Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Men då du tydligen vet hur allt fungerar, kan inte du förklara för oss andra dödliga hur det fungerar.
Jag visste att vilken nolla som helst skulle slå ifrån sig med typ "om du känner till litet närmare om hur sådant här fungerar, så betyder det väl att du själv har en fot inne i verksamheten, inte sant?"

Nej, det är förstås ett typiskt tjuvkopplat argument, man kan ha skaffat sig insikter om det här på helt andra vägbar, men man stöter alltid på detta griff, om de här frågorna kommer upp i en diskussion med nyliberaler eller kälkborgare.
Sist jag hade kontakt med Arbetsförmedlingen var under en kortare period för åtta år sedan, och jag har heller inte tagit emot andra bidrag.
Jag bryr mig inte om att ange källor, det kan du googla fram själv. Take it or leave it.
Att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och rapportera in om sökta jobb en gång i månaden ger i sig inga pengar, om du inte har kvalat in" till t ex medlemskap io a-kasseförsäkring eller motsvarande, och det görs genom lönearbete. Varken tidigare studier (på gymnasium, universitet eller liknande, med studiemedel) eller sjukbidrag fungerar som grund för dagpenning om motprestationen rätt och slätt är att man går hemma och skickar in en lista på sökta jobb en gång i månaden.
Vanliga, fullt friska unga människor tas oftast
inte in på "AF-garantiprogram" (ellr vad det skulle kallas nu för tiden?) där de skulle vara garanterade minimi-dagpenningen, som är 200 eller 365 kr för varje vardag - före skatt. Och den typen av program kan man inte delta i hemifrån, de förutsätter att personen kommer in och "sitter av tiden" på någon slags anvisad utbildning eller i en stor jopbbsökarhangar där de ska producera typ 15 jobbansökningar om dagen.
200 kr x ca 22 vardagar i månaden, det blir alltså 4400 kr i månaden före skatt - långt under existensminimum. Naturligtvis blir resultatet att "inskrivna personer" med de villkoren måste söka pengar från kommunen (soc) parallellt för att kunna komma upp till existensminimum.
Alltså: det finns inget sätt att bara kontakta Arbetsförmedlingen, skriva in sig och sedan få uj 10-14.000 kronor efter skatt, utan att behöva göra något annat än att skicka in en rapport en gång i månaden och ge sken av att man ivrigt söker jobb -
utan att tidigare ha varit etablerad på arbetsmarknaden. Det går knappast heller att göra på det sättet i två år - inte ens om man tidigare har haft ett jobb med typ 20-25.000 i lön före skatt. Inte en chans.