2026-08-12, 18:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Konstigt att kockar som har jobbat som kock i över 30 år säger samma sak. Men ja vi är ju flashback där alla är experter och vet mer än kockar som jobbat med just mat i över 30 år.

Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?

Nåja, det förekommer ju att yrkespersoner bara kör på saker de lärde sig för 30-40 år sedan utan att tänka.

Kom att tänka på en av våra sjukstugor, där i MÅNGA år dagpersonalen anlände på morgonen och fann handfat och badkar fyllda med vatten, som de alltid började dagen med att släppa ut. När någon äntligen tog itu med detta, visade det sig att det stod i listan på nattpersonalens uppgifter, att de alltid skulle fylla handfat och badkar med rent vatten för säkerhets skull som sista på punkt på morgonen, så att dagpersonalen hade detta vatten om det skulle hända något med vattentillförseln. Som vid något tillfälle hade försvunnit för länge sedan, med katastrof som följd, av någon anledning som jag inte kommer ihåg nu.

Denna rutin hade alltså inte ifrågasatts på typ 20 år: nattpersonalen hade skrubbat och descinficerat badkar och handfat och fyllt på vatten innan de gick hem, och dagpersonalen hade släppt ut vattnet det första de gjorde på morgoneni alla år...

När det gäller just stekning, så tycker jag att det känns logiskt att det man lägger i pannan är så rumstempererat som möjligt. Men de gånger jag har haft bråttom (hungriga barn) och slängt i något direkt från kylen, så kan jag inte på rak arm säga att jag märkte någon skillnad...
Citera
2026-08-12, 19:09
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du skriver det ja, och jag skriver om du inte belägger det med faktiska mätdata så tror jag inte på det.
Är det här vad du är ute efter eller hade han olika mycket salt på bitarna?
https://youtube.com/shorts/SUf-K9m9CuY
Citera
2026-08-12, 19:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är det här vad du är ute efter eller hade han olika mycket salt på bitarna?
https://youtube.com/shorts/SUf-K9m9CuY

Nej, jag vill se blindtestet, när personen testar steken utan att veta vilken av dem personen prövar för att objektivt bedöma vilken som är bättre.
Citera
2026-08-12, 19:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?
Det är inte så noga med rumstemperatur. Men torka av köttet med papper så att det inte är blött.
Citera
2026-08-12, 19:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"mEn HuR mYcKeT sAlT hAr Du På?"
Lagom för ens smak?
Eller vad är ditt förslag med salt, en salt nivå som är oätlig?
Eller en saltnivå, som är för låg?

Så vad är frågan om, har du inte lagom salt menar du på ditt kött?
Citat:
Clownfiestan fortsätter, ser jag. Hur går det med din supertjocka stekpanna? När får jag fabrikat, bilder och inköpsställe?
Jag tror den är kvar, och kommer användas.
Eller tänker du h*n slängt den nu för du sagt nått?

Och två, detta är enkla saker att googla, men sure, lite hjälp behöver du nog inser jag.
Så hoppas dina svåra aggressioner inte gör så h*n inte vill hjälpa dig.
Men misstänker du vill inte ha någon hjälp, och eftersom du inte ens förstår fördelen med tjocka stekpannor.

Jag har en Mauviel traktörpanna 24cm, dyra som attan idag, pendlar från under 5k, till närmare 7k och beroende på kopparpriset.
Är en fantastisk panna, och är så otroligt bra på att ha samma värme som plattan, även om man öser i massa kött eller annat.
Och snabb på tappa värmen när man drar av den.
Men såklart det vet ju alla som vet något om koppars värmeledarförmåga.
Såklart du inte vet, men nu vet du
Citera
2026-08-12, 19:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men jag har något för dig att bita i. Experterna säger att biffarna ska "vila" i fem-tio minuter innan man börjar äta. Men då kallnar de ju. Visst är väl det tokigt? Rådet får man när man klagar på att biffen är seg. Jag känner mig bara säker när det är oxfilé att den ska vara mör. Ofta får man tugga och tugga i evigheter för att till sist spotta ut en boll av senor eller vad det nu är. Mycket vanligt. Inte alltid men ofta. Vad säger du om detta?
Du vilar biffen i ett paket av smörgåspapper. Inte aluminiumfolie eftersom då blir biffen lätt överstekt på eftervärmen.
Citera
2026-08-12, 20:54
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men det är en myt (som även kockar gått på... ). Fördelen med att den är kall är att man minskar risken att översteka den.

