2026-08-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister är det mest ologiska som finns. Förklara Jordens uppkomst innan ni börjar snacka om att Gud inte finns.

Det är ändå rätt komiskt att du anklagar andra för brist på logiskt tänkande, samtidigt som du själv presenterar logiska felslut som argument för att gud finns.
Citera
2026-08-24, 17:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det är ändå rätt komiskt att du anklagar andra för brist på logiskt tänkande, samtidigt som du själv presenterar logiska felslut som argument för att gud finns.
Menar du att jordens uppkomst inte behöver förklaras?
Citera
2026-08-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Jovisst.Huf förklarar du jordens uppkomst? Att säga "Gud gjorde det" duger givetvis inte. Det förklarar inte på något sätt HUR det gick till.

En annan kul grej är att bibeln säger att "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Övriga objekt i universum tillkom senare, om jag minns rätt så tillkom solen och månen på den fjärde skapelesedagen......alltså senare än de gröna växterna .
Citera
2026-08-24, 20:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jovisst.Huf förklarar du jordens uppkomst? Att säga "Gud gjorde det" duger givetvis inte. Det förklarar inte på något sätt HUR det gick till.

En annan kul grej är att bibeln säger att "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Övriga objekt i universum tillkom senare, om jag minns rätt så tillkom solen och månen på den fjärde skapelesedagen......alltså senare än de gröna växterna .
Jag inser att det handlar om mycket gamla berättelser som inte är särskilt stringent formulerade.

Men det finns tecken på att jorden är ett arrangemang, som den stora och närbelägna månen som betyder och har betytt mycket för livet på jorden och som dessutom exakt kan täcka för solen vid solförmörkelser, samt mängden vatten på jorden och dess samspel med atmosfären.

Jesus beskriver Gud som en jordbrukare, som sår ich skördar.
Citera
2026-08-24, 23:17
Medlem
Citat:
Jag inser att det handlar om mycket gamla berättelser som inte är särskilt stringent formulerade.

Men det finns tecken på att jorden är ett arrangemang, som den stora och närbelägna månen som betyder och har betytt mycket för livet på jorden och som dessutom exakt kan täcka för solen vid solförmörkelser, samt mängden vatten på jorden och dess samspel med atmosfären.

Jesus beskriver Gud som en jordbrukare, som sår ich skördar.
Med tanke på att Universum kanske är oändligt, så uppstår det ideala förhållanden lite här och var. Hade vi inte haft det på jorden så hade det inte funnits något liv här.

Så i och med att vi finns på just jorden, har det uppstått en perfekt miljö just här.

Det finns inget vetenskapligt som säger att någon Gud har varit eller är inblandad. Det är religion.
Citera
2026-08-25, 05:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Med tanke på att Universum kanske är oändligt, så uppstår det ideala förhållanden lite här och var. Hade vi inte haft det på jorden så hade det inte funnits något liv här.

Så i och med att vi finns på just jorden, har det uppstått en perfekt miljö just här.

Det finns inget vetenskapligt som säger att någon Gud har varit eller är inblandad. Det är religion.
Alla komponenter för biologiskt liv finns i universum och jag tror absolut att organismer sällsynt kan bildas spontant. Men jag tror också att planeter anläggs för livsformer som våra. Jag ser tecken på det.

Allt bildas inte spontant bara för att universum är stort. Ingenstans finns majsåkrar med strån på rad utan att det finns brukare.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-08-25 kl. 05:25.
Citera
2026-08-25, 05:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha

Det är ideala förhållanden och en perfekt miljö just här för vetenskap och religion. Det som sapiens förstår och sorterar som vetenskap och religion.
Citera
2026-08-25, 09:32
Medlem
Citat:

Jag menar att okunskap om hur planeter bildas, inte är ett bevis för att en gud gjorde det. Det är ett s.k argument from ignorance.
Sen har vi ju dessutom rätt bra koll på hur planeter skapas, vilket gör det hela ännu dummare.
Citera
2026-08-25, 10:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Jag menar att okunskap om hur planeter bildas, inte är ett bevis för att en gud gjorde det. Det är ett s.k argument from ignorance.
Sen har vi ju dessutom rätt bra koll på hur planeter skapas, vilket gör det hela ännu dummare.
Planeter bildas ur nebulosor runt stjärnsystem. Vatten och koldioxid och organiska föreningar tillförs av kometer som bildas i nebulosors yttre regioner. Under vissa förhållanden kan det leda till vissa livsformer. Att påstå att slumpen styr allt är också ignorans.

Slumpteorin är bara enklast att begripa med broschyrkunskaper och kan inte bevisas vara hela sanningen eftersom yttre krafter allmänt påverkar olika förlopp.
Citera
2026-08-25, 10:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är ideala förhållanden och en perfekt miljö just här för vetenskap och religion. Det som sapiens förstår och sorterar som vetenskap och religion.
Det tycker jag var fyndigt formulerat.
Citera
2026-08-25, 10:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Som vad?
Leukemi, plötslig spädbarnsdöd och annat?
Citera
2026-08-25, 20:23
Medlem
Citat:
Planeter bildas ur nebulosor runt stjärnsystem. Vatten och koldioxid och organiska föreningar tillförs av kometer som bildas i nebulosors yttre regioner. Under vissa förhållanden kan det leda till vissa livsformer. Att påstå att slumpen styr allt är också ignorans.

Slumpteorin är bara enklast att begripa med broschyrkunskaper och kan inte bevisas vara hela sanningen eftersom yttre krafter allmänt påverkar olika förlopp.

Tur då att ingen har påstått att ”slumpen” styr allt. Det enda jag har påstått är att okunskap om orsaken till hur något uppstått eller fungerar, inte talar för att det finns en gud. Det är ett klassiskt logikfel som ofta kommer upp i diskussioner om guds existens.
Det är lika fel som att påstå att Bigfoot existerar om ingen kan förklara hur universum skapades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in