2026-08-27, 14:05
Medlem
Här skriver Valley Ghanem vad hon anser om Sverige som land. https://x.com/OlovEngqvi71921/status/2092881831259476365

Haha, va?? "Ändå är det jag som är misstänkliggjord, fast jag sätter föda på ditt bord".
Har jag missat att hon är lantbrukare? Hennes jobb är att arbeta på en förening som finansieras av bidrag från Malmö stad. En förening som dessutom bedömts som islamistisk enligt professor Magnus Rantorp.

Här hittar jag mer... när Valley skrev sitt debattinlägg om att Hamas borde firas som hjältar istället för att klassas som terrorister, och var att jämföra med ANC, så gillade tydligen Paula Mulinari inlägget och skrev "Så bra!". Denna Paula i sin tur var då en "ledande företrädare för Vänsterpartiet", och docent på institutionen för socialt arbete på Malmö universitet.
https://x.com/drdanielschatz/status/2020587112228081824

Mmm... kanske borde SÄPO utreda hela Vänsterpartiet samt Malmö universitet...
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-08-27 kl. 14:14.
Citera
2026-08-27, 14:26
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Precis, såg det. Blev tvåa på bollen. https://www.gp.se/nyheter/sverige/sapo-utreder-hot-mot-mohamsson.905c58c8-643b-5c2a-929e-87f84a2625f5

S0urce..!! LOL. "Tröskeln för att inleda förundersökning är låg, detta betyder ingenting", hahahaha. Ja eller hur. I själva verket läggs den stora majoriteten anmälningar ned direkt eller hamnar i en byrålåda.
Får se vad S0urce säger framöver...

Kan ju påminna om alla som läser S0urce desinformation att VANLIGTVIS har olaga hot maxstraffet 2 år i fängelse men som polisen skriver på sin hemsida är det mycket värre att hota politiker. De andra fall jag sett där folk blivit dömda för olaga hot var varit jättefåniga i jämförelse, detta hot är värre och otäckare. Som sagt, miljön hon rör sig i spelar roll, hennes arbetsgivare har enligt en professor klassats som islamistisk. Ja... sen behöver man ju bara läsa alla hennes texter för att dra den kopplingen och se ett makalöst hat mot Sverige, västvärlden och svenskar samt mot Mellanöstern överallt det finns discon, popstjärnor, kvinnor som tar av sig slöjan och höjer sina röster osv...

Den sista meningen, stämmer den? I så fall är väl det ett episkt självmål av Valley?
Hon ska bara vara tyst, hon är ju kvinna.
Citera
2026-08-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Den sista meningen, stämmer den? I så fall är väl det ett episkt självmål av Valley?
Hon ska bara vara tyst, hon är ju kvinna.

Först måste jag säga, om du tror att det är ett episkt självmål år 2026 så är du inte uppdaterad sen 2006-2012 max.
Det du tror att majoriteten i media och på universiteten tycker idag är utdaterat.
Alltså homosexuellas rättigheter, genusvetenskap, metoo, kvinnors frigörelse (1960-tal...), homosexuellas rättigheter (90-tal, 2000-tal...)
IDAG kan du tänka tvärtom. Inom humaniora har "forskare" nu ett tag kritiserat och ifrågasatt mänskliga rättigheter och kallat dem för koloniala. Liberalism är ett skällsord i denna krets (vänsterpartiet osv) och det är Liberalismen som stått för mänskliga rättigheter, homosexuellas frihet, feminism osv.
Till och med barnaga försvaras, för det är kolonialt att utgå från Barnkonventionen som är en produkt av den liberala västvärlden (alltså fult).

Valley Ghanems text där hon hyllade Hamas som frihetshjältar och skrev att de borde sluta klassas som terrorister gillades och kommenterades påhejande och positivt av en docent på Malmö universitet och ledande företrädare i Vänsterpartiet.

Många av er är ute och cyklar och har en föråldrad bild av vad den SÅ KALLADE vänstern pysslar med IDAG. De ÄR antisemiter, de upprörs inte av antisemitism, de är inte feminister, de har slutat med genusvetenskap, de skiter fullständigt i homosexuellas rättigheter (därav frågan "hur kan de både stötta islamism och Pride, höhö" - jo för att de valt sida).

Läs själv, https://www.parabol.press/sloja-ar-inte-ett-fritt-val/

Citat:
Den andra sidan svarar att hijab är kvinnans fria val och därför måste försvaras. Dit hör, förutom muslimerna själva, ofta människorättsförespråkare, antirasister och religionsfrihetsförespråkare. Den som mot all förmodan missat debatten kan med fördel gå tillbaka och läsa.3

Det märkliga är att båda sidor utgår från samma premiss. För båda är hijab i grunden ett individuellt val vars legitimitet avgörs av graden av frivillighet.

