Citat:
Det är knappast några 30% som blivit ersatta med AI. Däremot har det varit stora varsel de senaste åren på många bolag överlag på grund av lågkonjunkturen.
AI används absolut i viss utsträckning som ett verktyg. Har inte sett några tydliga fall där det ersatt någon.
Sen förstår jag att marknaden blir tuff för de som gått 6 månader yrkeshögskola I webbdesign och snabbkurs I programmering osv. Dessa blir troligtvis onödiga ganska fort. Har däremot väldigt svårt att se att civilingenjörer och de med genuint intresse som inte sa "jag utbildar mig till något med it för pengarna" skulle ha problem att få jobb inom kort.
AI används absolut i viss utsträckning som ett verktyg. Har inte sett några tydliga fall där det ersatt någon.
Sen förstår jag att marknaden blir tuff för de som gått 6 månader yrkeshögskola I webbdesign och snabbkurs I programmering osv. Dessa blir troligtvis onödiga ganska fort. Har däremot väldigt svårt att se att civilingenjörer och de med genuint intresse som inte sa "jag utbildar mig till något med it för pengarna" skulle ha problem att få jobb inom kort.
För att vara konstruktiv och knyta till trådens faktiska ämne kan jag först och främst tänka mig att Lisas framtid ligger i att vara en sidoroll/stöd till något annat yrke som kräver programmering, inte kodapa/programmerare i sig som ett yrke. Som någon redan nämnt är programmerare knappt ett värdigt yrke längre. Istället: förstå specifikationer och krav, vad en yrkesgrupp man jobbar tillsamans med i en annan roll behöver i verksamheten osv. Sen implementera detta, givetvis med AI som hjälp.
Självklart har du sett eller hört om få eller inga tydliga fall där LLMer ersatt någon. Förnekelsen kommer från båda sidor - både den fd anställde; kräver en del mental skicklighet för att ens lyckas erkänna att kejsaren är naken och att ens intellekt, erfarenhet och sakkunnighet som man jobbat många år för att bygga upp går att ersätta med outputen från en maskin som jobbar dygnet runt billigt. Jobbiga frågor om meningsfullheten i vardagen, eller till och med ens människovärde, uppstår.
Lägg därtill att det kan vara osedligt eller till och med i vissa fall olagligt (LAS, facket osv) att erkänna att uppsägningar beror på tekniska landvinningar. Effekten är dubbel.
"effektiviseringar", "omstruktureringar", "arbetsbrist" osv är vad jargongen är. Inte "AI tog jobben" även fast detta är sanningen.