2026-08-15, 17:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Folk säger det ja, men har du gjort ett blindtest? Skulle du kunna sätta 10k spänn på att du kommer klara blindtestet?
Jag skulle absolut klara ett blindtest och vinna det vadet.

Ibland hinner jag inte förbereda köttet och det märks. Blir torrt och trist.

Sen är ju själva kvaliteten på köttet viktig också. Svenskarna förstår sig inte på nötkött. Tiden mellan slakt och tillagning är för kort. Mitt tips är att köpa vacuumpackat nötkött och låta paketet ligga i kylen ett par veckor efter sista förbrukningsdagen. På så vis möras köttet bättre.

Och glöm inte att det är i fettet smaken sitter. Tillaga med fettet och skär sen bort det om du inte gillar det.
Citera
2026-08-15, 19:35
Medlem
Vem0ths avatar
Det är väldigt många som prövat olika metoder och alla är "korrekt".

Kör du farmors gjutjärnspanna på 5 kilo så kan den ge en fryst skiva entrecote en magisk stekyta.

Men annars borde man tänka på enkel teoretisk fysik. En enkel uträkning är mellan din stekpannas massa i vikt även värmefördelning dvs råvaruämne då olika metaller reagerar olika på värmeöverföring.

När en kall bit kött når stekpannan så blir det en fysisk kamp i hur temperaturen skall justeras. Kör du Rustas teflonpanna kanske låta biffen gå upp i temperatur eftersom den kommer kokas från kallt om du slänger in den direkt från kylen.
Citera
2026-08-15, 19:59
Medlem
Flera i tråden pratar om en köttbit, och att det då inte kan ha någon betydelse.

Många här verkar vara singlar, så även jag

Men ska man steka tre-fyra tjocka biffar (butikernas färdigskivade, typ de från Scan, är på tok för tunna) så gäller det nog att ha allt så optimalt som möjligt. Och ja, självklart kan man då steka i omgångar och mellanlanda i ugnen.
Citera
2026-08-15, 23:44
Medlem
Kinaskis avatar
Man känner tydligt om köttet inte varit rumstempererat när det tillagats.
Som natt och dag.
Citera
2026-08-15, 23:57
Medlem
Det skiljer 15 grader, så temperaturen jämfört het/tokhet stekpanna är försumbar, alla som räknat på fysik vet det ALLT annat skitprat. Att köttbiten du steker tar 35sek jämfört 45 sekunder är försumbar säger jag men "alla" ska ju ha i princip rått kött (rare) då är ju en fryst biff optimalt ju som jämförelse för att få optimal stekyta och "ostekt i mitten"...
Citera
2026-08-16, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det är väldigt många som prövat olika metoder och alla är "korrekt".

Kör du farmors gjutjärnspanna på 5 kilo så kan den ge en fryst skiva entrecote en magisk stekyta.

Men annars borde man tänka på enkel teoretisk fysik. En enkel uträkning är mellan din stekpannas massa i vikt även värmefördelning dvs råvaruämne då olika metaller reagerar olika på värmeöverföring.

När en kall bit kött når stekpannan så blir det en fysisk kamp i hur temperaturen skall justeras. Kör du Rustas teflonpanna kanske låta biffen gå upp i temperatur eftersom den kommer kokas från kallt om du slänger in den direkt från kylen.
Men en kall köttbit kommer ändå att koka första stunden pga kylan, vilket inte är positivt för slutresultatet.
Citera
2026-08-16, 03:51
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Ca 50% av gångerna glömmer jag att ta fram köttet i tid. Min erfarenhet:

De gånger jag har kommit ihåg att ta fram köttet tenderar jag att enklare få köttet som jag vill ha det. Upplever att det är lättare att ha kontroll över stekningen. Reaktionen mellan köttet och pannan sker snabbare. Ytan bildas hastigare och maillardeffekten ger mer smak och krisp. Köttet behåller mer vätska blir saftigare.

En kall köttbit mot en varm panna startar en snabb men energikrävande reaktion. Ytan blir tråkigare. Mer vätska förångas då det tar längre tid att få upp i temperatur.

Sen blir det oftast bra med en kylskåpskall köttbit. Många andra variabler spelar ju in som vilken panna du använder, vilken temperatur du har, typ av kött och så vidare.

Men framför allt: Det är ju du som lagar mat och du själv avgör ju vad som funkar bäst för dig. Du steker uppenbarligen inte köttet kallt på grund av okunskap då du har koll på vad som brukar rekommenderas. Laga mat som du gillar på det sätt du tycker funkar så är allt frid och fröjd.
Citera
2026-08-19, 21:11
Medlem
Sladdarens avatar
Att torka köttet i kylen (så kallad "dry brining" eller torrimning) är faktiskt ett mycket effektivare sätt att få en perfekt stekyta än att bara låta det ligga på bänken sägs det

Men som TS säger är det inte så stor skillnad men en torr yta från kylen är betydligt viktigare.

Det går ju alltid applicera vikt på köttet så det fåör bra kontakt med underlaget
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-19 kl. 21:14.
Citera
2026-08-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Att torka köttet i kylen (så kallad "dry brining" eller torrimning) är faktiskt ett mycket effektivare sätt att få en perfekt stekyta än att bara låta det ligga på bänken sägs det

Men som TS säger är det inte så stor skillnad men en torr yta från kylen är betydligt viktigare.

Det går ju alltid applicera vikt på köttet så det fåör bra kontakt med underlaget
Tror du på allvar att du minskar nedkylningen av pannan på det sättet????
Citera
2026-08-20, 08:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tror du på allvar att du minskar nedkylningen av pannan på det sättet????

Det blir bättre stekyta (mailard) oavsett om köttet är kallt eller varmt eller rumstempat
Inget jag tror utan vet

Såklart är det logiskt att höja tempen mera med kallt kött än rumstempat men det behövs inte ens nämnas för att få den fina ytan och sen kan man sänka tempen ordentligt för att få den genomlagat till önskad innertemp. Men kontakten med ytan är lika viktig
Citera
Idag, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det blir bättre stekyta (mailard) oavsett om köttet är kallt eller varmt eller rumstempat
Inget jag tror utan vet

Såklart är det logiskt att höja tempen mera med kallt kött än rumstempat men det behövs inte ens nämnas för att få den fina ytan och sen kan man sänka tempen ordentligt för att få den genomlagat till önskad innertemp. Men kontakten med ytan är lika viktig
Du har en del att lära..... Så första tiden då kallt kött kokar i pannan är bra för mailard-effekten menar du???
Citera
Idag, 08:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du har en del att lära..... Så första tiden då kallt kött kokar i pannan är bra för mailard-effekten menar du???

Bryning :

Det funkar bättre och sätta press på köttet (mailard) oavsett om köttet vätskar sig, är kallare, kyler ner stekpannan mm testa... jag tycker det funkat bättre och gjort så länge direkt ifrån kylskåpet och torkar köttet noga innan

Varför vikten gör stor skillnad på kallt kött

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in