Det är där hela debatten går vilse.

Citat:
Religion utgår inte från människans vilja – snarare är den en ram för att skydda människan från den fria viljans nyckfullhet.

Religion utgår från det den håller för sant.

Den troende frågar inte först vad hon själv vill göra, utan vad Gud vill av henne. Om Gud finns blir människans frihet inte obegränsad självbestämmanderätt, utan friheten att leva i överensstämmelse med den verklighet Gud uppenbarat.

Det är därför nästan all religiös praktik blir obegriplig om den reduceras till individuella preferenser.

Citat:
Jag hade inte burit hijab en enda dag om Gud inte hade föreskrivit den. Låt oss sluta avleda varandra och vara ärliga bortom uttryck som “hijab är min krona”. Den är varm, krånglig och mitt svallande hår i vinden är mycket snyggare. Jag bär den inte för att jag saknar egen vilja, utan därför att religion inte handlar om att varje morgon uppfinna sin egen moral. Tvärtom består religion just i erkännandet av en auktoritet utanför det egna jaget. En auktoritet som vet bättre.

Här kallar hon Iranska kvinnor som bränt sina slöjor för islamofober: https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-att-branna-slojan-det-ar-islamofobi/
Notera att hon skiter i att regimen klubbar ihjäl unga tjejer om slöjan är på sniskan, hon attackerar kvinnorna som kämpar för sina rättigheter.

Och, kom ihåg, detta är INTE självmål i Vänsterpartiet. De har frusit ut kvinnor som Amina Kakabaveh. Det är ingenting som vänstern blir upprörd över, de håller med!
Citera
2026-08-27, 14:50
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Först måste jag säga, om du tror att det är ett episkt självmål år 2026 så är du inte uppdaterad sen 2006-2012 max.
Det du tror att majoriteten i media och på universiteten tycker idag är utdaterat.
Alltså homosexuellas rättigheter, genusvetenskap, metoo, kvinnors frigörelse (1960-tal...), homosexuellas rättigheter (90-tal, 2000-tal...)
IDAG kan du tänka tvärtom. Inom humaniora har "forskare" nu ett tag kritiserat och ifrågasatt mänskliga rättigheter och kallat dem för koloniala. Liberalism är ett skällsord i denna krets (vänsterpartiet osv) och det är Liberalismen som stått för mänskliga rättigheter, homosexuellas frihet, feminism osv.
Till och med barnaga försvaras, för det är kolonialt att utgå från Barnkonventionen som är en produkt av den liberala västvärlden (alltså fult).

Valley Ghanems text där hon hyllade Hamas som frihetshjältar och skrev att de borde sluta klassas som terrorister gillades och kommenterades påhejande och positivt av en docent på Malmö universitet och ledande företrädare i Vänsterpartiet.

Många av er är ute och cyklar och har en föråldrad bild av vad den SÅ KALLADE vänstern pysslar med IDAG. De ÄR antisemiter, de upprörs inte av antisemitism, de är inte feminister, de har slutat med genusvetenskap, de skiter fullständigt i homosexuellas rättigheter (därav frågan "hur kan de både stötta islamism och Pride, höhö" - jo för att de valt sida).

Läs själv, https://www.parabol.press/sloja-ar-inte-ett-fritt-val/

Här kallar hon Iranska kvinnor som bränt sina slöjor för islamofober: https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-att-branna-slojan-det-ar-islamofobi/
Notera att hon skiter i att regimen klubbar ihjäl unga tjejer om slöjan är på sniskan, hon attackerar kvinnorna som kämpar för sina rättigheter.

Och, kom ihåg, detta är INTE självmål i Vänsterpartiet. De har frusit ut kvinnor som Amina Kakabaveh. Det är ingenting som vänstern blir upprörd över, de håller med!

Valley måste tillsammans med sina systrar känna ett sådant enormt självförakt när de bor i Sverige, syndigare plats finns väl knappt på jorden?
Vi måste uppmuntra henne att flytta till sitt paradis?
Citera
2026-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Valley måste tillsammans med sina systrar känna ett sådant enormt självförakt när de bor i Sverige, syndigare plats finns väl knappt på jorden?
Vi måste uppmuntra henne att flytta till sitt paradis?

Nej för hon får inte skattepengar till sitt värdelösa jobb i Iran. Och Libanon är för syndigt för henne med allt nattliv och liberala kvinnor. Sverige ÄR hennes paradis för ingenstans får hon gå omkring och hata en hel befolkning och kultur och bli påhejad av docenter och politiker för det. Ingenstans får hon leva på att skriva hatiska texter och jobba diffust på en islamistisk förening. Och kalla sig akademiker och gud vet allt. Hon hade heller inte fått gratis utbildning någon annanstans. Hon vill vara här och pissa på hela landet, hon verkar gå igång på det.
Citera
2026-08-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Säpo inleder förundersökning efter hot mot Mohamsson enligt SVT.

