2026-08-19, 12:39
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Ööh, nästan alla förutom vibekodare som inte kan ett skit. Ai är enbart ett hjälpmedel.

Som sagt jag har ingen aning. Jag har bara följt diskussionen på nätet och där låter det som de flesta promptar och sen granskar/justerar.
Citera
2026-09-21, 14:29
Medlem
mhns avatar
Jag har själv jobbat som programmerare i tio år, på samma företag. Jag tycker det här jobbet är extremt svårt och komplicerat, saker som borde ta en dag att implementera, kan ta flera dagar för mig. På dev-mötena ser jag allt som oftast ut som en fågelholk - jag fattar inte ett dugg vad de snackar om, diskussionerna går högt över mitt huvud. Pga detta så har jag försökt säga upp mig fem gånger, och varit helt öppen med att jag knappt fattar någonting, men företaget vägrar släppa mig. "Du gör ett bra jobb MHN! Här får du 10% löneförhöjning om du stannar kvar!", är svaret från VD'n och chefen för IT-avdelningen. Så jag har alltid dragit tillbaka min avskedsansökan, och jobbar fortfarande kvar, men det känns minst sagt surrealistiskt. Dock ska väl tilläggas att jag är en ypperlig anställd: alltid trevlig och tillmötesgående, alltid i tid, jobbar övertid utan knussel om det skulle krävas (vilket iofs händer extremt sällan), väldigt sällan sjukskriven, ingen VAB eller barnledighet (då jag inte har barn), så jag antar att det är dessa egenskaper som gör att de vill ha mig kvar.
Citera
2026-09-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag har själv jobbat som programmerare i tio år, på samma företag. Jag tycker det här jobbet är extremt svårt och komplicerat, saker som borde ta en dag att implementera, kan ta flera dagar för mig. På dev-mötena ser jag allt som oftast ut som en fågelholk - jag fattar inte ett dugg vad de snackar om, diskussionerna går högt över mitt huvud. Pga detta så har jag försökt säga upp mig fem gånger, och varit helt öppen med att jag knappt fattar någonting, men företaget vägrar släppa mig. "Du gör ett bra jobb MHN! Här får du 10% löneförhöjning om du stannar kvar!", är svaret från VD'n och chefen för IT-avdelningen. Så jag har alltid dragit tillbaka min avskedsansökan, och jobbar fortfarande kvar, men det känns minst sagt surrealistiskt. Dock ska väl tilläggas att jag är en ypperlig anställd: alltid trevlig och tillmötesgående, alltid i tid, jobbar övertid utan knussel om det skulle krävas (vilket iofs händer extremt sällan), väldigt sällan sjukskriven, ingen VAB eller barnledighet (då jag inte har barn), så jag antar att det är dessa egenskaper som gör att de vill ha mig kvar.

Att vara kvar i 10 år är inte superbra, bättre att byta runt varannan är och få met erfarenheter och dessutom få upp lönen.

Sök nytt och lek lite.
Citera
2026-09-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Att vara kvar i 10 år är inte superbra, bättre att byta runt varannan är och få met erfarenheter och dessutom få upp lönen.

Sök nytt och lek lite.

Lyckas denna skribent regelbundet bumpa sin lön med 10% och jobbet inte är helt miserabelt att gå till är jag inte helt säker på att detta är en bra idé. Arbetsmarknaden är efter AIs intåg inte var den var för fem år sen, där en erfaren systemutvecklare eller programmerare i princip riskfritt kunde leka och jobbhoppa.

Men visst, ser man bort från pengarna och typ håller på att få hjärt-och kärlproblem av tristress i sin situation så är det förstås en god idé.
Citera
2026-09-22, 19:49
Medlem
Crejzis avatar
Var många onlinekurser och kortare utbildningar för några år sedan som lovade anställning. Dessa konkurerar väl nu med AI antar jag. Var själv inne på programmerarspåret under hypen men var inget för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in