Citat:
Ursprungligen postat av
JetEk-UK
Min erfarenhet av svensk medelklass är att många sparar och de flesta har sparat ihop några hundra tusen. Men tillslut så spenderas nästa allt på ett eller flera större "onödiga" inköp (ofta när de faktiskt börjat nå en summa som kan ge någon ränta på ränta effekt) T ex lyxrenovering (pool, badrum, kök etc som kanske inte hade behövts) eller någon "onödigt dyr" (enligt mig, de kan ha andra preferenser såklart) bil, båt, husbil eller husvagn.
Så borträknat bostad och pension skulle jag tro att många pendlar mellan 0-500 000. Sedan har jag svårt att förstå hur man tänker om man är 30-40 år och väljer en onödigt dyr bil framför att låta pengarna ligga kvar investerade.
Skillnaden vid 65 års ålder för någon som startat med 500 000:- vid 35 års ålder och månadssparar 3000:- jämfört med någon som börjar med 0:- och månadssparar 3000:- är 100% och nästan 4 miljoner (7,5 miljoner respektive 3,7 miljoner, räknat med 7%avkastning).
Så är det där jag bor, folk har det väldigt bra och har pengar ingen som titulerar sig som miljonär kanske men lägger sina pengar på både pool, bilar och renoveringar på hus eller sommarhus, alla är övre medelåldern och alla skulle med lätthet kunnat satsat på aktier istället och alla hade förmodligen varit miljonärer men här saknas det kunskap och rädsla för såna investeringar.