2026-08-16, 20:58
Medlem
Körde där i sommar och pratade just om risken för olyckor. Visst det är skyltat osv men inte idiotsäkert - man kan få för sig att det är tvåfiligt och inte mötande trafik. Väldigt långa sträckor med låg hastighetsbegränsning som kan kännas obefogat låg. Och väldigt mycket tung trafik som möts nära.
Senast redigerad av KR12345 2026-08-16 kl. 21:05.
Citera
2026-08-16, 21:05
Medlem
byegones avatar
Har kört den sträckan ganska frekvent de senaste veckorna, senast idag några minuter innan olyckan skedde.
I pricip varje gång jag kört norrut har det varit köer och varje gång har någon iq-befriad fått för sig köra om kön, det har varit nära olycka varje gång…
Citera
2026-08-16, 21:41
Medlem
TikTok svämmar över av livesändningar där lastbilsförare sänder under sina körningar och samtidigt kommunicerar med sin publik.
Citera
2026-08-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag har svårt att förstå hur en sådan här olycka kan ske. Kan det ha berott på alkohol hos endera föraren kanske...
Jag lägger min röst på rattsurfning!
Citera
2026-08-16, 22:33
Medlem
Av bilden att döma ser det ut som att lastbilen kommit över på fel sida pga handhavande fel eller olycka tex punktering.
Citera
2026-08-16, 22:52
Medlem
UpAndGo2s avatar
Någon som har koll på vilket märke och modell det var på den inblandade personbilen? Att veta detta skulle underlätta förståelsen för om det var lastbilen eller personbilen som var vållande till olyckan.

Enligt min erfarenhet från trafiken är att det främst är Audi och BMW (i den ordningen) och då ofta kombimodell, som står för den mer vårdslösa och trafikfarliga körstilen (alltså att dessa är överrepresenterade och sticker ut vad gäller detta).
Citera
2026-08-16, 22:53
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byegone
Har kört den sträckan ganska frekvent de senaste veckorna, senast idag några minuter innan olyckan skedde.
I pricip varje gång jag kört norrut har det varit köer och varje gång har någon iq-befriad fått för sig köra om kön, det har varit nära olycka varje gång…

Folk som tappat fattningen i trafiken är ju såklart idioter och man ska köra som folk vid vägarbeten. Men att stänga av så lång sträcka under så långtid är inte att göra det säkraste för trafikanter och arbetare då irritation uppstår. Man hade ju kunnat satsa på mer maskiner på kortare sträcka, det hade dock kostat några tillfälliga av/påfarter till men en skitsumma på ett sådant här jobb. Om inte annat kräva 7 dagars skift så det går snabbare. Nu verkar de köra måndag-torsdag/fredag.
Citera
2026-08-16, 22:57
Avstängd
är det någon som har någon information om de skadade? är de ifrån trakten tex?
Citera
2026-08-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Av bilden att döma ser det ut som att lastbilen kommit över på fel sida pga handhavande fel eller olycka tex punktering.
Den kan ha kommit över på fel sida efter krocken. Om föraren försökt väja t ex.
Citera
2026-08-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Den kan ha kommit över på fel sida efter krocken. Om föraren försökt väja t ex.

Fast det är väl fastställt att det pga vägarbete endast var trafik åt bägge hållen på ena sidan mitträcket?
Citera
2026-08-16, 23:47
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleForLife
Fast det är väl fastställt att det pga vägarbete endast var trafik åt bägge hållen på ena sidan mitträcket?

Ja, jag körde den aktuella sträckan senast igår och då var det som du skriver ovan.
Citera
2026-08-16, 23:51
Medlem
På bilden i Aftonbladet ser man att mitträcket är skadat i höjd med bakre delen av långtradarens släp. Gör väl att en teori bör vara att långtradaren kört in i räcket och sedan studsat ut mot mötande trafik.
Behöver inte vara så och t ex kan skadan uppstått pga att bakhjulet slagit i vid inbromsning, men tycker hjulet ser helt ut och det är något annat där. (eller är det där smällen skett och personbilen bärgats före bilden är tagen?)
Senast redigerad av Burkgurka 2026-08-16 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in