2026-08-26, 14:14
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Förlåt men det här måste vara ett rage bait. Vad skulle det vara för bidrag du snackar om?

Du vet att en fulltids aktivitetsersättning ligger på runt 7500.- /mån innan skatt?

A-kassa får du ju max ett eller två år. Sedan försäkras du ut.

Jag har inte stenkoll på vad det som tidigare kallades socialbidrag, ligger på men, efter en snabb googling ligger ett sk.”försörjningsstöd”
(Som det tydligen heter nu) på ca 5500.-/mån för en ensamstående.

Du får antingen aktivitetsstöd om du söker arbete eller försörjningsstöd om du inte kan arbeta (men det finns en rad krav som ska uppnås då, du får tex inte äga en bostad, bil el likn). Så antingen 7500.-/mån eller 5500.-/mån.

Vad kommer de här 30.000.- ifrån som du babblar om? Är det din a-kassa som du pratar om så? Alltså en försäkring du tidigare betalat för? Som sagt, den får du enligt avtal till försäkringperioden är över.

Det här är ju bara hittepå. All fakta finns ju bara en sökning bort.

Du vill ju bara skapa en lynch mot arbetslösa troligtvis. Du vet ju inte vad du snackar om.
Såklart är det inte ljug. Vad skulle jag tjäna på att sitta här och fabulera?

Jag vet liksom inte vad jag skulle kunna göra för att bevisa det för dig.
Citera
2026-08-26, 16:38
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Såklart är det inte ljug. Vad skulle jag tjäna på att sitta här och fabulera?

Jag vet liksom inte vad jag skulle kunna göra för att bevisa det för dig.

Halvtaskig screenshot på utbetalning skulle nog övertyga många, finns i princip inga personuppgifter där.
Citera
2026-08-26, 17:07
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Halvtaskig screenshot på utbetalning skulle nog övertyga många, finns i princip inga personuppgifter där.
https://imgur.com/a/YDVJZHd
Citera
2026-08-26, 20:27
Medlem
RarPonnys avatar
Var på bolaget nyss. Såg en mamma som släpade ut två gnälliga och gråtande ungar från bilen. Pappan hunsades ut en stund senare och han såg så jävla obekväm ut. Varje gång jag ser sånt här så är det som att man får bekräftelse från gud.

”Ja min tjänare. Du har gjort rätt. Fortsätt med att leva livets glada dagar. Vin, kvinnor och sång. -Undvik barn! -Det är så du ska leva” *

* = Monty Python röst. Tänk Life of Brian.

Ha ha
Citera
2026-09-07, 21:49
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Jo men öppen för nya saker är jag också. Herregud om du visste hur mycket jag pluggat och utbildat mig genom åren.

Jag har två fil.kand, så gott som alla truckbehörigheter man kan ha, CE-körkort, jag är utbildad att köra CNC, jag har licens för svets, ordningsvakt, med mera. Med mera.

Grejen med mig är att jag tycker det är mycket roligare att utbilda mig och prova nya saker än att faktiskt jobba. Jag avskyr när nån säger åt mig vad jag ska göra.

Visst jag kan spela spelet men det håller liksom aldrig i längden. Oftast är jag spy-less på jobbet efter tre månader. Ibland lyckas jag hålla mig kvar i nåt halvår eller lite mer, men sen slutar det med att det ballar ur på något sätt för jag slutar helt att bry mig. Eller talar om för chefen vilket rövhål jag tycker hen är. Ungefär så.
Hur går det med livet mellan jobb och arbetsförmedlingsutbetalningar?

Jag har fått första säcken med småmynt och nästa månad betalas en full betalning ut trots att ingen alkohol rörts.

Har du kört runt på stan med soffan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in