2026-08-20, 11:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Folk här verkar vara dumma i huvudet.

Jag är inte intresserad av att debattera hur mycket pengar jag får utan jag vill höra i från andra slackers. Så vi kan götta oss lite.

Alltså utbyta erfarenheter. Typ hur skönt det är att inte jobba, inte ha nån vidrig chef som talar om för dig vad du ska göra och bara leva på bidrag.

Sova till 10, käka en god frukost, se nån film, sen dra ut och köra lite bil/mc, kanske handla något gött? Jag gillar att motionera en hel del. Spenderar oftast minst en timma i skogen varje dag. Oftast blir det prommenad men ibland jogging.

Så kom igen nu slackers. Hur många är vi egentligen som bara softar oss igenom livet? Sverige är fan underbart! Har svårt att tänka mig att såna här upplägg fungerar någon annanstans på jorden?
Att inte behöva arbeta är först fest men blir alltför snabbt vardag och lite trist. Och snart lägger de väl ner AF helt?
Citera
2026-08-20, 11:29
Medlem
Uppenbar trolltråd vilket man fattar efter typ tre av idiotens inlägg.
Citera
2026-08-20, 11:30
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Får man inte månaders straffperiod från dessa utbetalningar från A-kassan?

Det innebär ju att man måste vara smidig och spara pengar, och sen leva på dessa besparingar tills A-kassa utbetalningarna börjar?

Detta kan ju handla om 40K kronor i vissa fall?
Jag tror att säger om du upp dig själv, så är det en karenstid på 2 eller 3 mån, men kan ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Som sagt man kan inte slippa AMS/AF/FK evighetsmakin aka underliga möten med kufar och dålig betalda jobb.

Har alltid undrat varför man får så dåligt betalt av jobben som kommer ifrån AMS/AF/SOC (evighets gåta för min del) ty söker du själv jobbet och får det då för du helt plötsligt bra månadslön.
Jo, det är en evighetsmaskin. Men du kanske måste ta en Rusta/matcha kurs till slut.
Jag fick ett samtal/halvår från AF. Inte ett enda jobberbjudande av AF på FEM år.

Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Vad är felet tycker du? Är det inte bra att det finns ett skyddssystem om man blir arbetslös?
Det är såklart bra att vi har ett skyddssystem. Det måste dock finnas ett mycket starkare kontrollsystem för alla våra bidrag.

När du lämnar in din månadsrapport till AF är din enda motprestation att du inte fuskar, en ruta du ska kryssa i "på heder och samvete".
Det tillitstänkandet blev väl utdaterat för fyra decennier sedan.
Citera
2026-08-20, 11:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att inte behöva arbeta är först fest men blir alltför snabbt vardag och lite trist. Och snart lägger de väl ner AF helt?
Jag jobbar inte alls och det är rätt gott. Sju helgdagar varje vecka.
Frugan jobbar inte heller.

Idag har jag grejat lite med huset ett par timmar och imorgon förmiddag blir det resa till sommarstugan. Rätt gott att åka före fredags rusningen när alla slutar jobba för veckan.

Dock synd om de som börjar tidigt med att gå hemma för det blir rätt knapert den dagen de blir pensionärer.
TS verkar ha en hel del symptom med det mentala så sådana ska troligen inte arbeta men bör inte få mer än en fattig pensionär med garantipension redan nu så TS lär sig leva snålt.
Citera
2026-08-20, 11:34
Medlem
smultronbarnens avatar
Jag studerar till sjuksköterska och efter 2 av 3 år avklarade på utbildningen så blev jag sjukskriven efter en olycka vilket har lett till att jag har behövt diverse operationer. Denna termin har jag försökt återuppta studierna och är endast sjukskriven på 50% och pluggar 50%

Om du studerar 50% så kan man endast få ut halva csn, dvs 6725kr/mån oavsett om du är sjukskriven resterande procent. Jag lever alltså på 6725kr/mån. Jag har en låg hyra samt får matkassar varje vecka av den lokala kyrkan vilket är anledningen till att jag går runt. Hos FK har jag ingen SGI då denna nollas när man studerar. Soc kan inte hjälpa en om man är csn-berättigad, fick höra från dom att jag behövde avsluta mina studier och bli "arbetssökande" om jag ville ha någon hjälp.

Jag har såklart övervägt att avsluta mina studier pga detta för att klara mig, men det känns så onödigt då jag nästan är klar med utbildningen, vad ska jag göra som arbetslös när jag snart kan få ett jobb liksom? Jag har ju även tagit csn-lån för min utbildning som jag kommer behöva betala tillbaka i framtiden.

