2026-08-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Men så är det, det ska ju omfördelas igen.

Är ju samma med alla som får skatten man betalar från den privata sektorn.
Nej, det är inte samma med alla skattepengar som betalas ut. Det är ingen skatt på socialbidrag.

Skillnaden är bara formell.
Citera
2026-08-20, 12:16
Medlem
MDMAbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Jag gillar inte att arbeta om det inte är något jag verkligen trivs med. Så för mig känns det som jag vinner på lotto varje månad ungefär. Jag gör precis vad jag vill. Jag disponerar mina dagar precis som jag känner för det och pengarna rullar in.

Trodde det var fler här som levde som jag. Blir faktiskt chockad att det inte verkar vara så.

Citat:
Själv värderar jag friheten framför att dra in max inkomst.
WORD!

Närmar mig 40 nu och har jobbat ungefär lika mycket som jag varit arbetslös. Så ca 10 år av jobb, 10 år av arbetslöshet. Övertid lär man sig manipulera dom jävlarna. Och säga rätt saker till dom. Utöver att skicka in sökta jobb varje månad så är enda kravet på mig att ringa in var 6 månad och prata med en handläggare. Detta sker så oseriöst från deras sida att det är lätt att komma undan med vad fan som helst. Varje gång man ringer in är det en random handläggare någonstans i Norrland man får prata med i kanske 15 minuter. Förr hade man en personlig handläggare, men så är inte fallet längre.

När jag söker jobb gör jag det ytterst oseriöst. Allt från att tex ALDRIG skicka med ett personligt brev (om det inte är krav på det i mallen, då blir det några rader nonsense). På frågor som "kan du börja omedelbart" svarar jag alltid längre fram i tiden. Frågor som "kan du arbeta skift" svarar jag nej. Osv osv.
När arbetsgivare ibland ringer upp mig för att ha en snabb telefonintervju svarar jag sällan. Och om jag gör det ger jag dem ett oseriöst intryck så att jag aldrig går vidare.
Söker för övrigt ca 14 jobb i månaden (behöver bara söka 6 egentligen).

En månad sökte jag inga jobb och skickade in påhittade jobb. Fick till min chock avstämning av AF den månaden och behövde då "jobba" 2–3 dagar med att förfalska mejl (typ "Tack för att du sökt tjänsten blah blah") med korrekta datum och allt, fixades i Photoshop. Gick igenom utan problem, inte fått avstämning sen dess.

Citat:
Det är såå lätt att snacka sig ur sånt där. Och även om man får nån insats så hndlar det typ om att gå och dricka en kaffe en gång i veckan som tar 30min. Alltså vi pratar en 30min arbetsinsts. Sen ka-thing pengarna trillar in.

När jag behövde gå på Rusta och Matcha gick jag där i två veckor innan jag ljög ihop att jag skulle börja någon kurs, förfalskade intyg vilket jag gav R&M-arrangören och hörde aldrig något mer från dem.

I början på 2025 hade AF styrt upp en arbetsträning åt mig. Jag gick inte dit alls sen dag 1. Efter 2 månader hörde de av sig och sa att de avslutat det ärendet, och jag fick en ny simpel handlingsplan att bara söka jobb som vanligt. Vart inte avstängd från Försäkringskassan eller nåt, utan plockade som vanligt ut mina runt 14k efter skatt för perioden. Storyn angående denna träning var lite mer komplicerad än vad jag skrivit, men vill inte ge för mycket detaljer. Kontentan är att jag kom undan med det

Citat:
Trodde det var proffs som hängde på flashback. Tydligen inte.
Är väl inget proffs än, men tycker mig ha blivit skicklig på att komma undan med att vara långtidsarbetslös.

