2026-08-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Simona Mohamsson bar en Davidsstjärna i Expressens partiledardebatt. Då svarade en muslimsk statsvetare, som har arbetat med att ta fram Malmö stads handlingsplan mor islamofobi, att Mohamsson borde brännas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvaMOa/mohamsson-bar-davidsstjarna-fick-hat

Tror ni att det kommer att bli någon större skandal av det här uttalandet? Eller kommer nästan alla att säga, nu inför valet, att vi måste förstå att muslimer är förtvivlade över det som händer i Gaza och att vi inte får ta det för allvarligt när muslimer säger att den som bär en Davidsstjärna borde brännas?

För det är ju skillnad när högern säger något otrevligt om sina motståndare och när muslimer gör det? För när högern gör det är det hemskt, men inte när muslimer gör det? Det tycker väl de flesta journalister i Sverige och nästan alla politiker på vänsterkanten?

Och förresten kommer den regering vi får efter valet i september säkert att välkomna många fler muslimer till Sverige, eller vad tror ni?

Rent spontant sådär tycker jag väl båda borde brännas, som ett avskräckande exempel,
Citera
2026-08-20, 20:20
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag kan förstå om Momhamson bar den för Israel, då båda är palestinier med tanke på vad som hänt. Absolut.

Men var är poängen med om Mohamson bar den för att visa tex stöd mot antisemitismen i Sverige? Nu kan man förstås diskutera förekomsten av den och vad den i så fall beror på men det är en annan diskussion. På vilket sätt skulle detta då varit kontroversiellt för Valley Ghanem?

Man kan ju också ifråga henne som offentligt anställd person som varit anställd för att motverka människors syn på muslimer uttrycker sig om att bränna en person. Om det är bokstavligt menat måste man fråga om hur hon kan få vara kvar på.
Jag tror inte du uppfattar min underliggande ironi och andemening i mitt inlägg.
Citera
2026-08-20, 20:22
Medlem
ziracorns avatar
Ny i tråden men "borde brännas" betyder väl "borde brännas".

Semantiska "tolkningar" får man göra annorstädes.
Citera
2026-08-20, 20:23
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Rent spontant sådär tycker jag väl båda borde brännas, som ett avskräckande exempel,
Eller lite för skojs skull, vi gör så lite sådant nu för tiden.

Å andra sidan gör ju ingen av anledningarna saken bättre, det blir liksom ingen bra politik av västerländskt snitt när man eldar upp varandra, hotar med det eller ens drömmer om det. Det är en annan typ av folk som umgås med sådana tankar, de passar inte riktigt in i den svenska eller för all del västerländska modellen.
Citera
2026-08-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag tror inte du uppfattar min underliggande ironi och andemening i mitt inlägg.
Var det bara ljug, och det här ett sätt att undvika konfrontation?
Citera
2026-08-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Eller lite för skojs skull, vi gör så lite sådant nu för tiden.

Å andra sidan gör ju ingen av anledningarna saken bättre, det blir liksom ingen bra politik av västerländskt snitt när man eldar upp varandra, hotar med det eller ens drömmer om det. Det är en annan typ av folk som umgås med sådana tankar, de passar inte riktigt in i den svenska eller för all del västerländska modellen.

Vi kan förstås stena folk.
Funkar det med skrikande kärringar för dig?
Är väl så man gör i palestina eller?
Citera
2026-08-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Om man som du projicerar egna förbjudna sidor på andra, kan man säkert komma till den slutsatsen.

Inte sagt något om sidor, Antar du blev lite psykad.
Kul, get fucked!
Citera
2026-08-20, 20:36
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ja det vore ju ett fräsigt förslag, på sitt sätt!

Om vi nu bortsett från att det kanske inte rimmar väl med mitt idealsamhälle så kan man ju fundera på om man kan ha ha möjlighet att välja kulturspecifik form av handfast debatt. Några kan stena, eller för all del bränna som ju vissa tydligen förordar, medan andra kanske kan få kvarstanna vid europeiska traditioner såsom rådbråkning eller kölhalning. Förutsatt, alltså, att man tycker att det är ett bra sätt att debattera.
Citera
2026-08-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Ja det vore ju ett fräsigt förslag, på sitt sätt!

Om vi nu bortsett från att det kanske inte rimmar väl med mitt idealsamhälle så kan man ju fundera på om man kan ha ha möjlighet att välja kulturspecifik form av handfast debatt. Några kan stena, eller för all del bränna som ju vissa tydligen förordar, medan andra kanske kan få kvarstanna vid europeiska traditioner såsom rådbråkning eller kölhalning. Förutsatt, alltså, att man tycker att det är ett bra sätt att debattera.

Du kan ju prova att göra dig en frågeställning, och söka diskurs för att möta ev. meningsmotståndare i en rationell slutsats.

Har du gjort det?
Citera
2026-08-20, 20:45
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Vet ej. Vad jag däremot vet är att det sker i Afghanistan, som bestraffning mot bångstyriga och gapiga fruntimmer. Skulle nästan säga att det är empiriskt bevisat att drakoniska straff mot uppkäftiga feminister får dem att hålla tyst. Men är det ett samhälle som är förenligt med västerländsk civilisation?
Citera
2026-08-20, 21:27
Medlem
Simona Mohamsson har polisanmält hotet (från Valley Ghanem, kan man misstänka)! Mycket bra!

Hon svarar också på frågan om varför hon inte försvarar andra grupper än judar (och gissa vilken grupp hon förväntas försvara):

Citat:
Efter debatten har hon fått uppbackning på sociala medier. Men också kritik för att hon inte visar samma stöd för andra grupper i Sverige, som muslimer.

– Ärligt talat så tycker jag att det är konstigt att när man pratar om antisemitismen så behöver vi hela tiden sätta det i relation till andra problem som vi har i samhället, svarar hon.

Mycket bra, Simona!

Läs gärna hela intervjun med Simona Mohamsson på Aftonbladet!
Citera
2026-08-20, 21:35
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Vet ej. Vad jag däremot vet är att det sker i Afghanistan, som bestraffning mot bångstyriga och gapiga fruntimmer. Skulle nästan säga att det är empiriskt bevisat att drakoniska straff mot uppkäftiga feminister får dem att hålla tyst. Men är det ett samhälle som är förenligt med västerländsk civilisation?

Du får hundra piskrapp för äktenskapsbrott. Och två års fängelse om du överlever. Männen kommer lindrigare undan.
Kom ihåg att stödja de ädla, civiliserade araberna i Gaza. Usch, om bara de judiska dummingarna kunde lämna dem ifred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in