2026-08-21, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
You sir are full of shit.

Själv väljer jag altid en suite hos Scandic och det dyraste toapappret i affären. Kollar aldrig kvitto det kvittar. Köper alltid färskpressad apelsinjuice från Brämhults det smakar så gött. Dyr belgisk choklad äter jag i massor.

OCH?
Citera
2026-08-21, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag är 48.

Och tack för att du säger att det är ok att vara “ förtidspensionär”🤣

Jag ser det mer som att jag verkligen lyckats i livet då jag kunde sluta jobba vid 41 års ålder.

Du får göra som du vill. Men personligen tycker jag du kastar bort ditt liv. Vill du inte bidra med nånting alls?
Citera
2026-08-21, 07:22
Medlem
Typ inte ett skit. Jag försöker komma upp i 20 miljoner, så jag spenderar inte pengarna utan låter dem ligga i fonder tills de faktiskt ger mig frihet. Med tanke på att de växer betydligt snabbare än vad jag tjänar, så stresssparar jag inte längre.
Citera
2026-08-21, 09:54
Medlem
Har iofs inte pengar på pengar sparkonto men har aktiedepåer och fastigheter.

Jag har väldigt intressanta hobbies där jag möter likasinnade ett par gånger i veckan (frimurarorden). Har även hobbies där jag bara umgås med mig själv (låtskrivarstudio).
Gillar även att pyssla med min villa, har även hus utomlands som jag gillar att pyssla med, har oxå en stuga i skogen vid en sjö där jag kan leka natur genom att såga lite träd och promenera i skog och paddla kanot. Älskar även pengar så roar mig nån timme var dag att läsa om företagen jag brukar handla aktier i.

Synd bara att man inte kan leva för evigt, livet är så underbart 🙂
Citera
2026-08-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Du får göra som du vill. Men personligen tycker jag du kastar bort ditt liv. Vill du inte bidra med nånting alls?

Nu förstår jag dig inte alls.

De som jobbar kastar bott sitt liv. Jag behöver inte slösa bort min tid.

Bidra? Vad menar du?

Bidra till samhället? Jag betalar otroligt mycket skatt, även till sverige, ett land jag bara besöker på sommaren.

Jag spenderar mycket pengar och bidrar till ekonomin.
Citera
2026-08-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfsat-Rik
Fast så mycket kostar inte första klass.
Går ofta att hitta för 30-40k tur och retur på atlantflyg.
Fast jag håller med dig, det är bara marginellt bättre än business...

Då lär den första klassen vara väldigt dålig för att vara första klass.

Mer troligt är att dom gav dig business klass pga att första klass ej fanns tillgängligt.

Första klass är som sagt rätt ovanligt nu för tiden.
Citera
2026-08-21, 18:32
Medlem
Citat:
Nu förstår jag dig inte alls.

De som jobbar kastar bott sitt liv. Jag behöver inte slösa bort min tid.

Bidra? Vad menar du?

Bidra till samhället? Jag betalar otroligt mycket skatt, även till sverige, ett land jag bara besöker på sommaren.

Jag spenderar mycket pengar och bidrar till ekonomin.

Jag menar lära dig saker, förkovra dig i något yrke, känna att du gör något meningsfullt.

På vilket sätt är det att slösa bort sin tid?
Citera
2026-08-21, 20:14
Medlem
Citat:
Jag menar lära dig saker, förkovra dig i något yrke, känna att du gör något meningsfullt.

Låter efterblivet och tråkigt, varför skulle jag inte sitta ute i båten och dra lite gös i stället, sippandes på en kall öl? För att sedan stiga av på någon närbelägen ö och sätta upp tältet samt göra en eld och koka lite kaffe över samma eld.

Krypa in i tälter runt 01 och vakna runt 08 och bara sitta och lyssna på tystnaden, låter rätt bra för att vara tex en tisdag morgon. Frihet
Citera
2026-08-21, 21:33
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Den här frågan är riktad till er som har minst sju siffror på ert sparkonto.

Vad gör ni för extra som miljonärer?

Miljonär i SEK innebär inte mycket idag. Alla som är äldre än 40 är där om de inte levt alltför slösaktigt. 10 MSEK börjar bli vad som krävs för att räknas som något välbeställd numera.

Personligen fortsätter jag att jämföra priser när jag handlar något, oavsett om det gäller mat eller sällanköpsvaror. Det är fortfarande de små utgifterna - inte de stora inkomsterna som gör dig rik.
Citera
2026-08-21, 21:40
Medlem
Citat:

Atg vara löneslav är att kasta bort sin tid. Jag gör hellre saker som jag vill göra.

Det andra kallas att ha en hobby, fritid, intressen. Man behöver inte ha ett yrke för att göra saker.
Vad för meningsfullt är det att arbeta för någon annan 40-50 /h i veckan? Förutom att få lön för att betala räkningar?
Citera
2026-08-21, 21:53
Moderator
Fear2bes avatar
Jag bor i hyresrätt med en knarkare i trappen och en del mångkultur i området. Cyklar till jobbet oavsett årstid och väder. Lagar mat varje dag. Åker inte på semester annat än när det är jobbrelaterade resor och då låtsas jag att det är semester. Jobbar en del på semestern så har egentligen ingen riktig oavbruten semester. Vad jag gör som är så speciellt? Jag ser kontot växa och blir lite mindre orolig över arbetslöshet. Det blir en del utemat - tyvärr är det inte många restauranger som kan matcha hemlagat. Jo, jag ser till att belöna mig själv för sparandet med någon liten grej varje år och ger bra presenter, bland annat för att inte bli en excentrisk kuf och för att jag ska kunna unna mig något senare utan att det blir alltför jobbigt.
Senast redigerad av Fear2be 2026-08-21 kl. 21:57.
Citera
2026-08-22, 16:24
Medlem
Citat:
Atg vara löneslav är att kasta bort sin tid. Jag gör hellre saker som jag vill göra.

Det andra kallas att ha en hobby, fritid, intressen. Man behöver inte ha ett yrke för att göra saker.
Vad för meningsfullt är det att arbeta för någon annan 40-50 /h i veckan? Förutom att få lön för att betala räkningar?

Jag förstår vad du menar, men hela argumentet "varför arbeta för någon annan" är rätt meningslöst - oavsett vad man jobbar med så jobbar man ju för någon annan. Som egen företagare kan man styra arbetet mer efter eget tycke, men dessa brukar ofta behöva jobba mer timmar än en " löneslav".

Trist att du inte tycker dina jobberfarenheter varit meningfulla. Det brukar oftast betyda att du har haft fel jobb... Varför skulle man hålla på med något man inte vill göra, och som inte känns meningsfullt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in