Ja, jag tror kanske att jag får en kick av att fucka med AF. Kanske många här som känner så? Jag har tagit dem seriöst i tidigare vevor av arbetslöshet och det är det mest hopplösa, tidslösande skiten jag varit med om som inte ledde till någonting.
Citera
2026-08-20, 12:19
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
TS är ett troll. Varken a-kassa eller dagpenning från AF (som normalt går via Försäkringskassan) fungerar på det sättet hen beskriver det, och gjorde det inte heller för säg tio år sedan.
Men då du tydligen vet hur allt fungerar, kan inte du förklara för oss andra dödliga hur det fungerar.
Citera
2026-08-20, 12:26
Medlem
LKKINGENs avatar
Det är väl typ alla som är inskrivna som blåser AF, dvs mig på pengar.
Citera
2026-08-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzafrukost
Ja, alltså någon slags arbete får man acceptera att måste ut i även om jag kanske inte ser det exakt så tvärt och hårt som du gör, jag är mer inne på att man fasar in det i början

Ja men samtidigt är 300 akassa dagar rätt lång tid, räknat bara vardagar. Och hade det varit liknande som ALU jobben var så är det ju en morot att veta att man får nya dagar hos akassan igen. Det är liksom en win win både för dom arbetslösa och staten då "statistiken" går ner under tiden man jobbar. Mycket bättre att lägga på pengar på det än att kasta bort på olika åtgärder som jobbcoacher och dylikt..

Kanske vore ännu mer lämpligt liknande ALU jobben för oss som blivit 50+ till åldern och som har det svårare att hitta ett "riktigt" arbete.
Senast redigerad av pokerboy 2026-08-20 kl. 13:08.
Citera
2026-08-20, 12:32
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det är väl typ alla som är inskrivna som blåser AF, dvs mig på pengar.
Det har du nog rätt i. Men det finns ju åtgärder man kan göra.
Men så länge staten håller fast vid tillitsprincipen så blir det så här.
Citera
2026-08-20, 12:43
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAble
WORD!

Närmar mig 40 nu och har jobbat ungefär lika mycket som jag varit arbetslös. Så ca 10 år av jobb, 10 år av arbetslöshet. Övertid lär man sig manipulera dom jävlarna. Och säga rätt saker till dom. Utöver att skicka in sökta jobb varje månad så är enda kravet på mig att ringa in var 6 månad och prata med en handläggare. Detta sker så oseriöst från deras sida att det är lätt att komma undan med vad fan som helst. Varje gång man ringer in är det en random handläggare någonstans i Norrland man får prata med i kanske 15 minuter. Förr hade man en personlig handläggare, men så är inte fallet längre.

När jag söker jobb gör jag det ytterst oseriöst. Allt från att tex ALDRIG skicka med ett personligt brev (om det inte är krav på det i mallen, då blir det några rader nonsense). På frågor som "kan du börja omedelbart" svarar jag alltid längre fram i tiden. Frågor som "kan du arbeta skift" svarar jag nej. Osv osv.
När arbetsgivare ibland ringer upp mig för att ha en snabb telefonintervju svarar jag sällan. Och om jag gör det ger jag dem ett oseriöst intryck så att jag aldrig går vidare.
Söker för övrigt ca 14 jobb i månaden (behöver bara söka 6 egentligen).

En månad sökte jag inga jobb och skickade in påhittade jobb. Fick till min chock avstämning av AF den månaden och behövde då "jobba" 2–3 dagar med att förfalska mejl (typ "Tack för att du sökt tjänsten blah blah") med korrekta datum och allt, fixades i Photoshop. Gick igenom utan problem, inte fått avstämning sen dess.

När jag behövde gå på Rusta och Matcha gick jag där i två veckor innan jag ljög ihop att jag skulle börja någon kurs, förfalskade intyg vilket jag gav R&M-arrangören och hörde aldrig något mer från dem.

I början på 2025 hade AF styrt upp en arbetsträning åt mig. Jag gick inte dit alls sen dag 1. Efter 2 månader hörde de av sig och sa att de avslutat det ärendet, och jag fick en ny simpel handlingsplan att bara söka jobb som vanligt. Vart inte avstängd från Försäkringskassan eller nåt, utan plockade som vanligt ut mina runt 14k efter skatt för perioden. Storyn angående denna träning var lite mer komplicerad än vad jag skrivit, men vill inte ge för mycket detaljer. Kontentan är att jag kom undan med det

Är väl inget proffs än, men tycker mig ha blivit skicklig på att komma undan med att vara långtidsarbetslös.

Ja, jag tror kanske att jag får en kick av att fucka med AF. Kanske många här som känner så? Jag har tagit dem seriöst i tidigare vevor av arbetslöshet och det är det mest hopplösa, tidslösande skiten jag varit med om som inte ledde till någonting.
LÄS!!! Det här inlägget. Ni som ifrågasätter.

