2026-08-20, 13:09
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Kul trolltråd. Du får säkert igång flashbacks finest
Citera
2026-08-20, 13:20
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag visste att vilken nolla som helst skulle slå ifrån sig med typ "om du känner till litet närmare om hur sådant här fungerar, så betyder det väl att du själv har en got inne i verksamheten, inte sant?" Nej, det är förstås ett typiskt tjuvkopplat argument, man kan ha skaffat sig insikter om det här på helt andra vägbar, men man stöter alltid på detta griff, om de här frågorna kommer upp i en diskussion med nyliberaler eller kälkborgare.

Sist jag hade kontakt med Arbetsförmedlingen var under en kortare period för åtta år sedan, och jag har heller inte tagit emot andra bidrag.

Jag bryr mig inte om att ange källor, det kan du googla fram själv. Take it or leave it.

Att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och rapportera in om sökta jobb en gång i månaden ger i sig inga pengar, om du inte har kvalat in" till t ex medlemskap io a-kasseförsäkring eller motsvarande, och det görs genom lönearbete. Varken tidigare studier (på gymnasium, universitet eller liknande, med studiemedel) eller sjukbidrag fungerar som grund för dagpenning om motprestationen rätt och slätt är att man går hemma och skickar in en lista på sökta jobb en gång i månaden.

Vanliga, fullt friska unga människor tas oftast inte in på "AF-garantiprogram" (ellr vad det skulle kallas nu för tiden?) där de skulle vara garanterade minimi-dagpenningen, som är 200 eller 365 kr för varje vardag - före skatt. Och den typen av program kan man inte delta i hemifrån, de förutsätter att personen kommer in och "sitter av tiden" på någon slags anvisad utbildning eller i en stor jopbbsökarhangar där de ska producera typ 15 jobbansökningar om dagen.

200 kr x ca 22 vardagar i månaden, det blir alltså 4400 kr i månaden före skatt - långt under existensminimum. Naturligtvis blir resultatet att "inskrivna personer" med de villkoren måste söka penagr från kommunen (soc) parallellt för att kunna komma upp till existensminimum.

Alltså: det finns inget sätt att bara kontakta Arbetsförmedlingen, skriva in sig och sedan få uj 10-14.000 kronor efter skatt, utan att behöva göra något annat än att skicka in en rapport en gång i månaden och ge sken av att man ivrigt söker jobb - utan att tidigare ha varit etablerad på arbetsmarknaden. Det går knappast heller att göra på det sättet i två år - inte ens om man tidigare har haft ett jobb med typ 20-25.000 i lön före skatt. Inte en chans.
Vad snackar du om, 200 kr/dag. Det är väl ingen här som kommer direkt från gymnasiet.

Här exempel från A-kasse ersättning. Från kommunals A-kassa:

Ersättningen fungerar som en omställningsförsäkring och sänks i steg ju längre perioden pågårag 1–100: 80 % av din tidigare lön (Max 1 236 kr/dag eller 27 200 kr/månad).Dag 101–200: Sänks till 70 % (Max 1 081 kr/dag eller 23 800 kr/månad).Dag 201–300: Sänks till 65 % (Max 1 004 kr/dag eller 22 100 kr/månad).

Betydligt mer än när jag höll på.
Citera
2026-08-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?

Jag känner många såna och jag undrar alltid varför relativt unga o friska personer inte behöver bidra? Din kategori har nog svårt med arbetslag och kundkontakter och då tänker jag att man behöver anpassa situationen. Eget företag, skogen, djur, växter, sexarbete. Vad tror du att du hade gjort om det inte funnits bidrag?
Citera
2026-08-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rehabilitator
Alla tror att jag inte vill, men jag har försökt och misslyckats med allting. När sen dessutom både allmänheten och satanister övervakar varje steg man tar blir arbetslivet problematiskt.

AF var längesen jag hade att göra med, nu är det FK istället, och jag oroar mig för att högervridningen i samhället ska skapa politiska beslut som gör att min fattigpension tas ifrån mig. Arbete är helt uteslutet för det finns ingenting jag klarar av.

Är du inte multihandikappad så finns det saker du klarar av! Men givetvis blir man rädd efter dåliga erfarenheter och lång tids arb löshet
Citera
2026-08-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Vad snackar du om, 200 kr/dag. Det är väl ingen här som kommer direkt från gymnasiet.

Här exempel från A-kasse ersättning. Från kommunals A-kassa:

Ersättningen fungerar som en omställningsförsäkring och sänks i steg ju längre perioden pågårag 1–100: 80 % av din tidigare lön (Max 1 236 kr/dag eller 27 200 kr/månad).Dag 101–200: Sänks till 70 % (Max 1 081 kr/dag eller 23 800 kr/månad).Dag 201–300: Sänks till 65 % (Max 1 004 kr/dag eller 22 100 kr/månad).

Betydligt mer än när jag höll på.

TS var tydlig med att det inte handlade om ersättning från a-kassa.
Citera
2026-08-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du berätta lite mer ingående hur det fungerar. Är det A-kassa du får? Hur gör du i så fall för att få en ny "period"?

