Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Svenska kyrkan har kvinnliga präster, för kvinnor är lika mycket värda som män och lika duktiga som religiösa ledare,
Enligt Jehovas vittnen är kvinnor lika mycket värda som män, men man har olika roller. Man ska som en man ta hand om sin hustru som sin egna kropp, det garanterar att man inte är elak mot sig hustru:
"
Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för den... På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan " (Ef 5:25,28-29 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
så måste du anse Svenska kyrkan är okristlig?
Ja, det finns många läror hos Svenska Kyrkan som går emot Jesu läror och hur dom första kristna levde sina liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Kommer alla svenska präster till helvetet enligt dig?
Helvetet existerar inte. Ordet "Helvete" kommer från en hednisk, fornnordisk tro, där guden "Hel" hade sitt "vite"/straff.
Bibeln lär att när man dör så upphör man att existera:
"
De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting... Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet. " (Predikaren 9:5,10 Bibel2000)
Du är nog bekant med att prästen i Svenska Kyrkan säger i en begravning:
"Av jord är du tagen Ty av den är du tagen, och jord skall du åter bli."
Har du funderat på vad det betyder? Det är från 1 Moseboken 3:19, där Adam får sin dödsdom.
Adam skulle återvända till att bli jord, från det han skapades, och var fanns han innan han skapades tror du? Han existerade inte innan Gud skapade honom.
Sedan är det inte min sak att döma människor, det är upp till Gud genom Jesus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Några andra detaljer behöver jag inte fråga om men det vore kul med en Jehovas vittne-tråd där ni listar vad en svensk måste göra för att komma till himlen och inte till helvetet. Så ska jag överväga alternativen.
Dom flesta människor kommer inte till himlen, det är bara en liten del av mänskligheten som kommer att bli kungar i himlen, för att regera över jorden. Om alla människor kom till himlen så skulle det inte finnas några människor att regera över. Så dom flesta människor kommer att få ärva den jord som var skapad för Adam och Eva från början. Dom flesta människor kommer att får leva på en jord utan krig, död och elände:
"
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är en nyhet för mig med den stora likheten mellan islamism och Jehovas vittnen. "Sätt på dig burka nu, det står i en 1500 år gammal bok och du ska lyda mig som är familjens överhuvud enligt samma bok".
Nej, det finns massor med läror i Islam som inte stämmer överens med Jehovas vittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Vi svenskar i allmänhet är verkligen sekulariserade och naturligtvis är jag en "ateist" enligt dig om du skulle fråga om lite detaljer från mitt liv. Jag styrs främst av egot.
Inte förvånande angående sekulariserade och ateister, Jesus lärde ut att inte vara egoist:
"
Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.«" (Mar 12:31 Bibel2000)
Paulus utvecklade denna tanke:
"
Sök inte ert eget bästa utan andras." (1 Kor 10:24 Bibel2000)
"
fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras." (Fil 2:3-4 Bibel2000)
"
Vi som är starka är skyldiga att hjälpa de svaga med deras bördor och får inte tänka på oss själva. Vi skall var och en tänka på vår nästa, på vad som är gott och bygger upp. " (Rom 15:1-2 Bibel2000)