Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, du har i huvudsak fel, personligen har jag liberala eller om man vill libertarianska värderingar, inte renlärigt utan blandat med en del kulturkonservatism och borgerlighet. Jag har en del socialdemokrati och kommunism i familjeträdet, men inte så det påverkat min uppväxt på det radikala sättet med demonstrationer. Det är alltså iofs möjligt att det påverkat en del underliggande värderingsmässigt, men i stort sett har jag aldrig haft någon större förståelse eller engagemang för den palestinska saken eller vänsterns politiska kamp.
Jag har i stort sett haft en fatalistisk syn på att vissa problem är olösliga och att det inte är mitt problem att försöka, men jag har ändrat mig.
Många högerdebattörers syn på Israels hämnd efter Hamas terrorattack är djupt motbjudande och jag känner en moralisk förpliktelse att reagera på det och inte minst alltså på den djupt lögnaktiga propaganda som sprids av israelvänner i Sverige. Jag anser att det inte är någon borgerlig och liberal synpunkt öht att stödja mördandet i Gaza och Israels behandling av palestinierna. Jag vill se mer borgerlighet i Sverige och mer liberalism och jag är övertygad om att denna vurm för Israel i alla lägen mot allt sunt förnuft och moral är djupt skadlig för borgligheten.
Vilket som sagt inte är detsamma som att jag fördömer engagemang för Israel och mot antisemitism i stort. Jag är också emot antisemitism och en vän av Israel i så måtto att jag stöder statens existens och fortlevnad.
Jag anser att du liksom många andra hamnat snett när ni i enlighet med propagandan och fördomar likställer höger med okritisk och fanatisk israelvän. Dina gissningar här är ett klart uttryck för det. Varken liberal eller konservativ höger eller frihetlig eller ekonomisk höger innebär med någon automatik att man stöder Israel.
Vad gäller nationell höger men även övrig borgerlighet kan man fundera på om det handlar om något slags projicering där man eftersom man inte i Sverige kan vara etnocentrerad och tala om en svensk nation för det svenska folket istället blir starka anhängare av en sådan stat i Israel.
Så sammanfattningsvis så vill jag att om du skall uppfatta mina kommentarer om Mohamssons bärande av davidsstjärna som jag själv anser att du bör göra, så är det en kritik från ett borgerligt och liberalt perspektiv på hur många inom den liberala, konservativa, ekonomiska och nationella borgerligheten gått fel och gjort sig själva till medlöpare av för den själva skadlig propaganda och fått helt fel fokus på konflikten Israel-Palestina och Sverige och svenskar i förhållande till den.
Intressant och tänkvärt inlägg. Tack för det.
Givetvis är det
du som vet vad som motiverar dina åsikter, inte jag. Mina gissningar om vad som har motiverat dig har aldrig varit mer än bara gissningar. Nu har du visat mig att mina gissningar var fel.
Du och jag ser fortfarande extremt olika på davidsstjärnan. För mig handlar davidsstjärnan inte särskilt mycket om Israel, men väldigt mycket om judarna som folk och om enskilda människor som definierar sig som judar.
För mig är det den israeliska flaggan som symboliserar Israel, inte davidsstjärnan i sig.
Att Israels nuvarande regim har begått fruktansvärda krigsbrott i Gaza står utom allt tvivel. Dessvärre har Israel också begått folkrättsbrott mot palestinierna tidigare, inte minst under 1940-talets
nakba, när israelerna, såvitt jag har fattat det, ockuperade stora delar av den del av området som enligt FN skulle tillfalla palestinierna. Israelerna drev brutalt bort palestinierna från ett område som enligt FN var deras.
Jag kan inte försvara israelernas sätt att behandla palestinierna, varken det som de har gjort nu eller det de har gjort tidigare. Däremot försvarar jag absolut judarnas rätt till ett land som de får lov kalla sitt eget. Det är dock otroligt tragiskt och oacceptabelt om judarnas rätt till ett land ska gå ut så grymt över palestiniernas egen rätt till ett land som de kan leva i.
Men även om jag är djupt, djupt kritisk till Israels nuvarande regering (och till flera tidigare israeliska regeringar), så står jag självklart upp för svenska judars rätt att leva i trygghet i Sverige. Och lika självklart är det för mig att davidsstjärnan är en symbol för det judiska folket, inte för nationen Israel och dess grymheter.
Davidsstjärnan ska ses som en symbol för judarna som folk och för den judiska religionen, inte för nationen Israel, anser jag. På samma sätt ska den muslimska slöjan vara en symbol för muslimer som folk och för den muslimska religionen, inte för att antal otäcka muslimska stater och terroristorganisationer som förtrycker och dödar människor i islams namn.
Jag förstår vad du säger till mig om Israel, och jag respekterar det, därför att jag inte kan förneka staten Israels grymhet mot palestinierna. Jag kan också se skillnaden mellan staten Israel å ena sidan och den samlade muslimska världen å den andra. Islams värld är så mycket större än judendomens, och den innehåller så många olika nationer, till skillnad för judendomens, som bara innehåller en enda nation. Eller för att uttrycka det annorlunda: Islam har många "nationella ansikten", men judendomen har bara ett enda.
För den skull ska judendomen inte likställas med sin enda nation, anser jag. Jag kommer aldrig att betrakta davidsstjärnan som en symbol främst (eller ens nödvändigtvis delvis) för nationen Israel och Israels regering, om inte den som bär davidsstjärnan visar att det är just så som hans (eller hennes) davidsstjärna ska tolkas - som sympati och stöd för landet Israels brutala behandling av palestinierna. Jag kommer inte ens att se davidsstjärnan endast som stöd och sympati för landet Israel över huvud taget, utan snarare som en symbol och stöd för judar som utsätts för antisemitism i t.ex. Sverige.
Min egen sympati för det judiska folket beror också på att jag beundrar detta folks tapperhet, och den förmåga de har visat att uthärda århundraden av förföljelser och pogromer. Tyvärr har just minnet av dessa förföljelser nu drivit den israeliska regeringen att överge all mänsklig anständighet i sina desperata försök att en gång för alla besegra sina fiender och försvara sig.
Jag är tacksam för att Sverige inte kan förknippas med fruktansvärda övergrepp mot ett ockuperat folk, utan att den svenska flaggan på ett oproblematiskt sätt endast står för just Sverige. Jo, jag vet ju att det finns folk på vänsterkanten som ser svenska flaggan som symbol för rasism, fascism och nazism, men jag tycker att just detta är bottenlöst löjligt.