Kan det bli grunden Sveriges första (?) inkallade medborgarskap?

Mycket bra! Det är första steget för att vi ska få veta om Valley Ghanems hotfulla ord mot Simona Mohamsson var brottsliga eller inte.
Citera
2026-08-27, 15:10
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Mycket bra! Det är första steget för att vi ska få veta om Valley Ghanems hotfulla ord mot Simona Mohamsson var brottsliga eller inte.

Man får gärna statuera exempel här och nu med Valley, sötebrödsdagarna är förhoppningsvis över nu för henne.
Helst deportera till en mer (för henne) passande miljö, där hat och religion går hand i hand.
Citera
2026-08-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Tröskeln för att inleda är låg, och att en förundersökning inletts om hot mot Mohamsson säger inget om vilket yttrande som utreds. Min bedömning av just den "Må hon brinna"-kommentaren står kvar. Men Expressen beskrev många hätska/hotfulla reaktioner från olika avsändare; kan mycket väl tänka mig att någon av dem faller inom ramen för olaga hot.

Menar du att SÄPO troligen inte kommer att utreda "Må hon brännas"-kommentaren, men i stället kommer de att utreda många hotfulla uttalanden som riktats mot Valley Ghanem på sociala medier?

Jag har lust att ge dig en liten blinkning här. Men jag riskerar ju att få äta upp den blinkningen, så jag säger i stället det som jag länge har sagt: Vi ska inte föregripa domstolen, utan vi ska låta domstolen få säga sitt om hela det här fallet.

Och SÄPO ska få säga sitt.
Citera
2026-08-27, 16:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Här tror jag att den största åsiktsskillnaden går mellan dig och mig. Jag tror (fast jag kan förstås ha fel) att din starka sympati med Palestina beror dels på att du kanske deltog i SSU-tåg i din ungdom och sjöng "Leve Palestina", dels och kanske framför allt på att du uppskattar den extremt stränga åtskillnaden mellan män och kvinnor i starkt muslimska länder.

Idag, när Gaza är krossat och nästan alla hus är obeboeliga, är kvinnor inte inomhus på samma sätt som förr, eftersom det inte finns något "inomhus" längre. Men förr, före den 7 oktober, visade bilderna från Gaza ett myller av män och pojkar ute på gatorna. Men man såg inga kvinnor, för de var inomhus.

Kvinnorna var, i princip, fångar i sitt eget hus. Nå, inte riktigt, för det hände ju att de måste gå ut i något ärende. Då var de alltid rejält täckta, så att de inte såg ut riktigt som människor utan mer som vandrande tält. För bara något år sen såg jag en intervju med en palestinsk flicka - fråga mig inte vem som gjorde intervjun, för västjournalister släpps ju inte in i Gaza.

Den här flickan var omgiven av fyra yngre bröder. Brorsorna var klädda som vilka unga killar som helst, bortsett från att de inte hade några snygga märkeskläder på sig.

Men flickan bar niqab. Ansiktsslöja. Där stod hon, täckt som ett tält från topp till tå, omgiven av sina yngre bröder klädda i kortärmade tröjor och byxor.

Den extrema åtskillnaden mellan män och kvinnor i strängt muslimska länder är förskräcklig, tycker jag. Ja, men hijaben är väl inte farlig eller konstig? Den är ju inget "tält"? Jo, jag ogillar den också. Jag anser att den som bär hijab "gör reklam" för ett samhälle med sträng åskillnad mellan män och kvinnor, där det är kvinnorna som måste hållas i schack, inlåsta eller insvepta, för att männen inte ska bli för frestade.

Sen är det en annan sak att jag tycker att dagens västerländska kvinnomode är för sexualiserat. Unga tjejer i Sverige mår allt sämre, och jag tror att det delvis beror på att de känner ett sådant tryck på sig att vara "jättesnygga utan att vara horor". Det där är svårt att uppnå för tjejer som inte ser ut som fotomodeller. Och det är säkert inte lätt för unga killar (och vuxna män) heller att vara omgivna av så mycket frestande kvinnlig hud och utmanande former.

Nej, du har i huvudsak fel, personligen har jag liberala eller om man vill libertarianska värderingar, inte renlärigt utan blandat med en del kulturkonservatism och borgerlighet. Jag har en del socialdemokrati och kommunism i familjeträdet, men inte så det påverkat min uppväxt på det radikala sättet med demonstrationer. Det är alltså iofs möjligt att det påverkat en del underliggande värderingsmässigt, men i stort sett har jag aldrig haft någon större förståelse eller engagemang för den palestinska saken eller vänsterns politiska kamp.

