2026-08-16, 17:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Nja, mina sista rader var mer ett sätt att uppmärksamma hur fel en religion kan ha när man påstår sig ha rätt att vara den enda och riktiga, oavsett ursprung.

Religioner, trosuppfattningar eller asatro är av typen sagoberättelser alla dar i veckan.
En del människor gör detta till ett sätt att leva, för det mesta fullt ut i vardagen. Med denna eviga nervärdering av "oss andra".
Asatron har upphört att existera eftersom det kom en bättre religion Kristendom för 1000 år sedan. Men visst hade man kunnat tänka sig att det fanns kvar asatro-grupper i Sverige och att 1000-tals samlades i Uppsala och brände offer. Men jag tänker mig att kristendomen, som är en mycket prydligare religion, slog ut detta sätt så totalt redan för 1000 år sedan att det omöjligt kunde överleva några asatroende i Sverige.

Det kan ha funnits asatroende som förföljdes och mördades i Sverige, det är rimligt att gissa. Men det var accepterat för 1000 år sedan att döda andra för åsikter enligt både asatro och den tidens kristendom.
Citera
2026-08-16, 18:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad som är kristet eller inte borde väl ändå avgöras av vad kyrkan gjort genom alla tider, inte bara vad som sker idag?
Husförhör t.ex, tycker du det är okristet?
Är inte det att tvinga på andra sin ideologi?
Nej du har fel. I så fall skulle ju Maggan Andersson vara ansvarig för rashygieniska institutet instiftat av (s), som mätte kraniet på samer och registrerade dem som "dumma". Men man kan ändra sig, samhället utvecklas och vi vet mer idag än för 100 år sedan.

Husförhöret som jag förstår fanns ju bara i 200 år och var i grunden ett sätt att lära alla svenskar läsa, innan skolan fanns för alla. Men det är riktigt att präster hade mycket mer makt i Sverige på 1800-talet men kristendomen har fått vika ner sig allt eftersom t.ex vetenskap har visat att människor och apor är släkt och det måste varit knäckande för 1800-talets präster.

Dagens svenskar har inte särskilt stort behov av religion och om man googlar ser man att vi anses vara världens mest sekulariserade land efter Kina. Vi har internet och shopping som ny religion. Men fortfarande styrda av kristen moral och etik och det är ju bra och är delvis skapat av husförhören på 1800-talet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-16 kl. 18:09.
Citera
2026-08-16, 18:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Hur är det med exempelvis ren skönhet? Skulle du säga att det är synligt eller osynligt? Finns det i denna värld eller utanför den?

Om man kan se det så finns det i denna världen, eller hur?
Hur menar du annars att man skulle kunna se något som inte finns i denna värld?
Citera
2026-08-16, 18:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ditt exempel visar att du inte fattar ett enda dugg.

Barn och vuxna läser och tittar på Nalle Puh för att bli glada, få tänkvärda poetiska eller humoristiska tankar om livet och verkligheten (A A Milne är en stor filosof förklädd som barnboksförfattare) och har alltså ett stort värde för människor och ger lycka. Precis som bibeln och religion.

Det slår mig att du är typexemplet för en person som blir ateist. Lite torr, lite okunnig, humorlös, försöker hänga med och tror att "ateism" gör dig lite edgy eller smart. Quite the opposite.

Helt tydligt att det var du som inte fattade ett dugg om det inlägg du svarade på. Du bara skummade av på ytan och missade hela poängen om att tro det är sant eller inte.

Visst är det bra att en skriven text kan vara av stort värde därför att den lockar till tankar och insikter, men att tro att Nalle Puh faktiskt skulle ha sagt vad A A Milne har skrivit bara därför att Kristoffer Robin faktiskt existerade som person är något helt annat, och det är där som ateister skiljer sig från troende.

