2026-08-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är knappast några 30% som blivit ersatta med AI. Däremot har det varit stora varsel de senaste åren på många bolag överlag på grund av lågkonjunkturen.

AI används absolut i viss utsträckning som ett verktyg. Har inte sett några tydliga fall där det ersatt någon.

Sen förstår jag att marknaden blir tuff för de som gått 6 månader yrkeshögskola I webbdesign och snabbkurs I programmering osv. Dessa blir troligtvis onödiga ganska fort. Har däremot väldigt svårt att se att civilingenjörer och de med genuint intresse som inte sa "jag utbildar mig till något med it för pengarna" skulle ha problem att få jobb inom kort.

För att vara konstruktiv och knyta till trådens faktiska ämne kan jag först och främst tänka mig att Lisas framtid ligger i att vara en sidoroll/stöd till något annat yrke som kräver programmering, inte kodapa/programmerare i sig som ett yrke. Som någon redan nämnt är programmerare knappt ett värdigt yrke längre. Istället: förstå specifikationer och krav, vad en yrkesgrupp man jobbar tillsamans med i en annan roll behöver i verksamheten osv. Sen implementera detta, givetvis med AI som hjälp.

Självklart har du sett eller hört om få eller inga tydliga fall där LLMer ersatt någon. Förnekelsen kommer från båda sidor - både den fd anställde; kräver en del mental skicklighet för att ens lyckas erkänna att kejsaren är naken och att ens intellekt, erfarenhet och sakkunnighet som man jobbat många år för att bygga upp går att ersätta med outputen från en maskin som jobbar dygnet runt billigt. Jobbiga frågor om meningsfullheten i vardagen, eller till och med ens människovärde, uppstår.

Lägg därtill att det kan vara osedligt eller till och med i vissa fall olagligt (LAS, facket osv) att erkänna att uppsägningar beror på tekniska landvinningar. Effekten är dubbel.
"effektiviseringar", "omstruktureringar", "arbetsbrist" osv är vad jargongen är. Inte "AI tog jobben" även fast detta är sanningen.
Citera
2026-08-18, 09:02
Medlem
Firewaias avatar
Marknaden är vad den är, det går inte sia om framtiden och allt man utbildar sig till är en chansning. Tråkigt men nödvändigt, moving on.
Citera
2026-08-18, 09:10
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
För att vara konstruktiv och knyta till trådens faktiska ämne kan jag först och främst tänka mig att Lisas framtid ligger i att vara en sidoroll/stöd till något annat yrke som kräver programmering, inte kodapa/programmerare i sig som ett yrke. Som någon redan nämnt är programmerare knappt ett värdigt yrke längre. Istället: förstå specifikationer och krav, vad en yrkesgrupp man jobbar tillsamans med i en annan roll behöver i verksamheten osv. Sen implementera detta, givetvis med AI som hjälp.

Självklart har du sett eller hört om få eller inga tydliga fall där LLMer ersatt någon. Förnekelsen kommer från båda sidor - både den fd anställde; kräver en del mental skicklighet för att ens lyckas erkänna att kejsaren är naken och att ens intellekt, erfarenhet och sakkunnighet som man jobbat många år för att bygga upp går att ersätta med outputen från en maskin som jobbar dygnet runt billigt. Jobbiga frågor om meningsfullheten i vardagen, eller till och med ens människovärde, uppstår.

Lägg därtill att det kan vara osedligt eller till och med i vissa fall olagligt (LAS, facket osv) att erkänna att uppsägningar beror på tekniska landvinningar. Effekten är dubbel.
"effektiviseringar", "omstruktureringar", "arbetsbrist" osv är vad jargongen är. Inte "AI tog jobben" även fast detta är sanningen.

Mycket kommer att hända inom de närmsta åren. Organisationer är yrvakna och efter på bollen i vanlig ordning. AI kan sköta alla systemutvecklingsuppgifter bättre, inte bara programmeringen. Självklart är det bra med erfarenhet att veta vad man skall be AI om men saknas erfarenheten kan man bara rådfråga AI och en oerfaren kommer att få liknande resultat om han bara är någorlunda smart.

Men företag sitter med massa flaskhalsar i administrativa system som var tänkta för människor som inte har integrerats med AI. Där bränner man en massa tid och pengar då man inte riktigt fattat läget.