Jag har i stort sett haft en fatalistisk syn på att vissa problem är olösliga och att det inte är mitt problem att försöka, men jag har ändrat mig.

Många högerdebattörers syn på Israels hämnd efter Hamas terrorattack är djupt motbjudande och jag känner en moralisk förpliktelse att reagera på det och inte minst alltså på den djupt lögnaktiga propaganda som sprids av israelvänner i Sverige. Jag anser att det inte är någon borgerlig och liberal synpunkt öht att stödja mördandet i Gaza och Israels behandling av palestinierna. Jag vill se mer borgerlighet i Sverige och mer liberalism och jag är övertygad om att denna vurm för Israel i alla lägen mot allt sunt förnuft och moral är djupt skadlig för borgligheten.

Vilket som sagt inte är detsamma som att jag fördömer engagemang för Israel och mot antisemitism i stort. Jag är också emot antisemitism och en vän av Israel i så måtto att jag stöder statens existens och fortlevnad.

Jag anser att du liksom många andra hamnat snett när ni i enlighet med propagandan och fördomar likställer höger med okritisk och fanatisk israelvän. Dina gissningar här är ett klart uttryck för det. Varken liberal eller konservativ höger eller frihetlig eller ekonomisk höger innebär med någon automatik att man stöder Israel.

Vad gäller nationell höger men även övrig borgerlighet kan man fundera på om det handlar om något slags projicering där man eftersom man inte i Sverige kan vara etnocentrerad och tala om en svensk nation för det svenska folket istället blir starka anhängare av en sådan stat i Israel.

Så sammanfattningsvis så vill jag att om du skall uppfatta mina kommentarer om Mohamssons bärande av davidsstjärna som jag själv anser att du bör göra, så är det en kritik från ett borgerligt och liberalt perspektiv på hur många inom den liberala, konservativa, ekonomiska och nationella borgerligheten gått fel och gjort sig själva till medlöpare av för den själva skadlig propaganda och fått helt fel fokus på konflikten Israel-Palestina och Sverige och svenskar i förhållande till den.
Citera
2026-08-27, 16:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Menar du att SÄPO troligen inte kommer att utreda "Må hon brännas"-kommentaren, men i stället kommer de att utreda många hotfulla uttalanden som riktats mot Valley Ghanem på sociala medier?

Jag har lust att ge dig en liten blinkning här. Men jag riskerar ju att få äta upp den blinkningen, så jag säger i stället det som jag länge har sagt: Vi ska inte föregripa domstolen, utan vi ska låta domstolen få säga sitt om hela det här fallet.

Och SÄPO ska få säga sitt.

Det finns inget som visat att det finns många hotfulla uttalanden på sociala medier, och absolut inget som gör förekomsten av eventuella sådana till en våg av hot och antisemitism.

Det är som sagt uppfunnet för att kunna verka som ett propagandavapen och ett medel att avleda den berättigade kritiken mot staten Israel, Mohamssons eventuella stöd till Israel och bristen på agerande från svenska politikers sida att försöka lösa konflikten.
Citera
2026-08-27, 16:33
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns inget som visat att det finns många hotfulla uttalanden på sociala medier, och absolut inget som gör förekomsten av eventuella sådana till en våg av hot och antisemitism.

Det är som sagt uppfunnet för att kunna verka som ett propagandavapen och ett medel att avleda den berättigade kritiken mot staten Israel, Mohamssons eventuella stöd till Israel och bristen på agerande från svenska politikers sida att försöka lösa konflikten.

Så Säpo startar utredningar för uppfunna hot på nätet, kan man inte avfärda sådant ganska tidigt om så vore fallet?

Tror nog att Valley kan åberopa kulturella skillnader, hon är uppväxt och skolad av en bok full med besvärjelser och hot.
Citera
2026-08-27, 17:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Så Säpo startar utredningar för uppfunna hot på nätet, kan man inte avfärda sådant ganska tidigt om så vore fallet?

Tror nog att Valley kan åberopa kulturella skillnader, hon är uppväxt och skolad av en bok full med besvärjelser och hot.

Återigen är det inte förekomsten av hot som jag problematiserar utan hur förekomsten får bevisa stor utbredning och generellt stor hotnivå.

Det exemplifieras av den medvetna sammanblandningen av hot och hat.

Och sedan hur denna påstådda utbredning tjänar som antisemitism-vapnet där israelvännerna använder det för att avleda kritik mot Israel och talar om något annat än det verkliga problemet som problemet.

Därmed gör de just vad de beskyller kritikerna för, blandar samman kritik mot Israel med kritik mot judar generellt och gör det till samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in