Människan har sedan urminnes tider haft historier som innehåller lärdomar och påhittade figurer som ett sätt att ge råd om hur man bör uppföra sig. Idag vet vi att Illiaden, Odysséen, Gilgamesheposet, den poetiska Eddan, de vediska hymnerna m.fl. är påhittade historier för att ge lärdom, men alla har inte kommit dit med Bibeln och Koranen ännu, även om de som tror på Bibeln naturligtvis anser att Koranen är påhittad, utan att tänka tanken hela vägen.
Citera
2026-08-16, 19:17
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Alltså, jag har undrat ett tag, men vem är den där kvinnan på din avatar? Det ser ut som någon kvinna från 1800-talet som nu är död och hemsöker gamla herrgårdar. Vad är det som du försöker säga?

Missade den här citeringen sist men vill svara även om stickspåret vuxit igen, för det sista jag tänkte på när vi sågs senast var på just din avatar - och att du och jag kanske borde byta.
Min avatar har inget med gudstro att göra utan hon är upphovsdamen till mitt yrke och pionjären för sunt förnuft i dåtidens sjukvård. Att ta saken som en realist där man är och övrigt som privat sak.
Citera
2026-08-16, 19:23
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Helt tydligt att det var du som inte fattade ett dugg om det inlägg du svarade på. Du bara skummade av på ytan och missade hela poängen om att tro det är sant eller inte.

Visst är det bra att en skriven text kan vara av stort värde därför att den lockar till tankar och insikter, men att tro att Nalle Puh faktiskt skulle ha sagt vad A A Milne har skrivit bara därför att Kristoffer Robin faktiskt existerade som person är något helt annat, och det är där som ateister skiljer sig från troende.

Människan har sedan urminnes tider haft historier som innehåller lärdomar och påhittade figurer som ett sätt att ge råd om hur man bör uppföra sig. Idag vet vi att Illiaden, Odysséen, Gilgamesheposet, den poetiska Eddan, de vediska hymnerna m.fl. är påhittade historier för att ge lärdom, men alla har inte kommit dit med Bibeln och Koranen ännu, även om de som tror på Bibeln naturligtvis anser att Koranen är påhittad, utan att tänka tanken hela vägen.
Helt obegriplig text. Enligt bibel så skapade Gud Adam och Eva dvs människan, men detta bevisades falskt på 1800-talet och därefter har inte kyrkan pratat om detta annat än som en fin poetisk religiös beskrivning av människans ursprung. Det finns inte en vanlig människa i Sverige som tror att Adam är världens första människa. Så du skapar en egen begreppsvärld där du kletar falska åsikter på religiösa så du kan känna dig smartare.
Citera
2026-08-16, 20:01
Medlem
Citat:
Helt obegriplig text. Enligt bibel så skapade Gud Adam och Eva dvs människan, men detta bevisades falskt på 1800-talet och därefter har inte kyrkan pratat om detta annat än som en fin poetisk religiös beskrivning av människans ursprung. Det finns inte en vanlig människa i Sverige som tror att Adam är världens första människa. Så du skapar en egen begreppsvärld där du kletar falska åsikter på religiösa så du kan känna dig smartare.

Jag vill påstå att det finns ett stort antal människor som tror på en skapelse, inte bara bland frikyrkliga, utan även bland muslimer. Evolution anses vara haram
Citera
2026-08-16, 20:54
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag vill påstå att det finns ett stort antal människor som tror på en skapelse, inte bara bland frikyrkliga, utan även bland muslimer. Evolution anses vara haram
Ja jag har träffat flera, både kristna och muslimer som fnyser åt evolutionsteorin.
Helt klart ett utbrett fenomen bland dessa grupper att förneka modern kunskap och istället tro på gamla sagor, inte som just sagor som är vackra sagor och symboliserar något människor i generationer inte kunnat sätta ord på på annat sätt utan som absoluta historiska fakta. Helt sjukt!
Citera
2026-08-16, 21:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Vad i all världen menar du?

Troende säger att Bibeln är Guds ord, skrivna av människor. Att vetenskapen bevisat att Adam inte var den första människan ger bara att kyrkan har anpassat sin tolkning av den delen. Men man hävdar samtidigt att bara därför att den delen visat sig inte stämmer inte skulle betyda att resten heller inte stämmer, så lång har de inte tänkt, de har bara hittat på diverse bortförklaringar om att det bara är en beskrivning av ett händelseförlopp, en liknelse. Likväl menar de att syndafallet tydligen skedde, trots att Adam och Eva inte funnits, hur logiskt är det?

