Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Jag pratar i nattmössan här för jag är verkligen inte insatt i detta, men vet att många företag har sparkat 30% av programmerarna och ersatt med AI, så de kannibal kanske göra den enkla delen, själva grunderna kanske?
Det är knappast några 30% som blivit ersatta med AI. Däremot har det varit stora varsel de senaste åren på många bolag överlag på grund av lågkonjunkturen.
AI används absolut i viss utsträckning
som ett verktyg. Har inte sett några tydliga fall där det ersatt någon.
Sen förstår jag att marknaden blir tuff för de som gått 6 månader yrkeshögskola I webbdesign och snabbkurs I programmering osv. Dessa blir troligtvis onödiga ganska fort. Har däremot väldigt svårt att se att civilingenjörer och de med genuint intresse som inte sa "jag utbildar mig till något med it för pengarna" skulle ha problem att få jobb inom kort.
Har varit sånt enormt överflöd på folk till data/it branschen överlag. Ibland kan man prata med någon som på pappret har en liknande roll men som i realiteten uppenbarligen har någon annan lägre kompetens. Ganska idiotiskt att klumpa ihop "programmerare" till en roll. Precis på samma sätt som vissa elfirmor väljer att kalla några anställda elingenjörer när de bara är elektriker med lite vidareutbildning. Tyvärr så det blir när titlar inte är skyddade.