2026-08-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Det ger ingen mening att säga "man har råd att leva sparsamt". Har man råd att inte leva sparsamt?

Jag har sålt ut av mina fonder för att sätta lite lyx på tillvaron. Lever lika snålt som altid men kanske en resa någonstans vore kul.

Sedan är det inte illa att kunna sova och äta när och var man vill. Bara ta det lugnt och inte bry sig om vad som händer i världen och med räntorna.

Jag tyckte själva innebörden av frasen, som jag tolkar den var beskrivande. Man levde ju sparsamt för att få ihop mängden pengar och nu har man äntligen råd att leva sparsamt. Alltså ingen förändring med denna fras. Självklart blir resorna enkla att betala och man har inga tankar på att - hur mycket kommer detta att kosta. Likväl så spenderas inte mer än hos vilken standardresenär som helst.
Citera
2026-08-19, 14:50
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Den här frågan är riktad till er som har minst sju siffror på ert sparkonto.

Vad gör ni för extra som miljonärer?
Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Bokar alltid egen loge på konserter och backstage-biljetter.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.

Rent allmänt tycker jag dock att det borde vara fler ställen man skulle kunna köpa sig fri från samröre med allmogen och pöbeln (det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).

Det enda jag gör som är annorlunda ..är att jag inte jobbar. Och åker på semester när jag känner för det. Gillar att åka på spa spontant och göra vad jag vill. Men annars lever jag i ett vanligt hus, har vanlig bil. Är inte extravagant på ngt sätt. Men just lyxen att slippa jobba är väldigt trevlig.
Citera
2026-08-19, 14:52
Medlem
KalleXs avatar
En miljonär har inte en miljon på sparkontot, den miljonen är investerad i något som växer i värde.
Citera
2026-08-19, 14:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag ger dricks 10-20% på restaurang.
Jag betalat alltid middagen för två på en dejt.
Jag bor extra fint mitt i stan.
Jag äter lunch på olika restauranger ute varje dag i veckan.
Köper lägenhet till mina barn.
I veckan köpte jag två dyraste biobiljetter 349 kr/st och beställde vin till filmen.

I övrigt nästan ingenting, inte fina kläder, konst, bil, inte första klass flyg, inte dyr mobil osv. Det är bara nyrika som behöver visa sig rika, vi som är födda i Danderyd bryr oss inte. Jag kan ha en trasig tröja på mig utan problem. Eller skriva på FB.

Egentligen förstör jag Sverige ekonomi. Om jag brände alla mina inkomster och värdestegringar på konsumtion, som de gör i USA, skulle BNP öka rejält. Jag skulle kunna hyra en villa för 200.000 i månaden som gav massor med skatteintäkter, men varför liksom.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-19 kl. 15:03.
Citera
2026-08-19, 15:00
Avslutad
Citat:
Den här frågan är riktad till er som har minst sju siffror på ert sparkonto.

Sju siffror? Vad är det för talbas

Jag har 10 siffor på mitt konto, 0-9.

Och jag gör inget speciellt, oroar mig mindre kanske?
Citera
2026-08-19, 15:07
Medlem
Första klass på flyg är väl ändå bland det dummaste man kan spendera pengar på.
Citera
2026-08-19, 15:09
Medlem
Vill jag vara ledig och inte har semester kvar kan jag ta några månader tjänstledigt och göra saker jag gillar eller bara ta det lugnt.

Undviker dock korkade utgifter eller betala för saker jag inte anser vara värt det.

Annars lever jag rätt enkelt och billigt.
Citera
2026-08-19, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stejven

På transatlantiska flygningar till USA är det inte roligt att sitta ihop klämd som en sardin. Därför betalar jag gärna för första klass. Jag flyger bekvämt, men sällan. Borta bra hemma bäst.
Citera
2026-08-19, 15:19
Medlem
Citat:

Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.

Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpte VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. .

Skillnaden mellan att ha råd att köpa businessbiljetter och "vip" ingång på Madame Tussauds är ganska extrem.
Business till Japan vs Economy brukar vara ca 70K. vs några extra hundralappar för en dyrare Madame Tussauds-biljett.

Jag jobbar med miljardärer dagligen och de skulle bara skaka på huvudet över ditt påstående.
Sedan nämner du första klassbiljetter. Har du någon föraning om vad de kostar?
Och därtill "lounge till alla konserter" lmfao. Eller vad vet jag, du kanske lever i Texas och behöver spendera men inte skryter du om VIP till Madame Tussauds då.

Men ja, detta är ju Flashback, mother of Day-Dreaming troll trådar.
nej nu låter man väl för negativ här, eller så är du på riktigt "nyrik" och har noll koll på hur man bör spendera pengar sunt.

On-Top.
Jag flyger själv business oftast, men det är pga gratis biljetter och smart använande av kreditkort, skulle aldrig betala de sjuka summorna business kostar även om jag har råd, men ja, det är ju definitions fråga med. Om jag inte hade köpt en Gaggenau-ugn till mitt kök hade jag ju kunnat unnat mig en businessresa istället, men jag trivs mera med att njuta av ugnen varje morgon.
Citera
2026-08-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Det ger ingen mening att säga "man har råd att leva sparsamt". Har man råd att inte leva sparsamt?

Jag har sålt ut av mina fonder för att sätta lite lyx på tillvaron. Lever lika snålt som altid men kanske en resa någonstans vore kul.

Sedan är det inte illa att kunna sova och äta när och var man vill. Bara ta det lugnt och inte bry sig om vad som händer i världen och med räntorna.

Vad jag menade var att jag har en tillräcklig buffert för att kunna göra saker när jag vill, köpa saker när jag vill eller tycker det är lämpligt, vilket gör att jag kan styra mina utgifter och passa på när det är billigt: T.ex köpa ett stycke oxfilé för några 100.
Har man inte en buffert så blir man mer händelse styrd, kanske blir tvungen att köpa den där lilla biten oxfilé som kostar dubbelt så mycket per kilo.
Helt enkelt har man en buffert har man råd att leva sparsamt: Lever man lön-lön, så har man oftast inte råd att leva sparsamt.
Sen lite off-topic: Känner några som faktiskt platsar in och är goda för ett större antal 100 miljoner sek.
Det lustiga är att du ser det inte på dem, de kör vanliga bilar: Det som sticker ut är att de har ett par ganska väl tilltagna boenden, samt att de har vidlyftiga lönsamma affärer. De jobbar väsentligt mer än vad jag gör även om de skule kunnat dra sig tillbaka för ganska många år sen.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-08-19 kl. 15:35.
Citera
2026-08-19, 16:07
Medlem
Nu är miljonär ett ganska urvattnat begrepp. Att ha en miljon är knappast något speciellt i dagens ekonomi och räcker inte särskilt långt. Dollarmiljonär är det nya miljonär, då har man ett kapital som tillåter lite utsvävningar. Sakerna som TS nämner med att flyga förstaklass är knappast något man gör om man har 1M sek. En biljett kan ju gå på över 100k för en längre resa med ett finare flygbolag.

För att återgå till topic så lever jag förmodligen med lägre omkostnader än de flesta. Det jag däremot unnar mig är lite guldkant i vardagen med att äta lunch ute. Att hålla på med matlådor är inte min grej och något jag gärna köper mig fri från.
Citera
2026-08-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stejven

Det är definitivt inte prisvärt. Men har man så mycket pengar att det kvittar så är det så klart en behagligare upplevelse att sitta där. Men knappast om man har 1M sek på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in