. Jag har svårt att ens utöva mina hobbies som det är nu. Jag har inga sociala medier alls, jag är nästintill obefintlig på nätet. Jag är udda i ett allmänt perspektiv. Jag har ingen lust att skaffa barn eller gifta mig, men jag vill ha en livspartner. Jag vill bo mot landet. Jag har inga framtidsplaner direkt och vill leva ett fridfullt liv för det mesta.
Om du bortser från sympatiska peppningstalk, så vad skulle du säga mina odds att hitta någon är? Jo, som jag är på nätet obefintlig.
Om jag ska svara helt utan pepp: med ditt liv exakt som det ser ut idag är oddsen att spontant träffa en partner dåliga.
Men inte av den anledning du själv verkar tro.
Problemet är inte främst att du är ”för udda”, att du inte vill ha barn, att du vill bo på landet eller att du inte festar. Problemet är mycket enklare: nästan ingen får chansen att träffa dig. Du träffar inga jämnåriga, har få sociala sammanhang, dina hobbies är mest solo, du finns knappt online och dejtingapparna ger inget. Då blir utfallet såklart därefter.
Men det är inte samma sak som att ingen skulle vilja ha dig. Det är ett logiskt hopp du gör hela tiden: låg exponering blir i ditt huvud låg attraktionskraft. Det finns det faktiskt inget bra stöd för.
Ja, din livsstil och dina önskemål gör urvalet mindre. Barnfri, lugnt liv, inget krogliv, gärna landet – absolut. Men mindre är inte samma sak som obefintligt. Det betyder bara att du sannolikt behöver söka mer specifikt och vara beredd på att det kan ta tid.
Så rent krasst är det ju så att
om exakt ingenting förändras kommer väldigt lite sannolikt att hända. Någon form av kontaktyta måste öka, annars finns det helt enkelt ingen väg in för andra människor. Det betyder inte att du måste börja supa, skaffa Instagram eller bli en social personlighet du inte är. Det kan räcka med en eller två återkommande miljöer där samma människor dyker upp, eller en mer genomtänkt användning av dejtingapparna.
Och samtidigt tycker jag att depressionen/anhedonin är ett större hinder än du själv verkar vilja ge den status som. Du försöker bedöma dina framtidsutsikter med en hjärna som just nu producerar nästan noll glädje, noll motivation och maximal katastrofförväntan. Den är INTE ett neutralt analysverktyg. Därför behöver du också behandla det som ett eget problem, inte bara som ett bevis på att ditt liv är dömt att förbli så här. Om du redan har kontakt med vården är det värt att vara tydlig med hur stark anhedonin och hopplösheten är. Om du inte har det, är det viktigt (!) och rimligt att söka hjälp för det NU.
Så mitt svar blir alltså att du har dåliga odds om du fortsätter vara helt osynlig. Inte dåliga odds för att du är du. De tre förändringarna är därför: öka din exponering lite, gör kontaktytorna mer återkommande och specifika, och ta depressionen/anhedonin på allvar som ett separat behandlingsbart hinder.
Om du skulle öka din kontaktyta på ett sätt som faktiskt passar dig – utan krogen, alkohol eller att låtsas vara någon annan – vad känns minst orimligt att börja med?