2026-08-17, 16:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Samtidigt skapades väl 100.000 nya jobb som "administratörer".
Exakt, alla kvinnliga sekreterare blev istället uppsugna av HR och hur bra var väl inte det.
Citera
2026-08-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Vad säger ni är det ett misstag bli programmerare?
Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?

Nej detta har ingenting o göra med AI. Detta är följden av att gratispengarna är slut. Programmerare är en av de mest värdelösa yrkesgrupperna som majoriteten lever på spekulation och risk-kapital.
Citera
2026-08-17, 19:44
Medlem
godboys avatar
Är det bara jag som får känslan av att hon ledsnat på att vara USK, vilket jag i o f kan fatta. Sannolikt har hon skrutit på sin gamla arbetsplats om hur tekniskt duktig hon är om om vilka stora pengar hon kommer tjäna framöver.

Hon har helt enkelt gått på niten om att en YH utbildning kan ge en en fet lön med minimal ansträngning. Vidare gissar jag att hon varit högst medelmåttig i sin utbildning. Som redan nämnts så är YH i många fall ett varningstecken, det låter bättre än vad det är, detta gäller många branscher såsom även elektriker.

Just när det gäller programmerare så tänker jag att man nästan behöver ha ett särskilt intresse för detta och att man bör ha egna projekt att visa upp för att få vettiga jobb.
Citera
2026-08-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
Nästan inga.
Det har varit ett bra narrativ för två anledningar.
1 Det säljer och ser ut som att bolaget är i framkant (höjer aktiekurserna)
2 Det är en bra ursäkt för varsel som har dragit ut på tiden

Ingen ifrågasätter om ett bolag som säg Ericsson sparkar 2800 personer över två år "tack vare" AI-optimeringar för att de är så jävla långt i framkant. Tvärt om ser de ut att blicka framåt vilket hjälper aktiekursen.

Men i verkligheten är det ekonomin som tvingar dem att minska personalstyrkan, AI ger dem bara en bra ursäkt. Hur hett skulle Ericsson verka om de på två år behöver sparka 20% av personalstyrkan för att verksamheten går åt helvete? Nä, säg att de är så sjukt bra på AI att det är därför de behöver sparka folk och "slimma organisationen".

AI ökar produktiviteten på anställda, och det minskar inte behovet av personal. Det är Jevons-paradox igen.
Delar din uppfattning. Tror utöver det att det finns en övertro bland företagens företagsledningar hur mycket AI ökar produktiviteten.

Det som AI är bra på är att ta hand om repetitiv kod och att hitta lösningar snabbt, man behöver alltså inte lägga så mycket tid på tankearbete. Dock så behövs kodaren fortfarande för att förstå vad man utvecklar. Det är just här de juniora hamnar i kläm för att de saknar den grundläggande förståelsen, seniora utvecklare har fortfarande en ljus arbetsmarknad.
Citera
2026-08-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, hur långt fram ligger det att svensson kommer köpa sig en humanoid robot som kan utföra städning, tvätt, handla, tvätta fönster, vattna blommor, ta han om djuret och barnen osv?
När kommer människan lita på att en robot faktiskt kan utföra dessa saker utan risk?
Vad kommer den roboten kosta?

Idag har vi ett flertal robotar men de gör en specifik syssla, det humanoider ska klara är alla sysslor.

Nån kinesisk har jag för mig kostar runt 60K att köpa, men om jag inte minns fel så saknar den händer, vilket komplicerar saker 😃

Jag skulle fan kunna tänka mig att köpa en om jag hade hus och tomt, så kan den gå och fixa i trädgården, klippa gräset, odla lite grönsaker, skrapa rent och måla måla om huset?
Känns som att om den kan rätt saker så tjänar man in kostnaden för vad 2polacker annars hade kostat. Och den blir inte trött heller.
Citera
2026-08-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
Nästan inga.
Det har varit ett bra narrativ för två anledningar.
1 Det säljer och ser ut som att bolaget är i framkant (höjer aktiekurserna)
2 Det är en bra ursäkt för varsel som har dragit ut på tiden

Ingen ifrågasätter om ett bolag som säg Ericsson sparkar 2800 personer över två år "tack vare" AI-optimeringar för att de är så jävla långt i framkant. Tvärt om ser de ut att blicka framåt vilket hjälper aktiekursen.

Men i verkligheten är det ekonomin som tvingar dem att minska personalstyrkan, AI ger dem bara en bra ursäkt. Hur hett skulle Ericsson verka om de på två år behöver sparka 20% av personalstyrkan för att verksamheten går åt helvete? Nä, säg att de är så sjukt bra på AI att det är därför de behöver sparka folk och "slimma organisationen".

AI ökar produktiviteten på anställda, och det minskar inte behovet av personal. Det är Jevons-paradox igen.

Fan, du har ju tänkt igenom ditt svar till skillnad från de flesta andra på Flashback. 😃

Det låter logiskt när jag läser ditt inlägg.
Citera
2026-08-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag pratar i nattmössan här för jag är verkligen inte insatt i detta, men vet att många företag har sparkat 30% av programmerarna och ersatt med AI, så de kannibal kanske göra den enkla delen, själva grunderna kanske?