Det här kunde vara skrivit av mig ord för ord, precis min erfarenhet. Det enda som skiljer är att jag sket i att söka några jobb överhuvudtaget i flera år, hörde aldrig nåt från AF. Kollade vad som fanns att söka på Blocket m.m och rapporterade att jag sökt jobb.
Citera
2026-08-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
LÄS!!! Det här inlägget. Ni som ifrågasätter.

Det här kunde vara skrivit av mig ord för ord, precis min erfarenhet. Det enda som skiljer är att jag sket i att söka några jobb överhuvudtaget i flera år, hörde aldrig nåt från AF. Kollade vad som fanns att söka på Blocket m.m och rapporterade att jag sökt jobb.

Jo men alla arbetslösa är inte som ni två.
Senast redigerad av pokerboy 2026-08-20 kl. 12:51.
Citera
2026-08-20, 12:52
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Jo men alla arbetslösa är inte som ni två.
Nej,och det ska man väl vara tacksam över
Citera
2026-08-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Nej, det är inte samma med alla skattepengar som betalas ut. Det är ingen skatt på socialbidrag.

Skillnaden är bara formell.
Socialbidrag finns väl inte ens kvar?
Citera
2026-08-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men då du tydligen vet hur allt fungerar, kan inte du förklara för oss andra dödliga hur det fungerar.
Jag visste att vilken nolla som helst skulle slå ifrån sig med typ "om du känner till litet närmare om hur sådant här fungerar, så betyder det väl att du själv har en fot inne i verksamheten, inte sant?" Nej, det är förstås ett typiskt tjuvkopplat argument, man kan ha skaffat sig insikter om det här på helt andra vägbar, men man stöter alltid på detta griff, om de här frågorna kommer upp i en diskussion med nyliberaler eller kälkborgare.

Sist jag hade kontakt med Arbetsförmedlingen var under en kortare period för åtta år sedan, och jag har heller inte tagit emot andra bidrag.

Jag bryr mig inte om att ange källor, det kan du googla fram själv. Take it or leave it.

Att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och rapportera in om sökta jobb en gång i månaden ger i sig inga pengar, om du inte har kvalat in" till t ex medlemskap io a-kasseförsäkring eller motsvarande, och det görs genom lönearbete. Varken tidigare studier (på gymnasium, universitet eller liknande, med studiemedel) eller sjukbidrag fungerar som grund för dagpenning om motprestationen rätt och slätt är att man går hemma och skickar in en lista på sökta jobb en gång i månaden.

Vanliga, fullt friska unga människor tas oftast inte in på "AF-garantiprogram" (ellr vad det skulle kallas nu för tiden?) där de skulle vara garanterade minimi-dagpenningen, som är 200 eller 365 kr för varje vardag - före skatt. Och den typen av program kan man inte delta i hemifrån, de förutsätter att personen kommer in och "sitter av tiden" på någon slags anvisad utbildning eller i en stor jopbbsökarhangar där de ska producera typ 15 jobbansökningar om dagen.

200 kr x ca 22 vardagar i månaden, det blir alltså 4400 kr i månaden före skatt - långt under existensminimum. Naturligtvis blir resultatet att "inskrivna personer" med de villkoren måste söka pengar från kommunen (soc) parallellt för att kunna komma upp till existensminimum.

Alltså: det finns inget sätt att bara kontakta Arbetsförmedlingen, skriva in sig och sedan få uj 10-14.000 kronor efter skatt, utan att behöva göra något annat än att skicka in en rapport en gång i månaden och ge sken av att man ivrigt söker jobb - utan att tidigare ha varit etablerad på arbetsmarknaden. Det går knappast heller att göra på det sättet i två år - inte ens om man tidigare har haft ett jobb med typ 20-25.000 i lön före skatt. Inte en chans.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-20 kl. 13:21.
Citera
2026-08-20, 13:07
Medlem
En god vän till mig har blåst arbetsförmedlingen i snart ett år. Han får ut 32 efter skatt från a-kassa och inkomstförsäkring. Han söker ett 20-tal jobb i månaden mha LinkedIns jobbfunktion där han enbart bifogar ett tomt cv till respektive arbetsgivare. Just nu sitter han i Thailand sedan 3 månader tillbaka och använder VPN med svensk ip när tidsrapportering och dylikt ska in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in