Men vad som gör en jävla skillnad (och det är lätt att testa själv på två köttbitar) är att ytan ska vara så torr det bara går. Torr yta = bra stekyta. "saftig yta" = kass stekyta.

Och om du vill ha koll på att det är en myt så finns det rätt mycket tester på det. Kenji/Serious Eats testade tex och efter nästan 2 timmar i rumstemperatur var mitten fortfarande bara runt 10 grader. Dom stekte sen kall respektive "rumstempererad" biff och det blev i princip ingen skillnad.
https://www.seriouseats.com/old-wives-tales-about-cooking-steak

Dom gjorde om testet 2025 med temperaturprober osv, samma resultat i princip. En timme på köksbänken gjorde typ 40 sek skillnad på tillagningstiden.

https://www.seriouseats.com/should-you-bring-steaks-and-roasts-to-room-temperature-before-cooking-11873888

Amazingribs/Meathead har testat samma sak och kommer fram till samma. Det tar flera timmar innan en normal biff ens är i närheten av rumstemp i mitten.

https://amazingribs.com/technique-and-science/myths/let-meat-come-to-room-temp/
Och Modernist Cuisine går ju tom åt andra hållet, dom har en metod där man börjar med fryst kött för att kunna få ordentlig stekyta utan att mitten blir överstekt.

https://modernistcuisine.com/recipes/low-temp-oven-steak/

Så visst, temperaturen på köttet påverkar fysiken, men "ta ut köttet 30-60 min innan så det blir rumstempererat" gör i praktiken nästan ingenting. Det hinner ju inte ens bli rumstempererat.
Citera
2026-08-12, 21:21
Medlem
Citat:
Jag kan mäta om en stund. Om du litar på resultatet?

Ja kör på
Citera
2026-08-12, 21:44
Medlem
Citat:

Håller med.
Däremot blir köttfärs ofta lättare att tillaga om de är rumstempererat i jämförelse direkt från kylen
Citera
2026-08-12, 21:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Ja kör på

Fuck, 8 grader
Citera
2026-08-12, 22:14
Medlem
Citat:
Fuck, 8 grader

Haha Ja du ser.

Men det spelar ingen roll med några grader hit och dit. Vill man ha medium rare till rare som jag och en fin crust så ska man aldrig ta ut köttet innan, för då riskerar du att koka sönder köttet på insidan.

Jag lägger det ofta i frysen en kvart innan faktiskt. Då blir det oftast bäst. Fin yta och allt annat blir knallrosa/rött. Inga gråa hårda kanter en bit in. Men då måste pannan eller grillen vara varm så in i helvete. Allt annat över medium rare, kan bakas i ung på låg värme efteråt. Så gör jag med gäster som vill ha medium tex.

Innertemperaturen blir knappast kall om det är det som oroar ä. Efter att man låtit köttet vila i 5-10 minuter så är varmt även på insidan.

Pratade med hovmästaren på Ben & Jacks i New York, som har typ världens bästa stekar. Han sa att de typ hade nästan 1000 grader C, säkert med plasma eller liknande, och helt kallt kött, om inte fryst faktiskt, kommer inte ihåg). Men bara någon minut per sida.

Sen kuttar de upp köttet och sen jättekort tillbaka i den höga värmen för att få jämn temperatur eller beroende på vad folk önskar.
Citera
2026-08-12, 22:53
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Finns väl ingen som lägger ner en köttbit i en kall stekpanna
Utan pannan är varm och du slänger ner en kall köttbit vilket kommer sänka temperaturen i stekpannan

Överraskande många lägger ner kött I kall panna, gärna I kombinationen med en klick smör som inte hunnit smälta 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in