Och jo, det finns visst vanliga människor i Sverige som tror att Adam är världens första människa, men de är inte majoritet bland de kristna. Alla kristna tror däremot att NT beskriver Jesu liv och gärning helt korrekt, vilket är hela poängen med vad jag skrev.

Att du inte förstod det är inte mitt problem, det är bara vad du hittat på att jag måste ha menat så att du kan skriva något nedsättande. Samtidigt som du själv förmodligen är helt övertygad om att Koranen är falsk, men Nya testamentet är rena rama sanningen.
Citera
2026-08-16, 21:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad i all världen menar du?

Troende säger att Bibeln är Guds ord, skrivna av människor. Att vetenskapen bevisat att Adam inte var den första människan ger bara att kyrkan har anpassat sin tolkning av den delen. Men man hävdar samtidigt att bara därför att den delen visat sig inte stämmer inte skulle betyda att resten heller inte stämmer, så lång har de inte tänkt, de har bara hittat på diverse bortförklaringar om att det bara är en beskrivning av ett händelseförlopp, en liknelse. Likväl menar de att syndafallet tydligen skedde, trots att Adam och Eva inte funnits, hur logiskt är det?

Och jo, det finns visst vanliga människor i Sverige som tror att Adam är världens första människa, men de är inte majoritet bland de kristna. Alla kristna tror däremot att NT beskriver Jesu liv och gärning helt korrekt, vilket är hela poängen med vad jag skrev.

Att du inte förstod det är inte mitt problem, det är bara vad du hittat på att jag måste ha menat så att du kan skriva något nedsättande. Samtidigt som du själv förmodligen är helt övertygad om att Koranen är falsk, men Nya testamentet är rena rama sanningen.
Efter att Adam och Eva blir utkastade ur edens trädgård så hamnar dom på en plats där städer redan finns. Om de verkligen var de första människorna som alla kom ifrån, hur är det möjligt? Till och med bibeln själv hintar om att den tolkningen kanske inte är 100%.
Citera
2026-08-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja jag har träffat flera, både kristna och muslimer som fnyser åt evolutionsteorin.
Helt klart ett utbrett fenomen bland dessa grupper att förneka modern kunskap och istället tro på gamla sagor, inte som just sagor som är vackra sagor och symboliserar något människor i generationer inte kunnat sätta ord på på annat sätt utan som absoluta historiska fakta. Helt sjukt!

Jepp. Så man kan alltså inte hävda att religionen inte har något sanningsanspråk, utan bara är ett kulturellt fenomen.
Sen kan man fråga sig vad en religion som inte har sanningsanspråk har för mening. Då blir kyrkorna teatersalonger.
Jag kommer ihåg när f d ärkebiskopen KG Hammar uppgav att han inte trodde att Jesu uppståndelse var bokstavlig. Det blev ett jäkla liv i frikyrkosvängen, men i den offentliga debatten var det tämligen tyst rörande de frågan.
I vissa konservativt kristna kretsar fick ärkebiskopen öknamnet "KG Hammare och skära".😎
Citera
2026-08-16, 22:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jepp. Så man kan alltså inte hävda att religionen inte har något sanningsanspråk, utan bara är ett kulturellt fenomen.
Sen kan man fråga sig vad en religion som inte har sanningsanspråk har för mening. Då blir kyrkorna teatersalonger.
Jag kommer ihåg när f d ärkebiskopen KG Hammar uppgav att han inte trodde att Jesu uppståndelse var bokstavlig. Det blev ett jäkla liv i frikyrkosvängen, men i den offentliga debatten var det tämligen tyst rörande de frågan.
I vissa konservativt kristna kretsar fick ärkebiskopen öknamnet "KG Hammare och skära".😎
Tror man inte att Jesus återuppstod men är biskop så är man inte kristen, då är man en glorifierad ateist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in