Delar endast detta inlägg då jag vill bidra med att det inte alltid är så enkelt att fuska till sig bidrag ifrån staten medans man softar hemma på soffan och lever lyx (vilket många på högerkanten verkar tro)
Citera
2026-08-20, 11:36
Avstängd
engammalfisks avatar
Låter som TS bor i ypperlig dimension någon slags rosa miniputteland, för oss i andra dimensioner är allt villkorat, jobba eller frys alternativt svält ihjäl, lite 1800 tal men det får man dras med.
Citera
2026-08-20, 11:50
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Satt inte i nån mörk lägenhet. Reste runt i världen.

Det finns inte ett ställe på jorden jag skulle vilja åka till där dina 2000:- i månaden efter hyra och räkningar är nog för att överleva och ha roligt. Men som sagt, jag betalar skatt för att slippa slapptaskar och latmaskar som du. Det värmer mitt hjärta varje dag jag slipper komma i kontakt med er och tycker synd om era handläggare på försäkringskassan och arbetsförmedlingen som tvingas prata med er.

Fortsätt du leva på existensminimum tills du går i ”pension”. Rör mig inte i ryggen när det faktiskt finns människor där ute som inte kan jobba eller bidra. Självklart hade det varit bäst om vi kunde sätta dit er och tvinga er till ett typ Samhall där ni ska sitta och måla domino prickar på brickorna 8 timmer om dagen. Men det är som det är
Senast redigerad av santos_deville 2026-08-20 kl. 11:52.
Citera
2026-08-20, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Ett bra sätt att få bort så kallade leverantörer som arbetsförmedlingen anlitar och betalar stora pengar för, inför ALU jobb igen precis som det var på 90 talet. Det var även a-kassa grundande och jag skulle gladligen ta ett sånt om man inte hittar nått annat. Systemet ska kräva att direkt dagen då akassan tagit slut ska den arbetslöse sättas ut i ALU arbete.. annars blir den utan pengar.

Ja, alltså någon slags arbete får man acceptera att måste ut i även om jag kanske inte ser det exakt så tvärt och hårt som du gör, jag är mer inne på att man fasar in det i början
Citera
2026-08-20, 12:04
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det finns inte ett ställe på jorden jag skulle vilja åka till där dina 2000:- i månaden efter hyra och räkningar är nog för att överleva och ha roligt. Men som sagt, jag betalar skatt för att slippa slapptaskar och latmaskar som du. Det värmer mitt hjärta varje dag jag slipper komma i kontakt med er och tycker synd om era handläggare på försäkringskassan och arbetsförmedlingen som tvingas prata med er.

Fortsätt du leva på existensminimum tills du går i ”pension”. Rör mig inte i ryggen när det faktiskt finns människor där ute som inte kan jobba eller bidra. Självklart hade det varit bäst om vi kunde sätta dit er och tvinga er till ett typ Samhall där ni ska sitta och måla domino prickar på brickorna 8 timmer om dagen. Men det är som det är
Vet inte om du blandar ihop mig med nån annan eller inte läst mina inlägg. Kanske du bara har svårt att förstå.

Jag fick ett bra avgångsvederlag och ett arv. Bidragen från A-kassa och FK var bara som lite grädde på moset när jag reste jorden runt i fem år.
Citera
2026-08-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hur får du ut 15k utan barn? Får man inte typ 4500kr+hyra?
TS är ett troll. Varken a-kassa eller dagpenning från AF (som normalt går via Försäkringskassan) fungerar på det sättet hen beskriver det, och gjorde det inte heller för säg tio år sedan.
Citera
2026-08-20, 12:09
Medlem
Nu tror jag att jag fattar hur du gör. Men din taktik är ju sen gammalt. Man arbetar ihop ett nytt arbetsvillkor (om man har akassa) sen blir man av med jobbet och maxar dagarna. Vidare när ekonomin eventuellt blir för tight så tar man ett nytt jobb.

Denna taktik har jag hört om sen jag var grabb, dock var ersättningen på den tiden mer generös.

Är en slacker i själ och hjärta och har nyligen sagt upp mig. Ska snart börja ticka pengar från akassan. Ska se hur länge jag kan glida innan det blir för tight.

Räknar med att ta det lugnt i minst två år i alla fall.
Citera
2026-08-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du får ut samma nettobelopp spelar det ingen roll. Eh, förutom att du inte kan göra några skatteavdrag, vilket är en nackdel.
Spelar ingen roll för nettobeloppet nej.

Men att behöva massor av extra administration, deklarera siffror helt i onödan, betala in skatter och få tillbaka samma pengar varv efter varv efter onödiga förnedrande ansökningstiggerier för pengar om, det ör sjukt.

Även om det skapar en hel del meningslösa "arbetstillfällen". Det är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in