2026-08-26, 07:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Tur då att ingen har påstått att ”slumpen” styr allt. Det enda jag har påstått är att okunskap om orsaken till hur något uppstått eller fungerar, inte talar för att det finns en gud. Det är ett klassiskt logikfel som ofta kommer upp i diskussioner om guds existens.
Det är lika fel som att påstå att Bigfoot existerar om ingen kan förklara hur universum skapades.
Och jag hävdade inte God of the gaps. Det är bättre att vi argumenterar kring vad vi hävdar än vad vi inte hävdar.

En rationell (men ignorant) ståndpunkt är ju att livet utvecklats till vad det är p.g.a de förhållande som har rått och inte att dessa förhållanden har arrangerats för att livet skulle bli som det blev.
Citera
2026-08-26, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Och jag hävdade inte God of the gaps. Det är bättre att vi argumenterar kring vad vi hävdar än vad vi inte hävdar.

En rationell (men ignorant) ståndpunkt är ju att livet utvecklats till vad det är p.g.a de förhållande som har rått och inte att dessa förhållanden har arrangerats för att livet skulle bli som det blev.
Det är helt otroligt att du inte kan acceptera att vi inte vet allt, utan du bara måste ta in en Gud i din hjärna.
Citera
2026-08-26, 10:32
Medlem
Citat:

Vad skulle det vara för ignorant med den ståndpunkten? Allt talar för att det är så det är.
Citera
2026-08-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Som vad?
Leukemi, plötslig spädbarnsdöd och annat?
Gud är god. Han bara jävlas med de som är onda.
Citera
2026-08-26, 11:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är helt otroligt att du inte kan acceptera att vi inte vet allt, utan du bara måste ta in en Gud i din hjärna.
Jag förklarar ingenting med Gud. Du måste ha misstagit dig igen.
Citera
2026-08-26, 11:20
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

Du måste ha överseende med dem, därför att som Psaltaren 14 säger: "Dårarna säger i sitt hjärta: Det finns ingen Gud." Gud är kosmisk och människan jordisk. Man kan inte få en dåre att inse vishet om han inte har förvärvat vishet. Den vise äger kunskap om "den Helige" kallas det, men dårarna vet ingenting. Jag är kristen men tror för övrigt på andra gudaväsen än Gud, då jag har haft erfarenheter med herren Jesus som styrker detta. Det är dock viktigt att inte gå den vägen först utan att man går genom herren Jesus.
Citera
2026-08-26, 11:20
Medlem
Citat:
Jag förklarar ingenting med Gud. Du måste ha misstagit dig igen.
Du är övertygad om att vi vet allt. Jag säger att vi inte vet allt. Så ödmjuk är du.

Jag skulle på riktigt skämmas att vara som du, men antagligen saknar du helt kunskapen att förstå hur jävla tokigt du diskuterar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-26 kl. 11:24.
Citera
2026-08-26, 11:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Vad skulle det vara för ignorant med den ståndpunkten? Allt talar för att det är så det är.
Allt talar inte för det. Allt uppkommer inte utan medveten styrning.

En mindre ignorant version är att förhållandena har styrt vår utveckling men att vilja kan ha styrt förhållandena.
Citera
2026-08-26, 11:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du är övertygad om att vi vet allt. Jag säger att vi inte vet allt. Så ödmjuk är du.
Vem vet allt och när skrev jag det? Du är slarvig.
Citera
2026-08-26, 11:26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Som bonus till "God of the gaps" så slängde du in vattenpölsresonemanget dessutom.
Vi vet att livet har utvecklats som det har utvecklats på grund av miljön. Djuphavsfiskar har utvecklats som dom har gjort för att dom lever i djuphavet, fåglar har utvecklats som dom har gjorts för att dom flyger (oftast) och människan har utvecklats som vi har gjort för att vi anpassade oss för ett liv på savannen.
Detta är välbevisat men trots det så tittar du runt och ser hur världen är anpassad för oss, precis som vattenpölen tittar på sin grop och ser hur fantastiskt anpassad hans grop är till hur vattnet ser ut.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2026-08-26 kl. 11:28.
Citera
2026-08-26, 11:30
Medlem
Citat:
Vem vet allt och när skrev jag det? Du är slarvig.
Så du vet inte allt? Du vet inte typ om Gud finns eller om det är något som bara gått snett i din hjärna?
Citera
2026-08-26, 11:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Som bonus till "God of the gaps" så slängde du in vattenpölsresonemanget dessutom.
Vi vet att livet har utvecklats som det har utvecklats på grund av miljön. Djuphavsfiskar har utvecklats som dom har gjort för att dom lever i djuphavet, fåglar har utvecklats som dom har gjorts för att dom flyger (oftast) och människan har utvecklats som vi har gjort för att vi anpassade oss för ett liv på savannen.
Detta är välbevisat men trots det så tittar du runt och ser hur världen är anpassad för oss, precis som vattenpölen tittar på sin grop och ser hur fantastiskt anpassad hans grop är till hur vattnet ser ut.
Det har jag inte gjort. Min tanke är att varelser har arrangerat jorden för sina syften, p.g.a. vissa tecken på det. Hold your horses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in