Det är knappast några 30% som blivit ersatta med AI. Däremot har det varit stora varsel de senaste åren på många bolag överlag på grund av lågkonjunkturen.

AI används absolut i viss utsträckning som ett verktyg. Har inte sett några tydliga fall där det ersatt någon.

Sen förstår jag att marknaden blir tuff för de som gått 6 månader yrkeshögskola I webbdesign och snabbkurs I programmering osv. Dessa blir troligtvis onödiga ganska fort. Har däremot väldigt svårt att se att civilingenjörer och de med genuint intresse som inte sa "jag utbildar mig till något med it för pengarna" skulle ha problem att få jobb inom kort.

Har varit sånt enormt överflöd på folk till data/it branschen överlag. Ibland kan man prata med någon som på pappret har en liknande roll men som i realiteten uppenbarligen har någon annan lägre kompetens. Ganska idiotiskt att klumpa ihop "programmerare" till en roll. Precis på samma sätt som vissa elfirmor väljer att kalla några anställda elingenjörer när de bara är elektriker med lite vidareutbildning. Tyvärr så det blir när titlar inte är skyddade.
Citera
2026-08-17, 21:44
Medlem
guderis avatar
Har jobbat som utvecklare i 20+ år, har inte märkt av att det skulle vara någon kris. Finns säkert arbetsgivare som tror att dom kan anställa några billiga vibekodare, men det kommer inte funka i lägnden.
Citera
2026-08-17, 22:21
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Har jobbat som utvecklare i 20+ år, har inte märkt av att det skulle vara någon kris. Finns säkert arbetsgivare som tror att dom kan anställa några billiga vibekodare, men det kommer inte funka i lägnden.
Nä, bolagen tänker ju galet som tänker att man kan ersätta människor med AI. Man förlorar ju rätt mycket som vanliga människor inte tänker på som innovation.
Citera
2026-08-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Har svårt för sånt dravel.
IT är en stor framtidssektor och finns ingen stopp där, hävda annat är ren idioti.

Sen HUR it jobben ser ut har alltid skiftat upp och ner. Vi har gått från väldigt primitiva språk till högnivåspråk som förenklat programmeringsjobben och nu AI som är ytterligare ett trappsteg upp där det räcker med ge instruktioner.

I slutändan handlar allt om samma sak, var kreativ, hitta nisch och skapa mervärde som folk vill betala för. AI är ingen marknads analytiker eller visionär, han försöker bara göra vad han blir tillsagd att göra och oftast väldigt grötigt.
Sen måste någon ta ansvar för vad som används, enorma mängder slop söker sig in i AI kod och ersätts med mer slop när slop blir grundplattan. Folk har sagt upp sig för mindre.

IT är och förblir en säker investering, som all annan hantverk, man måste kunna grunderna för att få jobb, programmering är grunderna, sen kommer jobben mer bli att granska och säkerhetsgranska än själv knappande av kod.
Men man kommer inte dit utan att kunna och skaffa sig stor erfarenhet av stystembyggnad, lagring och modeller.
Exakt! AI är ett extremt kraftfullt verktyg, men behöver människor för att veta vad AIn ska generera för kod, samt rätta och testa koden. Vem vill flyga i ett flygplan där AI genererat all styrsystemskod?
Citera
2026-08-17, 22:59
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag skulle nog vilja påstå att om vi inte hade haft AI-hypen som började i slutet av 2023 så hade det varit ännu värre. Nu finns det trots allt något hopp om att IT inte är stendött. Hade vi inte haft all hype kring AI nu så hade vi nog haft ännu fler uppsägningar.

Håller med, förhoppningsvis lyckas några AI bolag dra in lite stålar också så att de kan fortsätta med sin verksamhet. Spricker AI bubblan lär läget blir riktigt kasst för många programmerare.
Citera
2026-08-17, 23:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nån kinesisk har jag för mig kostar runt 60K att köpa, men om jag inte minns fel så saknar den händer, vilket komplicerar saker 😃

Jag skulle fan kunna tänka mig att köpa en om jag hade hus och tomt, så kan den gå och fixa i trädgården, klippa gräset, odla lite grönsaker, skrapa rent och måla måla om huset?
Känns som att om den kan rätt saker så tjänar man in kostnaden för vad 2polacker annars hade kostat. Och den blir inte trött heller.

Jag förstår din tanke men jag gissar att man först måste visa den alla moment den ska göra så den förstår, så har man inte ett hus som är enplan och max två meter höga väggar så ska du ha din robot på stege osv.

Lite som gräsklipparna idag, ska du ha en slinglös är du tvungen att helt enkelt köra runt din robot första gången så den lär sig hitta och veta hur du vill ha det klippt. Sen löser den säkert jobbet riktigt bra. Själv har jag en tio år gammal husqvarna robot som gör jobbet men visst, då och då strular den men oftast är det för att jag helt enkelt inte flyttar ut slingan på de fåtal ställen den missar så då får jag fippla nästa gång igen med roboten.

Jag tror absolut vi kommer till den roboten som löser många smågrejer men det kommer ta minst 10-20 år innan flera har dem sina hus och de behöver komma ner i pris. Som du säger, än så länge är polackerna billigare och gör jobbet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in