Jag har programmerat i 30 år och är helt ok med detta för jag var utbränd innan AI kom och nu är mitt jobb extremt enkelt, jag skriver ingen egen kod längre, och jag får fortfarande bra betalt. Men givetvis är detta inte hållbart. Men i det bästa scenariot exploderar produktiviteten och det kommer att finnas massor med jobb att göra som AI kravställare, det snart enda återstående yrket.
Citera
2026-08-18, 14:38
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Vad säger ni är det ett misstag bli programmerare?
Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?

Ja jösses en undersköterska tror att hon blir eftertraktad på marknaden idag av arbetsgivare bara för hon gått en utbildning?
Citera
2026-08-18, 16:30
Medlem
ClownKommuns avatar
Det är dumt att utbilda sig till programmerare eftersom jobbet kan göras var som helst och företagen outsourcar för att spara pengar. Det skapar hård konkurrens från låglöneländer. Programmering är enkelt och det räcker att kunna engelska och tänka logiskt. Dagens datorer är så snabba att man inte behöver optimera koden. Med AI blir det ännu sämre eftersom AI kan skriva kod snabbare och billigare och då krävs färre programmerare.

Sedan tror jag man ska undvika KY-utbildningar inom IT eftersom företagen hellre anställer folk med bredare kompetens men att nätverksutbildningar är ett undantag.
Citera
2026-08-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClownKommun
Dagens datorer är så snabba att man inte behöver optimera koden. Med AI blir det ännu sämre eftersom AI kan skriva kod snabbare och billigare och då krävs färre programmerare.

Optimerad kod kör ännu ultrasnabbare på en ultrasnabb dator och elektricitet kostar pengar, så att förutsätta detta är nog felaktigt. Om du menar att man för det mesta inte behöver optimera linjärsöket av en miljonradslång exceltabell som görs en gång i timmen längre så ja, förstås. Det är sant.
Optimering har dock sin plats oavsett hur snabba datorerna blir. I övrigt har du rätt, framtida arbetsmarknad ser ganska mörk ut och hyfsat kompetenta AI-motorer kan ju dessutom göra optimeringen.
Citera
2026-08-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Grejen är väl att du ersätter många juniorer med AI. Räcker ju med att en senior granskar det AIn sprutar ut snabbare än tio juniorer. Jag använder claude väldigt mycket och är egentligen rätt dålig på det men det är ju väldigt kompetent ändå.

Hur många programmerare knackar kod idag?

Ööh, nästan alla förutom vibekodare som inte kan ett skit. Ai är enbart ett hjälpmedel.
Citera
2026-08-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Programmerare är en av de mest värdelösa yrkesgrupperna som majoriteten lever på spekulation och risk-kapital.

Vad baserar du detta på? Samhället har gått helt digitalt. Tjänster säkerhetsklassas till vänster och höger pga all känslig personinformation som digitaliseras. Trafiken ökar varje år.

Hur menar du att det är en värdelös yrkesgrupp när de dessutom har relativt väldigt hög lön i samhället?

Det framgår bara som att du har ett agg när du skriver så.
Citera
2026-08-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClownKommun
Det är dumt att utbilda sig till programmerare eftersom jobbet kan göras var som helst och företagen outsourcar för att spara pengar. Det skapar hård konkurrens från låglöneländer. Programmering är enkelt och det räcker att kunna engelska och tänka logiskt. Dagens datorer är så snabba att man inte behöver optimera koden. Med AI blir det ännu sämre eftersom AI kan skriva kod snabbare och billigare och då krävs färre programmerare.

Du verkar inte ha vidare insikt i branschen.

Företag vill inte att utvecklare sitter hemma och jobbar för de tror att det försämrar team-arbetet men samtidigt så skickar de jobbet runt halva världen?
Citera
2026-08-18, 21:49
Medlem
omxss avatar
Varför ska företag outsourca kodning när det räcker med 1-2 anstäldla inhouse som löser det?
Citera
2026-08-18, 22:24
Medlem
bithaxs avatar
Asså marknaden går upp och ned.
Jag har inte märkt några problem med att hitta jobb. Alla vill ju för fan ha mig. Man får tacka nej till erbjudanden.

Det är väl svårt för unga nyexade med en KY utbildning i bagaget som inte bor i någon av Sveriges 3 största städer. Det kan jag tänka mig.
Citera
2026-08-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Som sagt. Har bara sett företag varsla tjänster på grund av dåligt ekonomiskt läge. För att från minnet "citera" exempelvis Volvos VD om AI mitt upp i varsel och sparpaket så lät det något i stil med att företaget absolut kan dra nytta av AI men att det framförallt kommer krävas "human intelligence". Men du kan ju såklart vända det också till att det är en lögn för att lura facket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in