2026-08-16, 19:07
Medlem
Citat:
Det kallades för framtidsyrke och jobb utlovades. Men efter pandemi, lågkonjunktur och introducerandet av AI står det still för programmerarna.
– Det är ett sådant fruktansvärt hån mot den tid och energi man har lagt ner, säger Uppsalabon Lisa Hägglund-Skörd.
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Vad säger ni är det ett misstag bli programmerare?
Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?
Citera
2026-08-16, 19:13
Medlem
Hån? Hur får hon de till ett hån? Välkommen till verkligheten, lilla flicka.
Citera
2026-08-16, 19:24
Medlem
Vi har ju länge försökt jämna ut könsskillnaderna. Framförallt skall kvinnor få samma höga lön som IT-killarna har.
Men det är få tjejer som vill läsa IT, eller åtminstone få som vill jobba med det när dom väl är klara med plugget.

Det Lisa klagar på är väl att man inte genast blir anställd på första intervjun trots att man är tjej. Så som det var bara för några år sedan, innan Covid o krig kom och folk fick annat att tänka på än jämn könsbalans och positiv särbehandling.

Men om Lisa är duktig på IT får hon nog jobb ändå. Och fortfarande lättare än sina manliga kollegor.
Citera
2026-08-16, 19:28
Medlem
Förstår henne fullt ut.
Tyvärr inte bara hennes yrke som har blivit eller kommer bli påverkade av AI.
Översättare
Kundtjänster
Ekonomi / bokföring
Journalism
Reklamskapare
Juridik
Webdesign
Etc....

Vissa kanske hurrar och tycker detta är bra.
Men självklart är det inte bra att massor av människor blir arbetslösa.
Inte bra på något sätt.
Citera
2026-08-16, 19:54
Medlem
Förstår att det är en besvikelse, men för att sätta det i perspektiv har även nyligen utexaminerade från mångåriga tekniska högskolor som programmerat på fritiden sedan barnsben det tungt att få in en fot på sitt första jobb just nu och anledningen stavas AI.

KY-utbildningar lär väl vara rena skämtet i jämförelse? Ska säga att jag inte egentligen vet, men det verkar ju som kortare ytinlärning av programbeskrivningarna att döma.
Citera
2026-08-16, 19:54
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?
Beror väl på vad man avser med "programmera". Skriva program i högnivåspråk torde snart försvinna pga AI. En AI torde f ö föredra att koda direkt i maskinkod utan att gå via något programspråk avsett att förenkla för människor. Detta är en mycket intressant och lite skrämmande utveckling.

Däremot om det handlar om smarta algoritmer och pseudokod så torde människan behålla sitt försprång pga fantasi och intuition. Sådant är svårare att åstadkomma för en AI.
Citera
Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2026-08-16, 20:01
Moderator
Notera att tråden specifikt handlar om arbetsmarknaden för programmerare.

Diskussioner om AI och jobb tas i (FB) AI och jobben (tar människors och/eller skapar ny) (samlingstråd)

Mod.
2026-08-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel

Jag gissar att det kommer bli en kombo av programmering+AI framöver.

Så antalet programmeringskunskaper sjunker, men de som blir kvar kommer vara väldigt skottskador på marknaden.

Jag tror att Musk & Co har väldigt fel när de tror att robotar kommer utföra många jobb framöver.
Ja kanske om 20+år eller så, men inte på kort sikt, och vi har all risk i världen att vidareutbilda oss under tiden.

Just nu så går alla på typen att AI förändrar allt. Det kommer den inte göra. Den kommer förändra mkt till det bättre dock.
Citera
2026-08-16, 20:13
Medlem
Lisa slåss ju mot minst 10 000 indier. Så blir det när man tillåts anställa folk från andra sidan jorden till låga löner.
Citera
2026-08-16, 20:24
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De flesta jobb där man sätter in AI i ovanstående som du nämner, har ju oxå fått en påtaglig försämring än sålänge.

Journalistiken kan ju inte ens stava rätt eller forma ordentliga meningar.

Ekonomi, där behöver ju en vuxen ändå gå igenom jobbet än sålänge, men visst kommer det bli skillnad sen. Jag skulle dock inte vilja driva ett bolag och ha en AI som sköter allt när det är jag som är ansvarig för firman. Alldeles för stor risk.

Grejen är väl att du ersätter många juniorer med AI. Räcker ju med att en senior granskar det AIn sprutar ut snabbare än tio juniorer. Jag använder claude väldigt mycket och är egentligen rätt dålig på det men det är ju väldigt kompetent ändå.

Hur många programmerare knackar kod idag?
Citera
2026-08-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Grejen är väl att du ersätter många juniorer med AI. Räcker ju med att en senior granskar det AIn sprutar ut snabbare än tio juniorer. Jag använder claude väldigt mycket och är egentligen rätt dålig på det men det är ju väldigt kompetent ändå.

Hur många programmerare knackar kod idag?

Jag pratar i nattmössan här för jag är verkligen inte insatt i detta, men vet att många företag har sparkat 30% av programmerarna och ersatt med AI, så de kannibal kanske göra den enkla delen, själva grunderna kanske?

Men exempelvis journalistiken så läser jag ju dagligen ”AI-nyheter” där man inte klarar av att stava rätt ens, än mindre förklara vadan artikeln handlar om. Ganska bedrövligt än sålänge.
Citera
2026-08-16, 20:37
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag pratar i nattmössan här för jag är verkligen inte insatt i detta, men vet att många företag har sparkat 30% av programmerarna och ersatt med AI, så de kannibal kanske göra den enkla delen, själva grunderna kanske?

Men exempelvis journalistiken så läser jag ju dagligen ”AI-nyheter” där man inte klarar av att stava rätt ens, än mindre förklara vadan artikeln handlar om. Ganska bedrövligt än sålänge.

Ja jag jobbar inte som programmerare, men har sett diskussionen på många ställen och har nog inte sett någon programmerare som inte använder det kontinuerligt.

Som ingenjör har jag väldigt nytta av det. Bara ett enkelt test så kan du skriva en text ang någonting, kopiera den och be Claude förbättra den. Blir den inte "bättre" är det bara att gratulera till ett bra skrivspråk. Framförallt på engelska kan jag tycka det är bra, jag har lätt att skriva väldigt kortfattat och utan alla artighetsfraser engelsmännen använder så det brukar Claude putsa till i viktiga mejl.

Sen standarder, sammanfatta stora rapporter, ta fram utkast på avtal etc.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2026-08-16 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in