Jag är inte intresserad, jag trivs med mitt arbete och går gärna dit, men det finns garanterat andra i tråden som vill ta del av din erfarenhet. Hur du gör, vad du fejkar med mera.

FK skrev han. Kan vara någon typ av sjukbidrag plus tillägg för anpassningar och mediciner
Citera
2026-08-20, 13:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Var det inte SD som vill avskaffa Arbetsförmedlingen? Alltså lägga ner hela verksamheten.
Citera
2026-08-20, 13:28
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
TS var tydlig med att det inte handlade om ersättning från a-kassa.
Innan du fortsätter göra bort dig, kolla med AI först.

Aktivitetsstödet från Försäkringskassan ligger på mellan 365 kronor och 1 236 kronor per dag före skatt.
Citera
2026-08-20, 13:40
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Var det inte SD som vill avskaffa Arbetsförmedlingen? Alltså lägga ner hela verksamheten.
Det var väl fler som var med på det, varför blev det inte så. Är väl ingen mening att ha en myndighet som inte klarar sitt uppdrag.
Citera
2026-08-20, 13:53
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Vet inte om du blandar ihop mig med nån annan eller inte läst mina inlägg. Kanske du bara har svårt att förstå.

Jag fick ett bra avgångsvederlag och ett arv. Bidragen från A-kassa och FK var bara som lite grädde på moset när jag reste jorden runt i fem år.

Okej? Ibland när jag bajsar så kommer det blod. Men det beror på att jag har hemorrojder och inte något magsår. Blommar upp då och då någon gång om året. Ofta vid mycket stress har jag märkt.

Så du har alltså pengar och reser runt världen med dina pengar, och för det startar du en tråd på Flashback?

Säger jag. Okej du kommer få det jobbigt som pensionär så säger du bara att du har fortfarande flera miljoner på banken så du behöver inte oroa dig. Och du har en 25 cm slak penis.

Det är ju ingen idé att prata med personer som ljuger och trollar. Det finns inget värde i det och du tar upp onödigt utrymme på servern.
Citera
2026-08-20, 14:00
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Okej? Ibland när jag bajsar så kommer det blod. Men det beror på att jag har hemorrojder och inte något magsår. Blommar upp då och då någon gång om året. Ofta vid mycket stress har jag märkt.

Så du har alltså pengar och reser runt världen med dina pengar, och för det startar du en tråd på Flashback?

Säger jag. Okej du kommer få det jobbigt som pensionär så säger du bara att du har fortfarande flera miljoner på banken så du behöver inte oroa dig. Och du har en 25 cm slak penis.

Det är ju ingen idé att prata med personer som ljuger och trollar. Det finns inget värde i det och du tar upp onödigt utrymme på servern.
Okej, nu vet vi att vi har att göra med en komplett galning.

Jag har INTE startat den här tråden, din idiot.

Antingen är du full, ett barn eller lider av mentala störningar. Tyvärr lutar jag åt det sistnämnda.
Citera
2026-08-20, 14:09
Medlem
Citat:
Innan du fortsätter göra bort dig, kolla med AI först.

Aktivitetsstödet från Försäkringskassan ligger på mellan 365 kronor och 1 236 kronor per dag före skatt.
Det är du som gör bort dig. Aktivitetsersätttning för personer som inte har en tidigare hög SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) eller liknande, och som inte heller får pengar från a-kassan (TS var tydlig med att han inte kvalade in till pengar från a-kassan) är på grundnivå 365 kr om dagen, men den garantinivån ges normalt bara till personer som har någon slags kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning.

Friska personer som inte har en aktiv SGI (man kan ha haft SGI tidigare men den har gått ut, det är inte så att den automatiskt "följer med" i all evighet) får i så fall ut 57 kr/dag (ungdomar) eller 207-225 kr/dag - per vardag och före skatt. Jag nämnde tidigare sifforna 200/ 365 kronor per dag. Det blir bara ett par tre tusen i månaden efter skatt, och det förutsätter som sagt att personen verkligen fysiskt deltar i en anvisad aktivitet eller "utbildning", åtta timmar om dagen om AF skulle begära det. T ex nån Musse Pigg-utbildning som bara fungerar på papperet, eller en "jobbsökarklubb".

Från en AI-googling:

Citat:
Aktivitetsstöd (baserat på tidigare inkomst eller grundbelopp)Maxnivå: Som mest kan man få 1 236 kronor per dag (brutto) de första 100 dagarna, och därefter lägre beroende på nedtrappning.Grundbelopp (utan a-kassa): ]Lägsta beloppet (grundbeloppet) är 365 kronor per dag före skatt vid deltagande på heltid.´´´´´´´´

Utvecklingsersättning (för vissa program om man är yngre) - Belopp: 57 eller 206 kronor per dag beroende på ålder och program

TS påstod att han får ut femton lax i månaden efter skatt "från arbetsförmedlingen" och har fått understöd på den nivån i tjugo år, utan någon annan motprestation öä att skicka in en rapport en gång i månaden, ringa runt liiet och slösöka jobb.- Det är nonsens, det fungerar inte så - och inte ens med a-kassa skulle det kunna fungera så i åratal på raken.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-20 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in